Gå til innhold

irritasjoner pga tåkelys

Ranger emnet


commodus

Anbefalte innlegg

  • Svar 38
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Enig med deg commodus. Mange sier "Jamen de er justert langt ned så de lyser kun i bakken". Hjelper jævlig lite når det regner, og spesielt på ny asfalt. Har blinka på mange som kommer med tåkelys og hovedlys samtidig. Noen idioter blinker faktisk tilbake.

 

Ja, enkelte tror det er en lek hvis man blinker på dem. Det jeg har begynt å gjøre, er å sette på fjernlysene ca 20-30 meter før jeg møter idioten med tåkelys. Og lar fjernlysene stå på. Forutsatt at det ikke er flere biler som kommer i mot. Ved å vente så lenge med fjernlysene rekker ikke idioten å blinke tilbake.

 

Forhåpentligvis forstår idioten poenget. Men det mest effektive er nok bøter og prikker. Dessverre er politiet her jeg bor evneveike og tafatte.

Endret av flatpedal

Klikk Liker ute til høyre hvis du liker dette innlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke kjedelig å skal bry seg om hva alle andre gjør og ikke gjør?

Jeg kjører mye bil, til alle døgnet tider. Men jeg har aldri møtt noen med orginale tåkelys som blender. Selfølgelig, hender jeg møter noen med heelt feiljusterte spredere, og noen med xenon som blender.

 

Blender det deg så veldig når folk kjører med nærlys/tåkelys, eller er det bare at du irriterer deg fordi det ikke er lov?

 

Møter daglig suv'er med orginale xenon i kjørelys som blender no helt jævli! Men det er det ingen som klager på, siden det er lov...

 

Jeg kjører alltid med spredere på, park når det er lyst og med nær/fjern når det er mørkt. ALDRI noen som har blinket eller noe! Men den dagen noen gjør det, skal jeg være så snill å slå de av helt til vedkommende har passert=)

 

btw, fikk forresten bot her om dagen for å kjøre på park og spredere i byen om natta, i ei GODT opplyst gate. Nekta som faen og ba han vise meg hvor det sto at jeg ikke kunne kjøre sånn i ei godt opplyst gate. Da fikk jeg bare beskjed om å kjøre pent vidre :)

-86 BMW e28. 518i. Vinterbil !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom kjørende i ei sekstisone her, og det står en idiot med fjernlysa på i ei busslomme, jeg setter fjernlysa mine på å gir faen, da blinker idioten, jeg blinker tilbake og lar fjernlysa ståpå, så begynner bilen å kjøre, og jaggu var det ikke en VITO som det sto politi på, vurderte å ringe å klage på dem.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Myrdal: det er mye som ikke er lov! Men merker jo selv (nevner det i tidligere inlegg også) at det blir fort en prinsippsak ut av det!

Det er dermed ikke sagt at jeg synes at det er greit med rutebusser som har tåkelys som blender! Finnes mange som blender orginalt også!

 

daain83: husker ikke hva som ble sagt på dette punktet, men det jeg derimot husker er at når jeg var på mørkekjøring kom det en bil (råner?) med tåkelys og kjørte ned pappfiguren vår! :D

Einar: det samme gjorde jeg sist vinter, til en uniformert politibil (ikke en vito da..). Snuten la seg på hjul, og satte på blålysa og stoppet meg etter 1,5km. Det hadde snødd en del den natta, men det var plussgrader, så snøen var kram. Jeg hadde kostet av frontrute, sideruter foran, og speil. Alle disse var 100% snøfri, selv om bakrutene var nedsnødd. Politidama kom da og sa (i mangel på noe annet å utsette regner jeg med) at jeg måtte koste av rutene bedre. Jeg ble noe irritert uten at jeg lot dette komme til syne, og ymtet frempå om at jeg ikke skjønte helt hvorfor, da jeg tross alt hadde gjort et ærlig forsøk bare 5 min. tidligere. Jeg skjønte at det ikke var noe vits i å provosere, og gikk ut og kostet bilen. Da fikk jeg jo også kjøre videre med en gang.

Om jeg kjører en del bil? ca. 130000km i året. etthundreogtrettitusen ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Skaff dere et liv istedenfor å bry dere om hva slags lyskombinasjoner kjører med.

2. I 98% av tilfellene er det originale biler med originale lys som blender mest, lyser i hytt og pine eller folk som blender ned for seint

3. Når folk begynner å vurdere å ta i bruk salongrifle pga feilbruk er det på tide å gå til psykolog.

4. Jeg har ikke xenon eller bruker tåke/kjørelys samtidig.

 

Takk

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heh, hadde nåken blinka på meg for at eg kjørte med grøftelys og nærlys, så hadde eg hvertfall ikkje tenkt på at det var grunnen til at dei blinka.

 

syns det er ganske arti at folk som tydligvis har veldi lite å være irritert for klager på folk som kjører med grøftelys.

 

bilane du møter med grøftelys er jo forbi om 2 sek uansett

Opel Omega B TD

Volvo 945Turbo - b230ft - solgt

1990 Volvo 240GL - solgt

1987 Volvo 245 Delebil

Mekaniker ved TruckNor Stryn. Volvo last og buss

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo stort sett i mørket man blir plaget av dette ser det ut som...

 

Husker noen her hva man lærte på kjøreskolen ? ifm kjøring i mørke og møtende trafikk ?

 

:biker

 

Quoter meg selv her...

 

Hvis ikke jeg husker helt feil ble vi fortalt at et lurt triks ved kjøring i mørket er å flytte blikket bort på den hvite stripa idet man blir passert av møtende trafikk. Dette for å ikke ødelegge for mye av "nattsynet"...

 

Vil tro mange her inne kunne spart seg for mye hodebry ved å praktisere dette...

 

Uansett hvor mye dere klager, hvor mye politiet bøtelegger osv så vil det alltid være noen som kjører med tåkelys til alle døgnets tider. Noen fordi dem mener det er tøft, noen fordi dem mener det er praktisk, noen fordi dem ikke vet bedre, noen fordi dem ikke vet at de har dem på osv (kunne sikkert fortsatt..)

 

Sånn forøvrig, om dette er den største bekymring dere har i livet så mener jeg ganske bestemt at dere har et rimelig bekymringsløst liv :fingers:

Mvh Dan

- 76` Volvo 245 med femmer og hårføner -

 

http://www.bilforumet.no/200-serien/219274-daain-s-76-245-a.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tåkelys når det er mørkt:

1. Blender han som kjører med tåkelysene, fordi han ødelegger effekten av sitt nærlys (øyet vil for han fokusere der lyset er sterkest).

2. Blender han som møter, fordi han ser mye mindre av hva som er bak bilen med tåkelys enn han ellers ville gjordt.

 

Når asfalten er våt blir denne effekten forsterket veldig. Slik bruk av tåkelys er dermed både lite hensiktsmessig og lite hensynsfullt.

 

Argumenter av typen "se langs linja" eller "kan ikke folk bare slutte å bry seg med hva andre gjør" vitner om dårlig trafikkforståelse. Grunnen til at folk bryr seg er her at en hvis type lysbruk skaper faktiske problemer.

 

Det skulle være unødig å påpeke at risikoen er reell. Vintermørke er høysesong for påkjørsler og kollisjoner.

 

Forståelse og utnyttelse av tilgjengelig sikt er det første kjennetegn på en god trafikant.

Endret av tindebrød
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår