Gå til innhold

Om syklister langs veien - bør leses!

Ranger emnet


A.K

Anbefalte innlegg

Det er en del som irriterer seg over syklister langs veiene våre, men dette er noe som har kommet for å bli, noe vi alle like gjerne kan innfinne oss med, enten vi liker det eller ei. Selv driver jeg med sykling på mosjonsnivå, og vet det som er å vite om farer og sikkerhetsmomenter, og stort sett går det veldig greit. Men så prøver jeg da også å vise mest mulig hensyn, selvom jeg benytter meg av min fulle rett til å bruke vegbanen istedet for sykkel- og gangstier. Under følger en artikkel jeg fant i Trafikanten Akershus i dag, og vil gjerne dele den med alle som måtte ønske å lese den. Vi burde alle ha denne i bakhodet når vi ferdes ute i trafikken, uansett hvilken type trafikant vi selv er, og hvilke typer trafikanter vi har rundt oss.

 

Syklister

Pariakaste eller trafikkanarkister?

Sannheten er vel litt av begge deler. Syklistene både er en pariakaste (lavtstående kaste; undertrykt og foraktet befolkningsgruppe) som ikke blir tatt hensyn til, og mange er også trafikkanarkister som velger selv hvilke trafikkregler de vil følge.

 

Sykkelsporten har i Norge hatt en oppgang de siste årene. Flere og flere tar sykkelen fatt, og sykling blir i dag omtalt som en høystatussport. Det er ikke tvil om at det å sykle gir en betydelig helsegevinst for syklisten. Ved bruk av riktig utstyr, da spesielt hjelm, er også risikoen for skade veldig lav. Alt i alt er det svært positivt at flere og flere velger sykkelen både til transport og til trening.

Men, mange sjåfører ergrer seg over at syklister bruker veibanen istedet for tilgjengelige gang- og sykkelveger. Og syklistene på sin side kjemper for sin plass i trafikken, midt mellom kjørende og gående.

 

Bruker ikke sykkelveg

Selv der det er gode gang- og sykkelveger tilgjengelig, er det en del syklister som insisterer på å sykle i veibanen. Antall syklister i Norge øker, dermed øker også antallet syklister som befinner seg i kjørebanen.

Syklister i vegbanen kan skape farlige situasjoner fordi de beveger seg saktere enn trafikken ellers. Mange kjørende føler at det oppstår en unødvendig, farlig situasjon når de må passere syklister som bruker vegbanen. På strekninger der vegbanen er smal, blir det fort trangt når syklister tar opp deler av plassen, og man må foreta en ordinær forbikjøring for å passere en eller flere syklister. Det kan igjen skape saktegående kø på strekninger som er smale og uoversiktelige. Ikke alle er like tålmodige, og farlige forbikjøringer kan bli en konsekvens.

Men saken har selvfølgelig flere sider. Norges Cykelforening (NCF) mener at Statens Vegvesen må ta sin del av skylden for det økte konfliktnivået mellom syklister og bilister. Vegene bygges for smale og uten vegskulder, noe som tvinger syklistene lenger inn i vegbanen. Konsekvensene er at det kan oppstå farlige situasjoner, fordi dette gjør at bilisten må bremse, vente på møtende trafikk og foreta ordinær forbikjøring. Samtidig øker biltrafikken og antall syklister på vegen er mer enn femdoblet de siste fem årene.

 

Anbefaler vegen

NCF anbefaler likevel bruk av vegbanen for trenings- og transportsykling av en rekke årsaker. Ved sykling på gang og sykkelveg, skal dette skje på de gåendes premisser, det vil si at farten må ned. Det kan også oppstå farlige situasjoner, som for ekempel når man har hund i bånd som kan være vanskelig å se, flere personer i bredden som ikke hører syklisten som kommer bakfra og andre barn/unge som sykler flere i bredden. Grus og sand på gang- og sykkelvegen blir ofte ikke fjernet og utgjør derfor en fare ved høy fart, og gir oftere punkteringer. På grunn av dette er gang- og sykkelveger uegnet for syklister (ofte i grupper) som gjerne kan holde en fart på 40-60km/t.

NCF understreker at syklistene ved sykling i vegbanen har de samme rettighetene og pliktene som øvrige trafikkanter.

 

Hverken eller/både og

Syklister er verken fugl eller fisk. De kan bevege seg både på fortau, gang- og sykkelveg og i vegbanen. De er både myke trafikanter og kjørende. Det viktige er å vite at det gjelder ulike regler for hvor de befinner seg. På fortauet eller gang- og sykkelvegen har syklister vikeplikt for gående, de plikter også å følge de samme reglene som gående når de skal krysse vegen. Det betyr å gå av sykkelen og trille den over veien.

Syklister som sykler i kjørebanen er per definisjon kjørende, og har dermed samme rettigheter og plikter som kjøretøy på fire hjul. Dersom det er egne sykkelfelt i vegbanen, skal syklistene bruke disse. Her gjelder samme regler som om det var et ordinært kjørefelt, og biler og syklister har begge vikeplikt når de skal krysse hverandres felt.

Det oppstår problemer hvis en syklist sjonglerer mellom rollene som kjørende og gående, som f.eks. ved å sykle over gangfelt. Mange ulykker oppstår nettopp når syklister skal krysse vegen.

 

Vis hensyn

Landsforeningen for trafikkskadde (LTN) er opptatt av at alle må være seg sitt ansvar bevisst i trafikken, enten som gående, syklende eller bilist. Veiene i Norge får vi ikke gjort noe med i morgen, men folk kan tenke gjennom egne holdninger allerede i dag. Det ideelle ville være et vegbilde med plass til alle, der bilister, syklister og fotgjengere var fysisk atskilt, men vi må forholde oss til de vegene vi har og jobbe sammen for en mindre farlig trafikk. Vær oppmerksom, følg trafikkreglene og vis hensyn til medtrafikanter, uavhengig om de kommer på to, fire eller null hjul.

Endret av A.K

Her er'e noe muffens..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 75
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

En ting at de sykler på veien, greit nok det. Ja, jeg er en av de som irriterer meg over det, spesielt på uoversiktlige steder, men jeg har til en viss grad vendt meg på og godtatt at om sommeren er det flere sykler enn biler etter veiene. Men det som virkelig får meg til å koke, er når noen absolutt skal sykle både to og tre i bredden, og ikke engang tenker på å spre seg når det kommer biler både foran og bak. Samme sak når ingen, og da mener jeg ingen, bryr seg om å svinge ut i grøfta og stoppe om det kommer en trailer en retning og bilkø en annen. Ikke engang antydning til å holde seg så langt uti veikanten som mulig! DET skaper farlige situasjoner. Når jeg selv syklet fra jobb(ca 35km) noen ganger stoppet jeg bestandig enten i veikanten eller på en møteplass om det kom biler fra begge retninger, av og til også når det bare kom biler bak. Ellers holdt jeg meg så langt uti kanten som mulig, og utenfor asfalten der det gikk an.

 

Så kort og greit lurer jeg på hvorfor i all verden må det være umulig å stoppe der det er forsvarlig om man vet at det kommer flere biler? Er det fordi det er under trening? Kom med en god grunn så skal jeg gi meg.

 

Beklager om det noe ovenfor er usaklig eller lignende, mener heller ikke å rakke ned på syklister i trafikken, men som sagt, mye gjør meg både sint og redd i trafikken.

1997 VW Golf Joker 1.6

1983 VW Golf 1.5 C

x 1992 Audi 80 Avant 1.9TDI

x 1987 VW Golf CL 1.6

x 1987 Toyota Corolla GL Sun 1.3 12Valve x2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner poenget ditt, og er vel tildels enig, men med visse begrensninger. Jeg vil nok tro at langt de fleste som bruker vegfeltet til sykling, er folk som gjør dette med treningsformål, ikke som en transportetppe fra eller til hva det skulle være. Og de som driver med utholdenhetsidrett, vet at det å stoppe, betyr at man taper varme, tempo i kroppen, rytme osv, noe som er fyfy, for da stivner man og man har i praksis ødelagt treningsøkten.

Jeg kaller meg mosjonssyklist nå, men jeg drev på aktivt en del år (10) da jeg var yngre, og allerede den gangen, da jeg startet opp som 13-åring i 1986, hadde vi Politiet på informasjonsmøte i klubben. Da fikk vi vite at f.x sykkelgrupper har krav på inntil halve kjørefeltet når de er ute på trening. Det vil normalt sett bety at de aldri skal sykle mer enn to i bredden. Dersom flere hadde vært klar over dette, hadde kanskje ikke irritasjonen nødvendigvis blitt mindre, men man hadde hatt litt mer grunnlag for å forstå hvorfor slike utøvere gjør som de gjør.

Mht å stoppe i grøfta, eller sykle utenfor veikanten, så er ikke det å anbefale med type gateracer, da disse har 19mm brede dekk som ikke akkurat er laget for slik bruk. Men folk som bruker andre typer sykler burde absolutt vurdere alternativene sine.

Her er'e noe muffens..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, man risikerer ikke liv og lemmer så lenge man viser hensyn og ikke opptrer uforsvarlig på sykkelen. Dessverre er det mer enn nok av dårlig informerte bilister som tror de eier veien, og virker som om de tror de har påkjørsrett og skremselsrett ovenfor mykere trafikanter. Bilister må begynne å innse at det ikke er livsfarlig å berøre bremsepedalen innimellom. Jeg nekter å tro at noen har så hastverk at de ikke har tid til å vente noen sekunder til det er mulig å kjøre forbi, dersom oppbremsing er påkrevet.

Her er'e noe muffens..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etterlyser en lov jeg. En lov som klart å tydelig sier at trafikkerte veier ikke kan benyttes som treningsarena. Enten det er sykkel, rulleski eller jogging. Jeg fatter og begriper ikke at vi i et lkand som ikke akkurat er kjent for å spare på antall lover og regler ikke har en lov som sier dette. Ingen har problemer med en familie på sykkeltur, gamlemor på vei til butikken, og unger på vei til skolen. Da er sykkel et transportmiddel akkurat som alle andre stransportmidler. Men hva ville skjedd hvis Petter Solberg, eller Mads Østberg tok på seg kjøredress og hjelm og fyra opp WRC bilen for en treningstur midt i rushtida? Antageligvis en forskrekket samferdselsminister på forsida av VG. For det ville jo vært den komplette idioti? Men hva er egentlig forskjellen? Har en idrettsgren større rett til å bedrive trening i trafikken enn en annen? Selvfølgelig er skadepotensialet mye større med en sladdende C4 WRC enn med en tråsykkel, men snu det andre veien. Hvem vil du som bilfører helst treffe i 80 km/t. En dyr WRC bil eller syklisten? Uansett hvem som er skyld i ulykken så er det syklisten det går utover.

Jeg syntes det er utrolig arrogant av sykkelforbundet å legge et så stort ansvar på andre som er ute i et nødvendig ærend, mens syklistene som sorterer under forbundet bare er, veldig flåsete sagt ute etter å trene egoet.

Trafikken er ingen arena for idrett. Og før noen skriker opp om manglende treningsarenaer for sykkel. Det er lengre mellom passende arenaer for rallytrening

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt sant, og jeg har forlengst innsett at det er flere på veien enn biler og motorsykler, og at det ikke bare er syklistene som er synderne. Men den veien jeg kjører omtrent hver dag til og fra jobb har ikke mange rettstrekkene. En stor del av strekningen er krappe og uoversiktlige svinger, og når det ligger to-tre sykler i bredden rundt neste hjørne, kan du være sikker på at det kommer ufine gloser fra denne sjåføren.

 

Mondeo: Ord!

1997 VW Golf Joker 1.6

1983 VW Golf 1.5 C

x 1992 Audi 80 Avant 1.9TDI

x 1987 VW Golf CL 1.6

x 1987 Toyota Corolla GL Sun 1.3 12Valve x2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner poenget ditt, og er vel tildels enig, men med visse begrensninger. Jeg vil nok tro at langt de fleste som bruker vegfeltet til sykling, er folk som gjør dette med treningsformål, ikke som en transportetppe fra eller til hva det skulle være. Og de som driver med utholdenhetsidrett, vet at det å stoppe, betyr at man taper varme, tempo i kroppen, rytme osv, noe som er fyfy, for da stivner man og man har i praksis ødelagt treningsøkten.

Jeg kaller meg mosjonssyklist nå, men jeg drev på aktivt en del år (10) da jeg var yngre, og allerede den gangen, da jeg startet opp som 13-åring i 1986, hadde vi Politiet på informasjonsmøte i klubben. Da fikk vi vite at f.x sykkelgrupper har krav på inntil halve kjørefeltet når de er ute på trening. Det vil normalt sett bety at de aldri skal sykle mer enn to i bredden. Dersom flere hadde vært klar over dette, hadde kanskje ikke irritasjonen nødvendigvis blitt mindre, men man hadde hatt litt mer grunnlag for å forstå hvorfor slike utøvere gjør som de gjør.

Mht å stoppe i grøfta, eller sykle utenfor veikanten, så er ikke det å anbefale med type gateracer, da disse har 19mm brede dekk som ikke akkurat er laget for slik bruk. Men folk som bruker andre typer sykler burde absolutt vurdere alternativene sine.

Er trafikken rette arena for idrett? Skal vi sparke fotball på E 18? Høydehopp over bomstasjonene? Kjøre bob i Trollstigen? Idrett bør bedrives på avsperrede arenaer, hvorfor skal sykling være noe unntak. Når det arrangeres billøp på offentlige veier, så stenges veiene. Hvorfor gjør man ikke det når det er sykkelritt? Er det for at da er det ingen som ser syklistene eller hva er egentlig greia?

 

Angående å sykle med 19 mm dekk. Det er vel nok et bevis på at dette hører hjemme på dertil egnede baner. Trafikken er ikke egnet for den type fremkomstmidler. Møter du mange Formel 1 biler i trafikken?

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes parablene dine er trukket langt ut i det usaklige, Mondeo. Du drar fem de "verst" tenkelige eksemplene bare for å score billige poeng for din egen holdning, billige poeng fordi du VET at slike argumenter med største letthet er lettsvelgelige for de aller fleste, spesielt på et forum som er egnet FOR bilister og ikke noe annet. Hvis du ikke skjønner forskjellen på Petter Solberg i 200km/t i rushtiden og en godt trent syklist som kanskje ligger rundt 40Km/t på flata og blir forbikjørt av ale bilister, så må du ikke bli forundret om du blir oppfattet som en smule trangsynt..

 

Veien er det eneste relle alternativ for aktive syklister per i dag, her underforstått de som ikke driver med terrengsykling, for de har jo, etter sitt eget syn, det beste tenkelige alternativet i naturen. Men ikke alle har lyst til å drive med terrengsykling, og de synes det er mye bedre å sykle på asfalt. Akkurat på samme måte som noen synes det er bedre å kjøre rally enn å satse på F1, for å bruke et språk du selv bruker. Videre er det vel neppe arroganse fra forbundets side, skjønner ikke hvor du tar det fra.

 

Det ansvaret du tydeligvis føler deg så urettferdig pålagt er ikke noe nytt som har med sykling å gjøre, dette ansvaret tok du på deg med fullt overlegg den dagen du begynte på kjøreskolen for å få lappen, uavhengig av hva slags trafikanter som befinner seg der ute. Med argumentasjonen din bekrefter du egentlig ikke noe annet enn at du er ett av disse individene som synes det er helt forferdelig å måtte skru av tempoet i noen få sekunder en sjelden gang.

 

Og jeg håper virkelig ikke at rullegardina er trukket så langt ned at du ikke skjønner HVORFOR hjulene på gatesykler er så tynne som de er...

 

Argumenter skikkelig, ikke kom med slik svada...

Her er'e noe muffens..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

støtter mondeo fult ut her jeg... hater de jævla syklistene! greit at dem sykler men gjør det en annen plass! de er idioter! rett og slett. holder på å kjøre ned flere av dem iløpet av året! blir like livredd hver eneste gang! TENK hvis man treffer de køddene a? da har man mest sannsynligvis drept jævelen.... her ute hvor jeg bor kan dem finne på å nesten sykle 4 i bredden i 20kmt rundt svinger det er 80 i... få de nissene av veien før noen blir drept..

-Ford Sierra 2,8i drifter

-Ford Sierra 2,0 prosjekt

-Ford Scorpio 2,9i bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler sterkt på at du ofte er utsatt for folk som ligger 4 i bredden, slik du beskriver, sikkert skjedd max en gang eller to. Dessuten, at du holder på å kjøre ned flere av de i året, er vel mest et vitnesbyrd på din egen idiotfart, og manglende evne til å ta hensyn i trafikken. Jeg sier ikke at alle syklister er skyldfri, men jeg vet at mange bilister er minst like store idioter som syklistene, og dermed tviler jeg sterkt på at du ikke selv er skyld i noen av de tilfellene du selv har opplevd. Ligger man i 80 rundt en uoversiktlig sving, så utøver man vel ikke akkurat varsomhet.. Og med den signaturen du har, levner det vel liten tvil om at du ikke tilhører gruppen som utviser mest aktsomhet..

Endret av A.K

Her er'e noe muffens..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom staten sender krav på vegavgift til syklister, skal jeg vise litt mer sympati for dem. Men i dag er de bare til irritasjon. Hvordan skal jeg som bilist vise hensyn til en syklist? Kjøre 40 på en smal og svingete vei i tilfellet jeg møter på en syklist rundt neste sving? Ja, da blir jo alle bilistene bak meg så glade... Stemmer det ikke at man ikke skal være til hinder for andre trafikanter?

 

Og hvis man absolutt må hive seg på en sykkel for å få litt mosjon, spiller det noen rolle om den står fastmontert i stua? Da kan man til og med spille høy musikk i øreproppene uten å tenke på at man plutselig får en bil i ræva.

 

Jeg viser veldig hensyn til syklister i trafikken, men det er ikke så artig når de fullstendig overser meg. Jeg blir pent nødt til å legge meg bak til jeg har mulighet til å ta en trygg forbikjøring, for det er jo ikke snakk om at syklisten kan vise litt hensyn og gi meg de få centimeterne jeg trenger for å kjøre forbi med en gang uten å måtte legge meg over i motgående kjørefelt.

Jeg mener at en syklist sykler i veibanen på bilistenes premisser, akkurat som en syklist sykler på fortau på de gåendes premisser. Klarer man ikke å holde samme fart til en bil, kan man vel vise litt hensyn å slippe han forbi. Jeg betaler både for å kjøre på veien med bilen min, og for at dere syklister skal få egne gå- og sykkelstier. Vær litt takknemlige!

99, 200SX S14a Racing Edition

- Ja, livet er for kort til å kjøre kjipe biler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og en annen ting, TUSENVIS av veier som er trafikktomme... men NEIDA de skal absolutt bruke de mest trafikkerte riksveiene som ER til dissse FORBANNA sikkelrittene sine... se va som skjedde på birkeland! det var UTROLIG trist!!! men sånt skjer når syklistene DRITER i at lastebiler og biler er større og farligere....

04 Opel combo 1.7di

Opel rekord c caravan 1700

Vespa bravo

vw golf 2.0i stv(skrotet)

vw vento 1.9tdi(skrotet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syklistene må gjerne bruke veien så mye de vil, de - bare ikke vær i veien for alle andre som bruker den samtidig. Det spiller ingen rolle om du sykler eller kjører bil - gjør du det i halvparten av fartsgrensa og uten å ta hensyn til andre, er du en idiot.

 

Dessuten - jeg sitter inni to tonn stål. Syklistene sitter oppå to kilo stål. De som tydeligvis er så opptatt av egen helse burde bli flinkere til å oppføre seg i trafikken, for å si det sånn.

Flink til å kjøpe biler jeg ikke har bruk for.

PCN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår