Gå til innhold

startproblem 2.3E

Ranger emnet


corolla86

Anbefalte innlegg

i mårrest startet jeg bilen og lot den stå å gå mens jeg var inne og ventet til motoren sku bli varm, men når jeg kom ut var bilen stoppet. den startet igjen på 3-4førsøk, og alt fungerte som det skulle helt til i ste. jeg ble stoppet i kontroll å motoren sto på tomgang mens jeg pratet med konstabelen, da fusket den i 5sekunder, for så å gå på rett tomgang. jeg kjørte i ca. 3minutter etter dette uten noe som helst symptomer, helt til den plutselig døde ut. den startet første gang uten problem, men kom meg ikke lenger enn 10meter før den stoppet igjen. å nå er det helt dødt, ikke antydning til å starte engang! noen som veit ka som kan være problemet?

Audi 100 2.3E 1992 | Kondemnert

Toyota Corolla 1986 1,6DX| Solgt

Audi 100 2.3E 1993 quattro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som alltid, begynn med å finne ut hva som mangler... Gnist eller bensin. Har du ikke gnist så vil du heller ikke få bensin til dysene da bensinpumpa ikke går uten at det kommer pulser fra hallgiveren. Og ja, jeg ville ha begynt med å sjekke hallgiveren ;) Kommer det spenning til den og gir den pulser ut?

 

Tegningen under kan nok være til stor hjelp :)

 

KE3-Jetkoplskjema.jpg

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg var å vridde på nøkkelen nettop, da kom ikke durelyden fra bensinpumpa som bruker å komme! så om jeg har gnist i pluggene, er det ikke hallgiveren?

 

Om du har gnist så er det ikke hallgiveren som lager problemene. Men. Bensinpumpa skal gå ca ett sekund etter at du har vridd på nøkkelen. Skjer ikke dette så sjekk sikringen til bensinpumpa, bensinpumpereléet evt bensinpumpa for å finne ut hva som er defekt.

Spenning inn til bensinpumpereléet på pinne 30 og ut til pumpa på pinne 87.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå har jeg feilsøkt! sikring er ok, det er gnist i pluggene, og er villig til å "starte" om jeg såvidt sprayer startgass i innsuget, er vel selve pumpen som har gitt seg da :(

 

ligger pumpen utenfor eller inni tanken på 100avant? noen erfaringer om hvordan det er å skifte selv på disse?

Audi 100 2.3E 1992 | Kondemnert

Toyota Corolla 1986 1,6DX| Solgt

Audi 100 2.3E 1993 quattro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pumpa ligger oppi tanken. Er enklest å få ut med spesialverktøy, men lar seg gjøre uten (låseringen vris av).

Før du setter i gang med noe kostbart, mål om det kommer spenning inn på pumpa når du vrir på tenningen ;)

 

Her er en LINK med god info. Er fra S4 men er likt på din :)

Endret av Quattro73

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar :D

når jeg hører nøye etter, er det en slags brumlende lyd fra pumpa i 1sek, men høres langt fra likt ut som før dette problemet oppsto.

da skal det vel komme spenning inn på pumpa?

 

Om den avgir lyd så er det nok spenning inn på denne. Kan ha sagt takk for seg selv om den lager lyd. Mål bensintrykket inn til mengdefordeleren (eller på filteret for den del). Husk at det normalt står trykk på dette systemet ;)

 

Om bensintrykket er ok så ville jeg ha sjekket belgen mellom LMM og gasspjeldet samt tilhørende slanger for sprekker. Sjekk også slangene som går til veivhusventilasjon og tomgangsregulatoren. Slangene til sistnevnte ligger under innsuget. Om det er hull i noen av disse vil ikke motoren starte da den ikke får bensin.

Endret av Quattro73

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hei.

 

den fra bosch er kortere og har annerledes koblinger. har akkurat byttet pumpa selv.min bil hadde ikke bosch.(1992 2,3 AAR)

et lite tips selv om jeg er ganske sikker på at pumpa er på tur

så få hjelp av en annen til å starte mens du ligger under/ved siden og prøver å slå samtidig i bunnen av tanken der hvor det er et lite nedsenk med en kjepp 2"4" eller noe med litt tyngde.

bruk litt kraft, og tipper den starter. da er du skuddsikker på at det er pumpen som har sagt takk for seg. hvis bilen nå går,kan

du helle litt totaktsolje på tanken. dette smører og fungerer en stund. har nå byttet pumpen da jeg ikke ville stoppe langs veien.

min hadde problemer med at den døde bare plutselig for så og

starte igjen.

 

good luck....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fikk tadd ut pumpa for en stund siden, så koblet jeg den direkte på et bilbatteri... da den funket som baare det. så monterte jeg pumpen å fylte på bensin igjen. (tømte tanken når jeg tok ut pumpa) vridde om nøkkelen å bilen starta som aldri før.. ka kan ha skjedd? har verken skifta eller fiksa nåkka.. den fikk bare et illebefinnende av et slag ;s var foresten Pierburg sin pumpe i den!

Audi 100 2.3E 1992 | Kondemnert

Toyota Corolla 1986 1,6DX| Solgt

Audi 100 2.3E 1993 quattro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

 

dette er et kjent problem på disse bilene.

du nevnte litt brumme lyd fra pumpe som var høyere enn før.

hadde akkurat samme symptom. mulig det kan være luft også,

men har bilen rulla over 200k på samme pumpen ville jeg

byttet da den i grunnen har gjort jobben sin.

p.s. min bil kjørte over 200 mil etter jeg hadde på totakts

olje, men det er kjipt å stoppe langs veien. koster peng det og.

etter bytte så fuska den heller ikke innimellom, og var

mye mere lettstartet enn før.Tomgangen blei også

mere stabil...

 

bra du har fått i gang bilen igjen da.

 

mvh

DonkeyKong

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår