Gå til innhold

Hjelp til sub-kasse!

Ranger emnet


chissi100

Anbefalte innlegg

Da har jeg bestillt 2x 12" (30cm diameter) 800W Subwoofere og kjøper MBF-materiale imårra :o)

Hvis jeg ikke husker feil er planken 1,20 x 2,40 M, og jeg skal dele denne ganske presist på midten for transport!

 

Skal ha begge høytalerene i en kasse, med 2x 40mm bassreflex-rør mellom, de skal være plassert over hverandre..

 

Lurer på om det er noen der ute som har meget lyst å lage en modell for meg? ^^

Har prøvd selv, men er ikke proff!

 

Skal være skilevegg plassert mellom subwoofer'ne og bassreflex'en, men festet til veggen på baksiden så den har ca. 3-5 cm å gå på ....

Dette for at luften skal bruke litt tid på å komme ut av boksen!

 

Trenger og link til teppe til å ha på utsiden, og kabelterminal ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei.hadde hvert fint om du hadde nevnt hva slags sub elementer dette var snakk om og hvor mange liter kassen må være på.det følger med kasse tegninger og anbefalt liter til et sub element.hadde også hvert fint om du hadde sagt max mål på bagasje rommet ditt.trekk kan du f eks kjøpe på biltema.men dette trekket er ike det beste og jobbe med.er veldig tynt og loer en del.se innpå f eks http://www.elutstyr.no/ bruk spray lim til å feste trekket med.høytt terminaler får du også kjøpt der.kasse forslag finner du med http://graph.flexunits.com:8080/BoxBuilder2.htm veldig lett program.bruker dette selv.håper du får bygget en god kasse som tilfredstiller dine ører :) lykke til mvh kim

Chrysler Stratus LE 98mod

Toyota Corolla 92mod

Ford Sierra is 85mod

Hyundai Excel 92(pony)(første gangs bil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, jævlig bra for å si det rett ut :)

Tror jeg går for denne!

Takker!

 

bare ikke gå ut ifra di måla jeg har skrivd inn der.da blir kassa alt for stor.bare skriv inn hva du syntes ser penest ut av mål og paser best til din bil så trykker du på finn plater og vips så har du måla på alle platene :)

en kasse på ca 100 liter blir nokk bra for dine elementer :)

 

husk å måle bagasje rommet føre du begynner å bygge kasse.på høyden og bredden.er fort gjort og brenne seg der.mvh kim

Endret av kimafro

Chrysler Stratus LE 98mod

Toyota Corolla 92mod

Ford Sierra is 85mod

Hyundai Excel 92(pony)(første gangs bil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VAS er IKKE en indikasjon på hvor mange liter kasse en subwoofer behøver for å spille "optimalt".

Med tanke på det merket du har kjøpt, Mutant, så ville jeg ikke gitt meg ut på å bygge noen portet løsning.

Lag deg en kasse med ca 30 liter til hvert element. Dette er et greit volum dersom du ikke har noen papirer på de tekniske spesifikasjonene (Thiel & Small data) på elementet.

 

Det letteste du kan gjøre når du skal bygge en kasse er å regne alle mål i dm (desimeter). Da vil svaret du får ( høyde x bredde x dybde) være i liter.

Lager du en kvadratisk kasse som er 31 cm i alle rettninger så blir voluemt 29,79 liter.

Tar du da høyde for det volumet som selve elementet tar så kan du med god samvittighet lage kassen din 32 cm i alle rettninger innvendigt målt.

Bruker du da 19mm MDF så legger du bare til 19mm på de platene som skal gå utenfor de innvendige målene. Dette klarer du nok å regne ut selv dersom du roer deg helt ned og konsentrerer deg 100%. Ikke sant?

 

Jeg ville laget en kasse med en skillevegg for det er slik jeg bygger alle mine kasser. Gammel (god?) vane.

Du kan også få en bedre lyd ved å legge en del Aqustilux eller annet "fyllmateriale" inni kassen. Biltema har noe som er helt greit å bruke. Hvit stoff som du kan stifte eller lime innvendig i kassen. Kontaktlim på spray fungerer utmerket til dette.

En pakke i hvert kammer!

 

Jeg kan dessverre ikke nevne noe om merker eller sende deg linker siden jeg driver import og salg av bilstereo så det får andre ta seg av, men håper dette hjalp deg litt på vei uansett.

 

 

Mvh

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VAS er IKKE en indikasjon på hvor mange liter kasse en subwoofer behøver for å spille "optimalt".

Med tanke på det merket du har kjøpt, Mutant, så ville jeg ikke gitt meg ut på å bygge noen portet løsning.

Lag deg en kasse med ca 30 liter til hvert element. Dette er et greit volum dersom du ikke har noen papirer på de tekniske spesifikasjonene (Thiel & Small data) på elementet.

 

Det letteste du kan gjøre når du skal bygge en kasse er å regne alle mål i dm (desimeter). Da vil svaret du får ( høyde x bredde x dybde) være i liter.

Lager du en kvadratisk kasse som er 31 cm i alle rettninger så blir voluemt 29,79 liter.

Tar du da høyde for det volumet som selve elementet tar så kan du med god samvittighet lage kassen din 32 cm i alle rettninger innvendigt målt.

Bruker du da 19mm MDF så legger du bare til 19mm på de platene som skal gå utenfor de innvendige målene. Dette klarer du nok å regne ut selv dersom du roer deg helt ned og konsentrerer deg 100%. Ikke sant?

 

Jeg ville laget en kasse med en skillevegg for det er slik jeg bygger alle mine kasser. Gammel (god?) vane.

Du kan også få en bedre lyd ved å legge en del Aqustilux eller annet "fyllmateriale" inni kassen. Biltema har noe som er helt greit å bruke. Hvit stoff som du kan stifte eller lime innvendig i kassen. Kontaktlim på spray fungerer utmerket til dette.

En pakke i hvert kammer!

 

Jeg kan dessverre ikke nevne noe om merker eller sende deg linker siden jeg driver import og salg av bilstereo så det får andre ta seg av, men håper dette hjalp deg litt på vei uansett.

 

 

Mvh

Pål

 

 

Så du anbefaler ikke å bygge portet kasse? :)

 

Da skal jeg se hvordan jeg bestmmer meg for å bygge den..

Har fått subwooferene nå og skal snart kjøpe MDF, skal se om jeg finner frem til noen mål og poste dem her for å høre deres mening!

 

Mvh

Christoffer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du anbefaler ikke å bygge portet kasse? :)

 

Da skal jeg se hvordan jeg bestmmer meg for å bygge den..

Har fått subwooferene nå og skal snart kjøpe MDF, skal se om jeg finner frem til noen mål og poste dem her for å høre deres mening!

 

Mvh

Christoffer

 

Siden du ikke har de tekniske spesifikasjonene på elementene så kan du umulig klare å lage en riktig port uten timer med testing.

Det er DET jeg tenker på.

Billig-elementer har stort sett aldri T/S data da disse pleier å ha store avvik på disse spesifikasjonene og da er vanskelige å lage riktig port til.

 

Be gjerne den kunnskapsrike selgeren om å gi deg T/S data eller en "oppskrift" på kassen så ser du om det er "liv laga".

 

Personlig så holder jeg fast ved en lukket kasse med stuffing i siden du ikke har T/S dataene.

 

Mvh

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår