Gå til innhold

Lese alder på dekkene mine?

Ranger emnet


DagArne

Anbefalte innlegg

Står DOT 5 VCD på Michelindekkene mine

Dett er vel romertall og hvis jeg husker riktig blir vcd på norsk 395. Trodde dekkene var nyere enn fra 2005 er dette riktig?

 

Det skal stå 4 siffer der i en oval ramme. På mine vinterdekk står det 3909 det vil da si at dekket er produsert i uke 39 i 2009 (09)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal stå 4 siffer der i en oval ramme. På mine vinterdekk står det 3909 det vil da si at dekket er produsert i uke 39 i 2009 (09)!

 

Det står (DOT 5 VCD) (FLV) x (4803) på dekkene. Betyr det at de er i fra 2003 :scared

 

Liker greit å bytte ut de da er nye sommerdekk bedre å bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gamle dekk er de lov å bruke ?

 

Er nok ingen krav om maksimum alder på dekk, so vidt eg veit.

 

Men er ikkje lurt å ha altfor gamle dekk.

Gummiblandingen blir hard og dekka mister egenskapene sine.

Eg køyrer ca 16 000km i året og rekner med at både vinterdekk og sommerdekk holder i 3 sesonger

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dekkprodusenter betrakter et dekk som nytt opptil det er 3 år gammelt, under forutsetning av at det oppbevares kjølig og mørkt.

En vanlig bilist kan regne med å ha dekkene sine i tre-fem år, men kjørestil, kjørelengde, bruksområde, lufttrykk, temperatur, veiunderlag og dekkenes konstruksjon har avgjørende innflytelse på levetiden. Moderne dekk har lengre levetid og bevarer sine egenskaper lenger enn det som var vanlig før. Dekk som har vært lagret, trenger 25-30 mils kjøring før de innebygde egenskapene kommer til sin rett.

Bilforumet.no
Super Moderator

 

-Out of order-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På mine dekk står det

:D Neida men i fjor kjørte jeg på ti år gamle piggfrie dekk. Jeg liker ikke piggdekk og knatring og siden piggdekkene som fulgte bilen var fra år 2002 fant jeg det for godt å rote frem et sett jeg hadde liggende med riktig boltsirkel. Mente det var igjen mye mønster og det var det også.

 

Ble litt paff da jeg så at de var enda to år eldre, men satte de på bare på trass etter en god skrubb med avfetting. Zalo og en (gammel) oppvaskkost er også et triks for å rubbe litt liv i gamle vinterdekk. Nå snart skal jeg igjen sette de på for se om de er like gode i år også.

 

Jeg skal ikke si noe stygt om piggdekkbrukere men etter at det første og eneste nyinnkjøpte settet med piggdekk ble spunnet ut på isen første vintern i min første bil har jeg aldri kjørt pigg annet enn om det har fulgt med en bil.

 

PS! Ehh ja, i megastickyen her på teknisk er det opptil flere lenker til gode artikler med billedtlige forklaringer av alle kodene på dekksiden. :thumb

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt forskjellig hva de ulike produsentene/firmaene mener når ett dekk er gammelt og bør byttes. 5 år har jeg hørt i alle år, men det kommer an på hvor dekket har blitt lagret, om det er vasket før det ble satt bort, temperatur, fuktighet etc.

 

Har sett dekkfirma som har lagret løs-dekk i containere uten noe form for lufting i steksol på varme sommerdager.. Enda de sier at dekkene må oppbevares på en helt annen måte. Temperaturen inni containeren hvis det er 20grader ute er LITT varmere for å si det sånn..

 

Det beste er å lagre dekkene i en tørr garasje liggende opp på paller f.eks. Slik at de ikke ligger rett på bakken. Har kjørt med 8 år gamle Gislaved piggdekk før, og grepet var fantastisk. Det handler egentlig bare om å ta vare på dekkene når sesongen er over, så holder de mye lenger.

BMW 318is coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Her er svaret jeg fikk fra Michelin. Treg til å legge ut, fikk det for snart tre uker siden :P

Kan ikke si mine dekk er oppbevart så veldig bra. Ligger ute ved siden av et stabbur, i ly for sola, men ikke snø og regn.

 

"Har de förvarats på rätt sätt så ska det inte vara någon fara att köra med dessa däck.

Med rätt sätt menas att de förvarats i en sval och mörk (ej direkt solljus) plats. Har de även användas under åren så mår de bättre än att de skulle stått oanvända. Märker du att det bildas spickor på däcksidan så rekommenderar vi dock att de bör bytas."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår