Gå til innhold

De første dagene med Trans Amen, 4 feil jeg trenger input på

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

har nå kjørt Trans Amen hele helgen, og fått dannet et skikkelig inntrykk av den. Bilen er veldig tight og fin i understellet, og sitter som et klistremerke.

 

Men jeg har merket et par ting med bilen jeg er nødt til å få fikset i løpet av vinteren:

 

1. Jeg byttet batteri og dynamoreim, og det har hjulpet på startproblemene jeg har hatt med bilen. Men i går begynte det igjen. Startmotoren går ikke rundt. Kun et "klikk" og ikke noe mer.Lot den stå over natta og den startet uten problemer i dag. Hva kan dette være?

 

2. Bilen går på veldig høy tomgang når den står i park/neutral

 

3. Her kommer de to store: Bilen "hakker" noe vanvittig i lavt turtall når jeg skal gasse. Jeg har fått vite fra selger at forgasseren er ikke helt optimal og har fått med en ny edelbrock 600. Forstått det slik at jeg også må bytte innsug om denne skal passe. Kan det skyldes forgasseren?

 

4. Det virker som den ikke klarer helt å bestemme seg hvilket gir den vil være i. den går litt "opp og ned" ettersom det passer den, og når jeg gir mye gass og den skal kicke ned, kicker den ofte to gir, og det smeller noe jævlig i kassa.

 

 

Om noen har anelse om hva disse problemene kan komme av, så hadde jeg vært taknemmelig for innspill :)

 

Trenger å få denne god til våren og den blir satt inn neste helg. Turen går da fra Nesodden og til Dokka/Gjøvik, aå trenger å være sikker på at bilen holder hele veien.

1984 Recaro T/A 350

 

X - 1982 Recaro T/A

X - 1984 Chevy G20

X - 1969 Custom Beetle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1: Hvis batteriet ditt ikke er flatt/skadet, så er det to sannsynlige syndere: enten er innslaget ditt tregt/på vei til å ta kvelden, eller så er det dårlig kontakt mellom pluss og starter, eller starter og blokk

 

2: Usikker på hva du har på motoren din nå, men..

 

for TPI: http://www.thirdgen.org/tpimod2

 

for gasser prøv å juster litt på tomgangsskruen din på gasseren, den sitter på venstre side av gasseren, en skrue med en fjær rundt. (på edelbrock. hvordan det er på holley veit jeg ikke)

 

3: Her trenger vi nok litt info om hva som sitter på motoren i dag for å svare, men jeg antar at det sitter en edelbrock der i dag..?

 

Sannsynligvis mager blanding i pådragsøyeblikket. Dette har jeg slitt med selv. prøv å monter stivere fjærer på nålene i gasseren, og øk utslaget på aks pumpa. Alternativt få tak i en måler slik at du kan få justert gasseren litt vitenskapelig. (Dette gjaldt edelbrock)

 

Edit: Ser ut som om du har orginalgasser på bildene i finn annonsen. kan du eventuelt bekrefte/avkrefte hvaslags gasser som sitter der i dag?

 

4: se mitt svar i den gamle tråden din..

 

-Camarogeddon

Endret av Camarogeddon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1: Hvis batteriet ditt ikke er flatt/skadet, så er det to sannsynlige syndere: enten er innslaget ditt tregt/på vei til å ta kvelden, eller så er det dårlig kontakt mellom pluss og starter, eller starter og blokk

 

Batteriet er 4 dager gammelt. Ultima batteri. Ny dynamoreim ble satt inn i går. 10.5 reim som passet fint. Lå på 14.5 når vi målte med voltmeteret, så det så bra ut. Merker jo at det er ikke problemet med batteriet/dynamoen, men at startern bare ikke går rundt. At den må stå en stund før den kicker inn.

1984 Recaro T/A 350

 

X - 1982 Recaro T/A

X - 1984 Chevy G20

X - 1969 Custom Beetle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut til at du har orginalgasseren fremdeles på plass. Denne kan jeg desverre ikke mye om justering på, men i så fall så kjøp deg en manual på bilen og se hva du finner ut av.

 

(jeg TROR den gasseren din er en rochester, men jeg er ikke sikker.)

 

skal du ha på edelbrocken så må du nok ha deg et square bore innsug. Skal du bytte så er det også viktig å få justeringen av girkassen i orden (standard geometrien på en edelbrock er IKKE riktig for en TH700R4 girkasse. så her må du ha et geometri korrigerings kit fra for eksempel TCI.

 

Forresten, anbefaler deg å poste samme tråd på amcarforum.no

 

flere amcar folk der, og større sjans for flere hint på hva som kan være gæærnt.

 

-Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gamle Plymouthen min hadde stag-styrt girvelger. Var noe dritt å justere den etter at jeg byttet til edelbrock. Kjørte med kun 2 gir i mange uker før jeg fikk det helt riktig! Mulig din er vacuum-styrt. Da skal jo det være en smal sak? bare til å plugge i en av vacuumportene på fronten på 600 gasseren. Har en edelbrock forgasser-monteringsvide jeg fikk med min gasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår