Gå til innhold

Er det noe annet enn termostaten som kan gjøre at bilen går for kaldt?


MediaSUV

Anbefalte innlegg

Jeg fikk problemer her i høst med at fruens Renault R19 kabriolet begynte å gå kjølig. Tenkte ikke så mye over det, men nå er det jo blitt kaldt i tillegg, og nå kommer den så vidt opp på første streken (må vel være omtrent 1/4 av normal temperatur) når jeg kjører. Når bilen står stille, kommer den etter hvert opp i normal driftstemperatur. Jeg byttet termostat, men selv med ny termostat var det ingen som helst forskjell. Jeg har også luftet anlegget, selv om jeg ikke kan tenke meg at luft i anlegget skal gjøre at motoren går kaldt. For den går virkelig kaldt, det er ikke bare måleren som har hikke. Det kjenner jeg lett på motoren. Er det sånn utrolig uflaks at både den gamle og den nye termostaten (den siste er fra Biltema...) åpner altfor tidlig? Det virker liksom litt mystisk, syns jeg... Så hvilke andre alternativer fins det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv Renault 19 og har byttet termostat (Biltema:win) ikke noe problem med den. De selger den samme på mekonomen til 200kr om du ikke stoler på biltema sin.

 

Jeg hadde samme symptomer som deg. Men husket du på å bytte termostatpakningen? Tenker på selve pakningen rundt termostaten (Artikkelnr: 17-112 mekonomen) ikke den mellom toppen og termostathuset. Fordi uten termostatpakningen kan du likegodt kjøre uten termostat vannet kommer forbi før den åpner.

 

Dessuten bør du ha varmen i bilen på maks når du lufter anlegget.:blunk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket du gradene som er stemplet inn eller skrevet på termostaten? Har du art.nr liggende bør det også stå oppgitt 'C der. En sommertermostat er typisk 70-85'C og en vinter 85-95'C sånn ca. De fleste vettuge biler finnes det minst to varianter til. :)

 

Jeg slet med varmen i min bil i fjor vinter da det var 30'C. Fikk bare 1/4 stigning på nåla mot 2/3-1/2 ellers. Men da jeg så hvor kukete alt var plassert under fordelern valgte jeg å kle på meg litt ekstra. :( Ikke hjalp det å heldekke radiatoren med papp heller.

 

50% E85 på tanken gjorde det nok heller ikke noe likere. Og nå har jeg 100% E85 så er litt mer motivert for å skifte termostat nå. Brr.. :D

 

PS! Du kan legge den gamle termostaten i vann og måle når den åpner seg. Slik kan du også se om den er defekt på noen måte.

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, karer! JcHE, Jeg skal sjekke radiatoren når fruen kommer hjem med bilen. Har faktisk ikke tenkt på å sjekke om den er varm eller lunken. Pinlig...

 

Mirtonos, det fulgte gummipakning med da jeg kjøpte termostaten. Jeg hadde ikke varmen på fullt, men det skal ikke ha noe å si på min R19, tror jeg. Her er det faktisk ikke noen kran på slangen til registeret. Det som skjer når man justerer varmen på varmeapparatpanelet, er at en plastplate mellom registeret (som jeg for øvrig byttet i fjor - for en jobb!) og viftemotoren vris, så den styrer luften gjennom eller utenfor registeret. De er forresten noe svineri å lufte, har jeg hørt. Det er bare én lufteskrue på min, øverst på radiatoren på passasjersiden. En annen ting er at det ikke var termostat til R19, men til en Volvo-modell jeg kjøpte. men den skal være den samme uansett, ifølge det jeg fant ut. Eller kan det være noe galt der? Og så er det jo rart at den holder nøyaktig samme temp med den gamle termostaten og den nye. Fruen kjørte hele vinteren i fjor med bilen, og da ble den varm på noen få minutter.

 

Skody, Hedemark er nok litt kaldere enn Aust-Agder, ja... Besteforeldrene mine bodde på Kirkenær i Grue i mange år, og jeg husker enkelte juler der bjørnene fra Finnskogen banket på døra og lurte på om de kunne komme inn og varme seg litt... :) Den gamle termostaten har jeg selvagt kastet. :( Det var en termostat for 90 grader.

 

Edit: Begynner å lure på om jeg har vært idiot: Har det noe å si hvilken vei termostaten sitter? På grunn av en tapp som stakk ut midt på (sikkert fordi det ikke er en originaltermostat), måtte jeg sette den med "hjelmen" bort fra motorblokka. Jeg glemte å sjekke ordentlig om den gamle satt den veien eller motsatt vei. Betegnelsen på termostaten er 61448, og den går blant annet til Volvo S80. Men den passet rett inn da den ble satt den veien.

 

En annen ting er at den gamle termostaten hadde en sprukket gummipakning. Og det er ingen annen pakning der enn gummipakningen rundt termostaten, så da ville det vel lekket ut frostvæske hvis den hadde vært utett? Eller?

Endret av MediaSUV
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo 1) ta den ut og kjøre en tur før du måler vanntempen. 2) blokkere den i stengt tilstand. Da SKAL det bli varmt i bilen eller i det minste motoren. Og hvis du ikke er så dum at du også har hivd kvitteringa er det jo bare dra tilbake og bytte den hvis den virkelig er defekt.

 

Og når du først tar opp igjen kan du likegodt ta deg tid til å hive den i en kasserolle med kokende vann. Eller kaldt vann som du koker opp så du kan følge med når den åpner.

 

Samme hva du prøver på må den ut igjen og da får du også notert deg gradene den skal åpne på. Det er det samme om det står kjøkkentema, meko eller har Renault-logo om den er for kald.

 

PS! Du har tredd på taket på bilen? :D

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kastet kvitteringa, jeg Jeg har et skap fullt av Biltema-kvitteringer! ;) Men jeg blir mer og mer sikker på at den satt feil vei, og at det var problemet. Lurer på om den andre også kan ha gjort det. Jeg fikk nemlig gjort noe arbeid på bilen i vår, og da var antakeligvis termostathuset av. Så jeg tipper at den gamle termostaten faktisk funket, men at den satt feil vei. Jeg skal først og fremst grave i søpla og se om jeg finner den, og så sette den motsatt av hvordan denne sitter nå. Funker det, har jeg iallfall fått ny pakning til den, da blåser jeg i de 119 kronene på Biltema. Men før jeg setter den inn (hvis jeg finner den) skal jeg ta en koketest på den. Så får vi se.

 

Og ja, taket kom på for godt i september, tenker jeg. Men bilen er faktisk veldig grei også som vanlig bil, den eneste forskjellen man merker, er at det bråker mer i tunneler, av en eller annen grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byttet til en Mekonomen-termostat, og satte den motsatt vei av det den gamle fra Biltema satt (som den ikke kunne sitte pga. en ekstra lang tapp). Dermed funket det! :D Bilen blir driftsvarm på normal tid og holder seg på riktig temp. Nå må jeg bare få luftet systemet ordentlig, for varmeapparatet blir ikke ordentlig varmt. Jeg byttet registeret i fjor vinter, så det er forhåpentligvis bare luft i systemet som gjør at det ikke blir helt varmt. Ett år høres lite ut for et varmeapparatregister...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teip en papp-plate foran 1/3-1/2 radiatoren. Hvis ikke motoren bruker vann, så tapper du ut vann til at du akkurat har vann i ekspansjonstanken. Må huske på at hvis du har mindre vann på motoren, så går det fortere å varme det som er der. Begge disse to tingene hjelper. Ellers hvis du ikke kjører varmeapparatet på fullt blir motoren også fortere varm.

Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår