Gå til innhold

Elektrisk Turbo 10% mer effekt.

Ranger emnet


markula

Anbefalte innlegg

Toppen min flower 300CFM, eller 510m3 per time eller 142liter i sekundet. Så jada, jeg vil nå påsta at en 2liters motor vil ha noe luft.. Men så er det vel ikke alle 2 litere som kommer fra fabrikk med 200hester uten turbo :P

 

hvorfor ikke bare kaste ut alt rælet i bilen din? billigre det hehe

 

http://www.sidewindercomputers.com/de12tfexhisp.html

 

Den klarer 190 CFM i timen ;) så 2 sånne klarer selv din 2 liter ;)

 

ja rydde bilen og og løpe vekk magen kan nok hjelpe en del men ikke 20% får jeg håpe, hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En 2 liter bilmotor bruker ikke veldig mye mengder med luft faktisk. Så litt på intecoolere ikke at jeg skal bruke det, men de hadde max luftflow på 450 kubikkmeter pr. time, og en vanelig 120 mm datavifte klarer en 150 ca. Så man trenger ikke så mye flow men et overtrykk. Alle kitene man får kjøpt er på 900W og klarer et overtrykk på 2-3 psi (0,2 bar). En turbo til en vanelig bli ligger nok på 0,5-1 bar og kan fort øke hestene med en 30-40%.

 

Toppen min flower 300CFM, eller 510m3 per time eller 142liter i sekundet. Så jada, jeg vil nå påsta at en 2liters motor vil ha noe luft.. Men så er det vel ikke alle 2 litere som kommer fra fabrikk med 200hester uten turbo :P 1.5-1.6 Cubic feet med luft per minutt trengs omtrentlig for og lage 1 HK..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har vært diskutert og testet med Dyno før (på Porsche 928, jeg tror 2 slike vifter ga ca 3hk (1%) økning.

 

MEN det interessante er at når de målte med strømmen avkoblet på viftene så økte effekten fortsatt med 3hk. Jeg ser at han som testet dette i den andre linken det refereres til her sier det samme, at effekten økte uansett om det var strøm på motoren eller ikke. Kan jo derfor konkludere med at det ikke er økning i trykket i innsuget som øker effekten, men at "noe" skjer når luften passerer vifta.

 

Jeg gjetter på at turbulensen som vifta lager lurer luftmengdemåleren til å tro at det går mer luft enn reelt og at bensinmengden øker. Dette kan antagelig gi mer effekt på strupede moderne biler.

Ian

1998 Range Rover 4,6HSE,

1989 Porsche 944 Turbo, 1980 Porsche 928S

1979 Volvo 245, 1965 Triumph Spitfire4 Mk2, 1964 Triumph Spitfire4 Prosjekt

1956 Land Rover 86"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Nei, grunnen til at de ser sånn ut er for at man skal lage mer turbulens inn i motoren. Hvis det er turbulens inne i selve sylinderen når tenpluggen tenner vil luft og bensinblandingen fortere tenne. Man vil gjerne ha et så kjapt så mulig smell og ikke at den antennes sakte. Man kan da spare litt bensin og motoren blir litt kvikkere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, grunnen til at de ser sånn ut er for at man skal lage mer turbulens inn i motoren. Hvis det er turbulens inne i selve sylinderen når tenpluggen tenner vil luft og bensinblandingen fortere tenne. Man vil gjerne ha et så kjapt så mulig smell og ikke at den antennes sakte. Man kan da spare litt bensin og motoren blir litt kvikkere.

 

Tja, tenkte på dette jeg også, men det virker usannsynlig at mer turbulens i luftstrømmen i innsuget skal kunne forplante seg helt ned i sylinderen. Tenker da på det siste som skjer når luften suges inn rundt ventilen, dette må da skape mye mer turbulens enn en sånn sak som sitter før plenumkammeret.

Ian

1998 Range Rover 4,6HSE,

1989 Porsche 944 Turbo, 1980 Porsche 928S

1979 Volvo 245, 1965 Triumph Spitfire4 Mk2, 1964 Triumph Spitfire4 Prosjekt

1956 Land Rover 86"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med fare for å bidra til å spore av tråden; jeg vet om en toyota som slet med å gå skikkelig etter konvertering med ny motor og innsprut. Det ble løst ved å dytte inntaksrøret før luftmassemålern full av sugerør.

 

Samme med sokker på traktene til liggende (og stående) gassere. Og i på LMMer med varmetråd sitter det et finmasket gitter som også skal bryte opp luftstrømmene. Ooogså har du det med porting av innsugsrør som skal se ut som de er sandblåst, eller som overflaten på en golfball.

 

Og nå dette med vifta som sitter som en propp i innsuget. Fem sider av samme sak? :)

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøp heller en gammel turbo eller hent på høggern å monter det å lad 0.3-0.4 bar. Da får man faktisk mere effekt. Elektrisk turbo er bare noe surr, en turbo har jo fint over 50 000omdreininger i minuttet for å lage trykk. Tviler på at de greiene der klarer det, dessuten er den "turbinen" helt jalla laga for å dra luft.

97" Audi A4 1.8TQ, 500HK Prosjekt

*91" Audi S2 MTM Chipped, *97" Audi A4 1.8TQ, *91" Audi 80 Quattro, *97" Skoda Octavia TDi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Der står det faktisk ingenting.

Alt linken din viser er en produktomtale, ingen test eller redegjøring.

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der står det faktisk ingenting.

Alt linken din viser er en produktomtale, ingen test eller redegjøring.

 

Se på denne da...

 

http://www.gizmag.com/electric-supercharger-promises-instant-power-boost/9364/

 

"The VTES can be implemented on current vehicles, using existing 12 volt electrical architecture, and when used in series with a turbocharger, the 2kW of electrical power translates into 20kW at the crankshaft."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se på denne da...

 

http://www.gizmag.com/electric-supercharger-promises-instant-power-boost/9364/

 

"The VTES can be implemented on current vehicles, using existing 12 volt electrical architecture, and when used in series with a turbocharger, the 2kW of electrical power translates into 20kW at the crankshaft."

 

Igjen, fortsatt ingen vitenskapelig test av produktet.

Jeg kan også skrive en fin tekst om et produkt hvis hensikten var å selge det.

 

Et moderne turboaggregat har lett 100,000rpm for å klare å komprimere luften tilstrekkelig, det ser jeg ikke at en hjemmelaget elektrisk turbo basert på en støvsuger er i nærheten av å klare.

Gasstemperaturen er også en viktig faktor i et turboprinsipp.

I et ekte turbooppsett er det eksos som rotorer impellerne, eksos er en forbrenningsgass og har derfor høy temperatur.

Jo høyere temperatur, jo høyere fart får eksosen.

Dette vil en aldri klare med en elektrisk turbo.

 

En turbo/kompressor dytter ikke bare masse luft inn i motoren, den tar flerfoldige kubikk luft, eksempelvis volumet av soverommet/stuen, kjøkkenet ditt og komprimerer det til å passe i en 1,5l flaske.

 

Hvordan skal en elektrisk turbo, gjerne laget i plast klare å levere noe som ligner trykk uten å smuldre opp, og i samme omgang fylle innsug og forbrenningskammer med skrot..

 

Er ikke uten grunn at en bruker luftkompressorer til å drive kraftig verktøy, eksempelvis en rotorfil, nettopp fordi en brukbar elektrisk utgave i samme størrelse bare klarer å levere halvparten av effekten.

 

Kort oppsummert; finn frem en vitenskapelig test som viser at disse løvblåserne er i nærheten av å klare å komprimere luft.

Hvis ikke er det like så greit å få dreid av en 1/2mm av toppen på din N/A motor, det vil gi deg mye større effekt.

Endret av B.T.i

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår