Gå til innhold
Bilforumet.no
Hansy

SS: Honda S2000

Ranger emnet

Anbefalte innlegg

2000 Honda S2000

 

187.jpg

 

Må først og fremst få lov til å takke Akkarbelling (for lån av DA-maskin), Håvard Ellingsen (for vaskebilder), og bileieren, for at jeg fikk lov til å ha bilen til ubegrenset tid :)

 

Dag 1:

Etter å ha anskaffet fotograf, så gikk det rett i gang med vaskingen.

 

Av produkter som bestod det av:

Avfetting - Meguiars Super degreaser.

Skum - Valet pro orange prewash, Chemical guys extreme body wash`n wax, og Chemical guys grime reaper.

Felger - Valet pro bilberry

I bøtte - Chemical guys citrus wash`n gloss

 

Av utstyr var det:

Biltema trykk-kanne

Nilfisk alto original foamcannon

Nilfisk alto høyttrykkspyler

Bøtte med gritguard

Diverse koster til felgene

Monza syntestiske vaskehanske

 

Litt før-vask bilder

 

1.jpg

 

2.jpg

 

3.jpg

 

4.jpg

 

5.jpg

 

6.jpg

 

7.jpg

 

Avfetting påføres

 

8.jpg

 

9.jpg

 

10.jpg

 

11.jpg

 

12.jpg

 

13.jpg

 

Mens avfettingen ligger på lakken og godgjør seg, så finner jeg fram noen produkter til skumkanonen.

 

14.jpg

 

15.jpg

 

16.jpg

 

17.jpg

 

 

MMmmmm, ser nesten litt godt ut! :D

18.jpg

 

Skummet er som vanlig ikke tykt, men renser meget godt.

19.jpg

 

20.jpg

 

21.jpg

 

22.jpg

 

 

Jobber produktene godt inn i cabtaket for å få fjernet mest mulig skitt fra det.

23.jpg

 

24.jpg

 

25.jpg

 

Litt avspyling før håndvasken

26.jpg

 

27.jpg

 

28.jpg

 

29.jpg

 

 

Deretter gikk jeg i gang med felgene, og bøttevasken. Nydelig vaskehanske, og billig. Anbefales!

30.jpg

 

31.jpg

 

32.jpg

 

33.jpg

 

34.jpg

 

35.jpg

 

37.jpg

 

38.jpg

 

 

Så var det avspyling før det bar inn i garasjen igjen.

39.jpg

 

40.jpg

 

41.jpg

 

42.jpg

 

43.jpg

 

 

Total tidsbruk: 3 timer

 

Dag 2:

 

Produkter:

Blå asia clay

Valet pro orange clay

Valet pro citus bling i 1:15

Scholl S40

Scholl S17

 

Utstyr:

Blå uber finishing

Orange scholl

Maskeringstape fra 3m

Flex VRG 3403

 

Etter at bilen hadde stått i garasjen og godgjort seg, gikk jeg i gang med clayingen.

Hadde dagen før mottatt en blå asia-clay fra ebay, tenkte å prøve denne,

44.jpg

 

Etter å ha prøvd å fått åpnet den opp i 5 minutter fant jeg fram elektrikerkabel-utstyret, og nermest voldtok pakken.

45.jpg

 

46.jpg

 

Testet den sammen med Valet pro citrus bling i clay-formel, og det var et evig mareritt, den clayen fant søplen rimelig kjapt.

47.jpg

48.jpg

 

Tok så fram Valet pro sin clay, ahhh..bedre..

49.jpg

 

Her var det ingen forurensninger i clayen, som tyder på godt vedlikehold, og ofte hyppige vask med avfetting.

 

Etter clay ble plastlisten i front fjernet, vasket under, og maskert.

50.jpg

 

51.jpg

 

 

Deretter var det inspection-time! Siden dette var myk lakk, så var det noen vaskeriper, ikke fullt så mange RDS.

52.jpg

 

53.jpg

 

54.jpg

 

55.jpg

 

56.jpg

 

 

Bilen ble maskert, og jeg satte i gang med godt mot, med blå uber og scholl s40 på forskjerm.

57.jpg

 

58.jpg

 

59.jpg

 

Siden rød bil er vrient å få gode 50/50 på, så får dere beklage kvaliteten her.

60.jpg

 

61.jpg

 

62.jpg

 

Litt etterbilder

63.jpg

 

64.jpg

 

65.jpg

 

66.jpg

 

Gikk over til Scholl S17 og orange scholl på kanaler.

69.jpg

 

67.jpg

 

68.jpg

 

70.jpg

 

Litt diverse ymse 50/50 og swirlsbilder av dør, bakskjerm, og bagasjerom.

71.jpg

 

72.jpg

 

73.jpg

 

74.jpg

 

75.jpg

 

76.jpg

 

Etter at bagasjerom hadde blitt korrigert så gikk jeg bort til hyllen for å hente en qd for å fjerne fastbrente polishflekker.

Sprayet på bagasjerom, og tok fatt i mikrofiberen og begynte å gnikke. Fantastisk seigt og jævlig.

Ser ned, og fant ut at jeg hadde hentet bilberryen. Da var det virkelig på tide å ta kveld.

Fant fram en skikkelig QD, tørket av, gikk rett opp i leiligheten, og fant sengen.

77.jpg

 

Total tidsbruk på dag 2 er 6 timer

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dag 3:

Fortsatte med samme kombo som før, blå uber med s40 da denne tok bra med swirls, og ga en glansfull overflate.

Gikk over bakfanger, bakskjerm, dør, forskjerm, og panser.

Diverse ymse før, ferdig, og 50/50 bilder følger :)

78.jpg

 

79.jpg

 

80.jpg

 

81.jpg

 

82.jpg

 

83.jpg

 

84.jpg

 

85.jpg

 

86.jpg

 

87.jpg

 

88.jpg

 

89.jpg

 

90.jpg

 

91.jpg

 

92.jpg

 

93.jpg

 

 

Etter at hele bilen hadde blitt polert, så ut som LSP-klar finish, glad og fornøyd tester jeg noen bilder med blitz.

Hele bilen var dekt av hologrammer, herifra til månen, minst.

 

94.jpg

 

95.jpg

 

96.jpg

 

97.jpg

 

98.jpg

 

Jeg tenkte med en gang "Ånei, jeg blir nødt til å ta fram den vibrerende gamle sliteren"

99.jpg

 

"Det kan jo være oljer" tenkte jeg, rygget bilen ut, og sprutet på med Meguiars super degereaser, etterfulgt etter kraftig skumblanding.

Etter avspylingen gikk jeg over motor med super degereaser (og ja, jeg hadde kun denne avfettingen tilgjengelig), og en litt større kost.

Fikk ligge på motordeksler en stund før jeg sprutet vann fra vannslangen for å fjerne rester.

100.jpg

 

101.jpg

 

102.jpg

 

103.jpg

 

104.jpg

 

Hoppet da over til bøttevask som inneholdt Chemical Guys citus wash and gloss, som ble liggende på bilen en kort tid for å løse opp resterende oljer.

105.jpg

 

106.jpg

 

Etter en krise-sms til Akkarbelling, ankom han med en Kestrel DAS-6, og ymse puter. Stor takk til deg. :)

Bilen ble tørket, og satt i garasjen, da klokken ble mye.

 

Total tidsbruk på dag 3: 7 timer

 

Dag 4:

Siden dagen allerede hadde vært ganske full av andre ting, så ble det ikke mye jobbing, kun kombotesting av diverse produkter sammen med DAS-6en.

112.jpg

 

Litt inspeksjon før en kjapp omgang.

107.jpg

 

NICE!

108.jpg

 

NÆÆÆÆT

109.jpg

 

110.jpg

 

111.jpg

 

Opptapet område for testing

113.jpg

 

114.jpg

 

Startet med svart sonus (finishing) og s40, ting ble bedre

115.jpg

 

116.jpg

 

Deretter samme pad, og Dodo Juice Lime prime lite, ting ble bittelitt bedre enn med S40.

117.jpg

 

118.jpg

 

Jeg håpet virkelig at Brian har rett

119.jpg

 

Fortsatte med UFSE på samme pad som tidligere. Veldig mye bedre, dog langt fra 100%.

120.jpg

 

121.jpg

 

Til sammenligning

122.jpg

 

Superdegreaser på ruten for å fjerne oljer, og en aldri så lite skjekk etter.

123.jpg

 

124.jpg

 

Husker dere?

125.jpg

 

126.jpg

 

127.jpg

 

Padden begynte å få mange fine farger

128.jpg

 

Resten av panseret ble tatt med Scholl S40, 2 før og etterbilder.

129.jpg

 

130.jpg

 

Total tidsbruk på dag 4: 2 timer

 

 

Dag 5:

 

Her var det i gang med mer testing med Kestrel DAS-6.

Siden panser var uten klarlakk, og forskjerm, høyre dør, og bakskjerm mest sannsynligvis var omlakkert.

Så måtte lære meg 3 forskjellige DA-komboer da alle oppførte seg forskjellig.

Panseret ble dessverre ikke 100% hologramfritt, da dette er den mykeste, mest kranglete lakken jeg har opplevd i HELE mitt liv.

 

Fortsatte da med forskjerm med DA, med hvit Lake Country pad, som var litt hardere enn Svart sonus.

Etter litt testing, så ble denne oppskriften riktig, eller skal man si riktigere?

Hastighet 1 for å spre produkt - 1 pass

Hastighet 6 med mye press - 3 pass

Hastighet 6 med kun maskinpress - 3 pass.

Hastighet 5 med mye press - 2 pass

Hastighet 4 med maskinpress - 2 pass

Hastighet 3 med litt press - 3 pass

Hastighet 2 med maskinpress - 2 pass

Hastighet 1 med litt press - 1 pass.

 

FY FAEN.

 

131.jpg

 

132.jpg

 

133.jpg

 

134.jpg

 

135.jpg

 

Fortsatte slik hele veien til bakskjerm. Så gikk over til bagasjelokk, testet samme kombo der også, EUREKA!

Rimelig hologramfritt der etter wipedown, heldigvis. Gjorde samme kombo på resten av bilen, og det ble BLANKT og ganske hologramfritt.

136.jpg

 

137.jpg

 

138.jpg

 

Total tidsbruk dag 5: 8 timer

 

 

Dag 6:

 

Kom hjem fra jobb i 7 tiden, og satte i gang med bilen med en gang.

Startet med Ipa over hele bilen

139.jpg

 

140.jpg

 

141.jpg

 

142.jpg

 

Meguiars super degreaser ved innsteget og hengslene.

143.jpg

 

144.jpg

 

Fant deretter på en gal ide om å bruke en brusflaske med ren CWG som skumkanon.

Rimelig sterk blanding for å si det mildt. Dette for å være sikker på at alle oljer og polishrester rundt om blir borte.

145.jpg

 

146.jpg

 

Dørhengsler og innstegene ble spylt med rennende vann fra vannslange, samme med under panserkanten og bagasjerom.

 

Bilen ble kjørt inn i garasjen, før kjærringa ropte og sa at middagen var ferdig.

147.jpg

 

Mens jeg ventet på at resten av bilen skulle tørke, så startet jeg med å tørke vekk vann fra innstegene, og legge på litt collinite 915.

148.jpg

 

Mens voksen herdet fant jeg fram Gliptone skinnsett, skinnbørste og en mikrofiber.

Skinnet var hardt og stivt (heheheh..) og trengte en oppfriskning.

 

151.jpg

 

149.jpg

 

150.jpg

 

Startet med førersetet, tok fatt flasken og børsten og gnikket i vei, lot det være på i 5 minutter, før jeg tørket av overflødig produkt, fortsatte med conditioner. Ser veldig blankt ut på bildene.

152.jpg

 

153.jpg

 

Mulig vanskelig å se forskjellene på forsetet og passaskjersetene på bilder, men forskjellene var TYDLIGE.

154.jpg

 

155.jpg

 

Voks i dørkarm buffet av

156.jpg

 

Etter en kjapp avtørk, så gikk jeg over til EZ cream glaze, kestrel das 6, og Sonus finishing pad.

157.jpg

 

158.jpg

 

159.jpg

 

Etter avtørk av EZ

160.jpg

 

SHINYYYYY B)

 

Siden bilen er spesiell, så la jeg på Dodo Juice supernatural

161.jpg

 

162.jpg

 

163.jpg

 

Mens voksen herder tok jeg fatt CG new look trim gel, som ble brukt på dekk

164.jpg

 

Plastlister

165.jpg

 

Plastdefuseren helt bakerst

166.jpg

 

Og andre plastdeler

 

Gikk i gang med Nanovest ruteforsegling, enkel som alltids å påføre og fjerne :)

167.jpg

 

I det herdingen av voks, plastfornyer, og ruteforsegling, så jeg på de stakkars eksos-stussene

168.jpg

 

Siden de ikke var så ille, så håpet jeg på at litt iherdig gnikking med CG metalshine og applicatorpad hjalp.

169.jpg

 

Åneida, her må det sterkere lut til, Stålull på Scholl S0, alltids en dødelig kombo for eksos-stusser.

170.jpg

 

171.jpg

 

Litt bedre, langt fra perfekt..

 

 

Etter en liten femminutter, så var det duket for avbuffing av voks og diverse andre godsaker :D

 

Hurtige ferdigbilder

 

172.jpg

 

173.jpg

 

174.jpg

 

175.jpg

 

176.jpg

 

177.jpg

 

178.jpg

 

BLANKTBLANKTBLANKT :D

 

Total tidsbruk dag 6: 9 timer

 

Dag 7:

Et par timer før eieren kom, så rygget jeg bilen ut i garasjen for å inspersere lakken i solen, og se etter "ulumskheter".

Fjerne litt EZ fra sprekker, buffe av litt ubuffet voks, og påføre Prima Nero på plastdeler i motorrom. H

Har ikke bilder av denne seansen.

 

Total tidsbruk: 2 timer

Total tidsbruk på hele bilen: 37 timer

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt skikkelige ferdigbilder:

179.jpg

 

De vertikale hvite "linjene" er skyer, ikke hologrammer :)

180.jpg

 

181.jpg

 

182.jpg

 

183.jpg

 

184.jpg

 

185.jpg

 

186.jpg

 

187.jpg

 

188.jpg

 

189.jpg

 

190.jpg

 

191.jpg

 

192.jpg

 

193.jpg

 

194.jpg

 

Først og fremst, før dere går i gang med halshuggingen :lol:

  • Jeg VET at EZ cream glaze skjuler litt hologrammer. Denne ble lagt på for å gjøre ting litt bedre enn hva det var da jeg ikke klarte å få bilen hologramfri uansett hva jeg prøvde.
  • Jeg vet at bildene har veldig mye merkelige farger, og ikke er av toppklasse. Dette fordi jeg rett og slett glemte å bytte hvitbalanse for hver plass jeg var. Etter beste emne for å prøve å rette opp det i photoshop :)

 

Takk for meg, kommentarer, og kritikk settes selvfølgelig stor pris på :)

 

MVH

 

Han5y

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
dæven du har peiling da!!! NICE!! må en virkelig bruk såå my forskjellige produkt for og få et bra resultat?

 

Tja, peiling og peiling, er vel heller en fin hobby :)

 

Om man strengs tatt trenger så mange produkter kommer ann på hvilken meninger og krav eieren har. I det her tilfelle ville eieren ha den så godt som 100%. For de fleste andre er det nok med kun en liten bråkdel av produktene :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å opptimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Hvis du klikker videre på siden aksepterer du vår bruk av cookies.