Gå til innhold

Regreim problemer Astra F -96

Ranger emnet


Rune H

Anbefalte innlegg

Hei folkens. Jeg håper det er en (eller flere) glupinger her som kan hjelpe meg litt.

 

Har akkurat kjøpt en billig opel astra f, -96 modell 1,8i 16V. Fikk den for 3000 kroner :p Og bilen er helt skvær strøken å se på, og eugodkjent ut 2012.

 

SÅ kommer problemet. Han gnomen jeg kjøpte den av hadde vært på verksted og fått konstatert av vannpumpa hadde vandret ...

 

Jeg fiser hjem i garasjen, titter og dividerer. Blir egentlig ikke noe klokere, så jeg plukker av dekselet til regreima, og der ser jeg at tannhjulene til veiva har falt av ... Nå kommer spørsmålet. Bilen stoppet under kjøring. Har motoren tatt kvelden, eller bør dette være mulig å fikse? Reima har ikke røket, men rett og slett løsnet... To av hjulene i bunnen har løsnet rett og slett...

 

Håper noen kan gi meg en tilbakemelding på dette ganske raskt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har reima falt av veivaksel-reimskiva så har den havarert. Det vil si bøyde ventiler. Da må du skru av toppen og få skifta de bøyde ventilene. Du kan prøve og feste det igjen men den kommer nok bare til å fuske om den i det heletatt starter.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vel si det sånn at vannpumpa er bortimot fraværende. Dvs at hele lageret er fordampet :p

 

Sjekket nå og det er i hvertfall fire av ventilene som har tatt kvelden, så da blir det et par kvelder for å ta av toppen nå.

 

Er det j**** mye arbeid å ta av toppen? Har en apekatt som skal overhale den for meg og bytte det som er av ventiler.

 

Må spør som den idioten jeg er: Er Haynes bøkene for astra'n brukbare? Har gode erfaringer med andre bilmerker. Har forøvrig aldri tatt av en topp, men det ser ut til at kamakselen til eksosen må ut for å få løsnet toppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er masse mer jobb og ta av topp på 16 ventilmotorene en 8 ventilmotorene. Slik er det hvertfall på 1,4 og 1,6. Topppakningsbytte på min astra 1,4 ville det lokale opelverksted ha over 20 000 kroner for, dvs mange timers arbeid, siden den delen er rimelig.

 

Slik er det på 1,4 og 1,6, mulig det er enklere på 1,8.

 

Haynesboka er forøvrig veldig god.

 

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haynes bøkene på Astra F er veldig fine de. Kjøpte en selv til bilen min når jeg kjøpte den, men det som jeg har sett er at det kan være litt mere omfattende enn det trenger å være. F.eks bytte toppakning, skulle man også ta ut injektorene fra manifolden, det trengs ikke, heller ikke løsne galleriet fra innsugsmanifolden.

 

Fin bok, men tenk også en del logisk når det kommer til lettere ting på motoren som nevnt.

Opel Astra F 92'er (snart spiker, delebil??)

Opel Astra G 2000 mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår