Gå til innhold

Enda en Passat-frustrasjonstråd - ABS til besvær

Ranger emnet


Beinet1

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Sliter med ABS-en på bilen min. ABS lampa lyser og det røde bremselyset blinker i dashbordet samt at bilen piper og hyler 3 ganger ved oppstart. Slik har det vært i et halvt år nå og nå tenkte jeg at jeg skulle få fiksa driten. Sjekket med VAG com og fikk opp feilkoder som forteller meg at ABS modulen er deffekt. OK. Jeg gjør et lite nettsøk og finner ut at ABS modulene på disse bilene har en svakhet i en loddeforbindelse i elektronikkdelen som gjør at disse konker ut før eller siden. Jeg fant også en prosedyre på nettet på hvordan en kan få reparert denne selv (http://www.lbak.dk/Audi/Repair_ABS_unit_passat.pdf). Jeg spretter opp boksen og setter igang, men finner fort ut at mine loddeferdigheter ikke strekker til. Jeg kontakter et firma i sverige som reparerer disse for 1500 med et års garanti, men får til svar at siden min boks allerede er åpnet, så vil de ikke ta imot den. Typisk. Neste alternativ blir å jakte på en brukt modul som sikkert får samme feilen før eller siden. Jeg begynner å lete og finner omtrent 500 brukte ABS mulduler hos huggere rundtom i skandinavia, men bare 2 stk med samme delenr som min (!) Dette virker rart og jeg kontakter møller for å få sjekket delenummeret. Møller må mer eller mindre kryssforhøres før jeg klarer å få dem til å fortelle meg at mitt delenr er korrekt til min bil. Det viser seg at bilen min er utstyr med EDS (elektronisk diff-sperr) som har en ABS modul med eget nr. Tydeligvis er dette sjeldent på disse bilene. Jeg biter i det sure eplet og bestiller en ABS modul fra en norsk hugger. Jeg forespør med korrekt delenr og får til svar at denne har de på lager og den koster 2500. OK. Jeg bestiller og hentet pakken i går kveld. Frustrasjonen blir desto større når jeg åpner opp og finner en ABS modul som ikke ligner i det heletatt. Snakk om useriøsitet. Virker som de bare har dradd ned fra hylla det første og beste modulen de fant uten å sjekke nr eller noen ting. Og dette har jeg allerede betalt for.... Huggersvin!!

Så neste fase blir å få byttet denne i korrekt del hvis de i det heletatt har denne på lager da.

 

Drittbil...

 

Fortsettelsen følger...

Endret av Beinet1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er ABS modulen returnert til huggersvina og de lover meg pengene igjen. Modulene de har på lager er ikke testet siden de blir plukket rett ut fra skadebilene. Nå har jeg funnet og bestilt en modul ifra statene som skal være testet og virker. Koster bare 1300 inkludert frakt moms og toll :) Satser på at dette løser saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Hei,

 

Samme resultat med den brukte modulen fra statene. Virker ikke. Ga opp tullet med brukte deler og bestilte en fabrikkoverhalt modul fra modulemaster.com med 5 års garanti. Kostet meg ca 2400 med frakt, moms og toll. Denne modulen har i tillegg ikke barnesykdommene som en ny orginal eller brukt modul har. Plugget denne i igårkveld og alt fungerer :)

 

Konklusjon: Huggerbransjen= kjeltringbusiness

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konklusjon: Huggerbransjen= kjeltringbusiness

 

Helt enig, og late er de også.

 

Husker for et par år siden, jeg jobba som elektriker i Oslo, og skulle ta en større jobb for Brødrene London bilopphugging. På den tida kjørte jeg golf 3, som jeg hadde kjøpt for en billig penge. Den mangla noen småting, som jeg tenkte de kunne ha.

 

Først spurte jeg i deledisken, nei de hadde INGEN golf 3 inne. Lite sannsynlig tenkte jeg, da det ikke akkurat er en SJELDEN bil. Men siden jeg jobba på tomta, tok jeg meg den friheten å kikke selv. Der sto det sånn ca 12 golf 3, hvorav 3 stk var Joker slik som min. Da fikk jeg omsider lov til å skru ut delene jeg trengte. Skjønner ikke hva de tenker med heller, jeg plukka jo deler for et par tusen og de fikk betalinga si. Er det ikke bedre jo mer man tjener? Bilene skal jo i pressa uansett...

 

 

Og lignende saker har jeg opplevd med alle de andre høggerne i oslo-området. De har ALDRI delen man spør etter, med mindre det er en overprisa elektronikkboks de kan tjene bøttevis på.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei,

 

Ja, det er kjent at Bosch 5.3 ABS modulen som VW/Audi har brukt mange av har en svakhet som gjør at de ryker tidlig. Desverre er dette noe som VW/Bosch ikke er villig til å rydde opp i og sluttbruker er nødt til å kjøpe ny spinndyr enhet med samme svakhet. Heldigvis så finnes det firmaer som modulemaster og Innosund som reparerer disse til en fornuftig pris og fjerner samtidig barnesykdommene.

Grunnen til at jeg sendte min modul til statene, var at Innosund ikke ville ta imot min enhet som jeg allerede hadde åpnet og prøvd å lodde i :) Modulemaster fikset denne for meg.

 

Når det gjelder sentrallåsproblematikken på VW/Audi, så er det fordi komfortenheten er plassert under setet og drukkner når bilen tar inn vann pga tette drenneringer osv. Her er det ikke snakk om konstruksjonsfeil på selve modulen, men uegnet plassering i bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår