Gå til innhold

Golf 2 - Startproblemer (igjen)

Ranger emnet


tor-hole

Anbefalte innlegg

Golf 2 1,8GL RP motor (monotronic) 1991 modell.

 

Har startproblemer (igjen) på denne bilen:

- Startmotor går og motoren tenner 'nesten'.

- hoster og harker litt - tenner såvidt en og annen gang, men så slukker den igjen.

- Litt kraftige smell ('bjeffing')iblant. Jeg hadde tidligere lignende problem da flens mellom monotronic 'forgasseren' og innsuget hadde hull. Dette ble fikset da ved å bytte flens.

- Trodde kanskje jeg hadde hull eller lekkasje i flensen, men finner ingen sprekker hverken i luftinntaket, selve monotronic eller i flensen mot innsug.

- Har sett på tennplugger og de ser greit ut, men jeg har ikke testet de ennå.

- Har tatt av bensinslangen og sett at det kommer rikelig med bensin til 'forgasseren'.

- Har ikke prøvd startgass i 'forgasseren' ennå.

- Det er endel oljesøl i selve monotronic enheten, men ikke så enormt mye.

 

Noen som har noen tips til neste steg? Jeg tenkte kanskje å kjøpe en ny flens selv om denne ble byttet (fra Biltema) for 2 år siden i tilfelle det er hull jeg ikke ser, men er det noe annet jeg bør sjekke først?

 

Torstein

Endret av tor-hole
Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det ett 'hull' noe sted ville nok bilen startet, men du ville hatt en høy tomgang.

grunnen til at det kan bli hoster og antageligvis "pff'er" er feil, eller dårlig tenning. men KAN være andre ting som er feil(som f.eks forgasser. dårlige pakninger som fører som du sier, til att bilen vil trekke falskluft.)

 

vet du hvor lenge siden var det siden det ble skiftet Kamreim? når disse blir gamle og kamreim spenneren blir slitt har de en tendens til og hoppe over en tann på kamhjulet og da går hele registeret feil og denne feilen kan oppstå. Kamreim anbefaler jeg ikke deg og gjøre selv dersom du ikke har skrudd litt bil før =P

 

1.Du kan evt prøve og spraye startgass på slanger og rundt forgasser/innsug imens noen vrir på nøkkelen. tenner bilen bedre da har du falskluft, dette må repareres.

 

 

i tilfelle du finner ut at du vil sjekke tenningen er dette framgangsmåten for dette :

2.sjekk plugger

3.ta ut en og en plugg og legg mot jord(en mutter lr lignende) og be noen se om det er gnist når du vrir på nøkkelen (jeg regner med att du har gniste) MEN gnisten kan være dårlig og da kan feilen ligge i pluggledninger evt.

 

4.er allt dette fint. sjekk tenningstidspunkt med strobelampe (http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Testinstrument-og-Elektronikk/Tenningsinnstillingslampe/ 299,- på biltema. eller spørr noen om og få låne.)

Du stiller ved å løsne og vri på fordelern.

Lys med stroboskop lampe ned på reimhjulet på veiva og se at merket på reimhjulet stemmer med tenningstidspunkt merkinga på dekslet ved siden av hjulet.

 

5. Kamreimsinstilliing. som sagt anbefaler jeg ikke og gjøre dette selv, med mindre du har gjort litt motormekk fra før :P

 

 

(rett meg ved feil)

Håper noe av dette hjelper deg, og fortell mer når du funnet ut av feilen;D vi andre kan også lære av andres problemer:D

// Zebastian

What About the good things Hitler did?..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kom nå også på att i denne kuldeovergangen som er, har gamle fordelerlokk en tendens til og sprekke. sprekker disse, kommer det med STOR sannsynlighet inn fukt, og du vil få store problemer med tenning,dårlig ytelse,og ikke minst >> startproblemer :) sjekk fordelerlokket! :)

 

dette er nok de tips og forslag jeg har og komme med. ;D om noen andre vet noe, hjelp mannen for all del! :D

 

// Zebastian

What About the good things Hitler did?..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordelerlokket er kanskje et bra tips. Skal sjekke dette i kveld. Lenge siden jeg har skiftet det og rotor.

Kamrem kan også være noe. Det er en litt dårlig samvittighet siden bilen nå har gått 220.000 og det er hvertfall 120.000 siden sist bytte...

'Problemet' har vært at jeg ikke ville legge penger på dyre reparasjoner siden den trolig ikke blir godkjent (for en rimelig penge) på EU kontroll i November. Det får jeg vel kanskje litt igjen for nå...

Siste løsning er vel å ta den tunge turen til et verksted...

 

Torstein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var den igang igjen!

Problemet er vel kanskje at jeg ikke helt vet hva som skulle til og jeg er redd for at dette ikke var siste gang...

 

- Fordelerlokket og rotor så ikke bra ut, men jeg har bra gnist, men motoren startet fortsatt ikke.

- Ladet batteriet til topps. Jeg er 99% sikker på at det ikke var et batteriproblem fordi jeg hadde både gnist og god fart på startmotor før jeg ladet, men etter å ha prøvd å starte den en halvtime var batteriet ganske slutt. Selv etter å ha ladet batteriet ville den ikke starte.

- Prøvde å dra ut og inn kontaktene til Mono Jetronic'en og så at det var mye oljesøl i kontaktene der. Renset litt og monterte igjen.

- Fortsatt vanskelig å starte - gikk både 10 og 20 sek på startmotor uten å starte.

 

Men etter å ha prøvd mange ganger humpet den igang og da jeg hadde kjørt den varm gikk den ganske jevnt. Startet også fint senere på kvelden.

 

Jeg vet ikke men jeg mistenker kanskje at noen av ledningene på Mono-Jetronic ble forstyrret av oljesøl og at det kan ha skapt problemer.

Jeg har gått over til en mer flytende olje nettopp (5/40 syntetisk) bl.a. for å få letter start i vinter og litt lavere temperatur (har vel egentlig alltid hatt problemer med for varm motor). Det er betydelig mer gris rundt Mono-jetronic'en nå enn før. Må kanskje rense litt oftere.

 

Får se når problemet kommer tilbake... Nå blir det uansett nytt fordelerlokk, rotor og stifter.

 

Takk for hjelp sålang!

 

Torstein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår