Gå til innhold

Ny lakkert bil, spm om polering og sig.

Ranger emnet


Rally Koffen

Anbefalte innlegg

Hei, kjøpte en veldig matt Audi 100 som jeg lakkerte selv.

 

Fikk noe lakkstøv/støv i lakken og sig på en dør.

 

Det jeg lurer på er, vil en polering hjelpe på lakkstøv/støv i lakken ? Evnt hvor lang tid må jeg vente før polering ?

 

Fikk også sig på en dør, vil jeg kunne "redde" dette ved å evnt våtslipe og polere ?

 

Bilen blei lakkert med rød "lastebil-lakk" uten klarlakk vis det har noe å si.

 

Mvh Glenn-Andre

89 Mazda 323 4x4 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støv kan utbedres ganske effektivt med våtsliping etterfulgt av polering. Sig er litt vanskeligere, ettersom du ikke bare har for mye lakk ett sted. Du har da også litt for lite rundt. Ansamliga som siger drar med seg noe av det som ligger rundt. Avhengig av hvor mange strøk du har, er det vanskelig å slipe ned siget uten å slipe noe rundt. Hvis du bare har 2-3 strøk, er det lett å gå gjennom til primer/gammel lakk. Jeg ville slipt ned siget + ca 10 cm rundt, prima og slipt der på nytt og lagt ny lakk oppå i større flater for hvert strøk. Masker rundt så du får en bløt kant som ikke er for bred, så kan du våtslipe og polert vekk denne etterpå. Hvis det er et lite panel vi snakker om, ville jeg lakkert hele panelet på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En enkel måte og polere siget på er og maskere det opp....Teip langs siget på begge sider og slip med 500 korning til kantene er nesten borte....Gå så på med 1000 og 2000 vått....1000 på selve siget til det er borte (ville brukt en kloss.Hvis ikke er det lett for og bare runde siget og ikke slipe det slett) og 2000 over til slutt!

Hvis du har en stødig hånd,kan du bruke en tapetkniv og kappe siget....eller en sighøvel!

 

Resten av støvet kan du slipe med 1500/2000 til ringen hvor støvet er borte og polere det opp....Bruk kloss,men ikke kant den....da får du bulk!

"Ingen ting er umulig,det er bare litt vanskeligere og få til"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår