Gå til innhold

Strammme håndbrekket på en Mondeo 98


Hypnagogia

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Hadde nylig bilen inne på EU kontroll og fikk en 2'er for "stor vandring i håndbrekket".

 

Er klar over at det er selvjusterende håndbrekk på bilen, men til tross for dette så er vandringen stor, når bremsen først tar så er de sterke og effektive, det er bare det at brekket må ha full ereksjon for at den skal ta i.

 

Hva kan jeg gjøre for å få orden på dette ? (jada, verksted er vel å bra, men spør for at jeg pleier å fikse det meste selv, og ønsker å lære noe samtidig men sitter litt fast her.).

 

Noen tips??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemelding JChE, skal vurdere å få gjort det etterhvert, må bare få fikset problemet nå slik at jeg får den EU godkjent. Men har "midlertidig" fått løst problemet nå.

 

Framonterte hele dritten i trommelbremsen og renset rubbel og bit, la merke til at selvjustereren var treg som fy men etter en god overgang med stålbørsten og litt teknisk rens så ble den som ny.

 

Monterte alt opp igjen og det hjalp en del men var ikke helt fornøyd, så brukte en skrutrekker og strammet selvjusteringen litt ved å skille skoene litt med en skrutrekker. Nå er den perfekt og vel så det.

 

Men skal vurdere å få byttet til et MK3 brekk, viktigste er bare å få den igjennom PKK :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra du fikk ordna det da. Selvjusteringsmekanismen på mondeo mk2 og tidlige mk3 er kjent for å være dårlige, så etter 2003 som nevnt gikk de tilbake til manuell justering og problemet forsvant. Så det er en mer permanent løsning, og det skal ikke være veldig mye jobb å bytte etter det jeg har skjønt :)

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår