Gå til innhold

b20 turbo

Ranger emnet


aslakijn

Anbefalte innlegg

hei, vurderer og bygge turbo på b20èn min, er det noen som har tips til det, evt hva som må gjøres og bør skiftes ut.

har jo tenkt og overhale bunndel med smidd inmat og lavkomp stempel så har jeg en steg 2 topp som jeg tenkte og bruke, men har aldri vert borti turbo før så vist det er noen som har gjort dette før som kan fortelle meg hva som bør/må gjøres for og få det til.

har mest lyst til å bruke forgasser evt går det an å bygge om to dobble solex 45mm gassere til trykk og bruke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

gasseren før turbo er ganske vanlig. men da må man ha en turbo med spesielle tettninger så de ikke suges ut av vakumet når spjeldet stenger. du trenger egentlig ikke lavkomp stempler og slikt om motoren er i godstand. bare pass på tenningsbank så går det stortsett greit. du klemmer aldri ut så mye gamp av en B20 at den stryker med uten sprut uansett.

lykke til Aslak ;) 142`n den skal i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

takk for svar funderer litt på hvordan jag skal gjøre det, blir vel ikke bygging av motor enda men holder på og samler deler til den, har fått taki en nyere b20 fra 242 nå, og lavkompstempler fra b21 turbo har hørt at de skal gå an og bruke på b20 råder samt en turbo fra b23ofk.

ellers så så driver jeg og planlegger og tenker litt på hvordan det skal bli, må først bli ferdig med og pusse opp bilen å få den kjørbar, er foresten en 142 ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...
takk for svar funderer litt på hvordan jag skal gjøre det, blir vel ikke bygging av motor enda men holder på og samler deler til den, har fått taki en nyere b20 fra 242 nå, og lavkompstempler fra b21 turbo har hørt at de skal gå an og bruke på b20 råder samt en turbo fra b23ofk.

ellers så så driver jeg og planlegger og tenker litt på hvordan det skal bli, må først bli ferdig med og pusse opp bilen å få den kjørbar, er foresten en 142 ja.

 

Hei! ser ut til å være en trend i Stjørdal med B20 turbo :-)

Jeg har samlet samme deler som du samt F-kam (synes jeg å huske det er) og forgasser og bensinpumpe fra B21AT.

Bygger først med standard bunndel, siden med B21 ET-stempler og 2-forgasser om det hele blir en suksess.

Amazon 122S - 70 mod

MK 2 Golf Rallye

MK 1 Golf GTI - søker 16v motor til denne..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

hvordan er det og montere b21at i 142`n da? er det noen som har gjort dette?

 

kom tilfeldigvis over en sånn motor til en billig pænge som jeg skal hente i morgen, tenkte kanskje at det blir lettere og montere den istedet for og bygge turbo på b20. er det noen som har gjort dette og hva som er det beste av skrå eller rettstilling av motoren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har prøvemontert motoren nå, fikk lånt meg motorfester for rettstilling men da ble det trang med innsug og forgasser så ble bedre plass når jeg skråstilte den, gikk greit med turbo og grenrør eneste at jeg må flytte dynamoen lengere opp også ble det veldi trangt med oljefiltret så vet ikke om jeg får tatt ut det senere når alt er montert så det spørs om jeg prøve og få laget meg en løsning for og få flyttet det.

 

har ei bunpanne fra b20 turbo som jeg bruker men lurer på og bygge om den så jeg får satt i oljepumpa fra b21`n har hørt at den er sterkere, eller har det ikke noe og sei?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så den passer inn skråstilt! Det er gode nyheter. Vet noen om det er tilfellet på en amazon også?

Med et adapter for oljekjøler finnes det varianter slik at filteret kan flyttes, no prob.

 

Men jeg er ganske sikker på at du ikke kan kjøre med B20 bunnpanne og oljepumpe på en skråstilt motor, for den kommer til å suge luft siden oljen ligger på feil side i bunnpanna.

Vil ikke B21 bunnpanna passe inn?

Jeg trenger en B20 bunnpanne med oljeretur, så si ifra om du vil bli kvitt den..

Amazon 122S - 70 mod

MK 2 Golf Rallye

MK 1 Golf GTI - søker 16v motor til denne..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

b21 panna passa ikke så jeg må bruke b20 panna men må kappe den på ene siden og brette den ned ca 2cm så sveise inn plate, da blir blir bunnen på den stående beint og da passer pumpa fra b21`n,

 

blir jeg bruker den b20 panna med oljeretur så skal nok ikke kvitte meg med den, men det er da lett og lage en oljeretur på den som du har

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår