Gå til innhold

Låst parkeringsbrems etter trommelmontering?

Ranger emnet


tarjeidro

Anbefalte innlegg

Trommel skal gå på uten makt, forutsatt at (auto)justering er satt riktig, og ikke noe sitter fast.

 

Siden spindel er byttet, regner jeg med at alt av trommelbrems har vært av og montert igjen. Derfor ikke mulighet for at noe er rustet fast.

 

Bremsesylinder skal kunne beveges lett, i begge ender. Ofte en ende er rustet fast og tromlene går ikke tilbake.

 

For å ta av og på tromler igjen går det lettest om hjul med stålfelg er montert på trommelen.

 

Skyv justeringskile helt opp, og håndbrekkwire løs før du setter på trommel.

Så strammer du justeringen med å trykke på bremsen, og evt. hjelper kilen nedover med en syl i hullet til en hjulmutter til bremsene såvidt subber. Tilslutt justerer du håndbrekkwire.

 

Dsc05217.jpg

http://faculty.ccp.edu/faculty/dreed/campingart/jettatech/reardrum/index.htm


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du slår trommelen på utsiden av bremsene, så tror jeg du bør sette bilen på verksted neste gang, greit at alle ikke har peiling på alt, men man bør ha en viss forståelse for hvordan ting fungerer før man går i gang.

 

Men nå som det er gjort, så gjør vi det vi kan or å få deg ut av denne situasjonen.

 

Det første du gjør, er å ta av trommelen igjen.

så ser du om bremseband eller andre ting har fått seg noen skader i mishandlinga.

Sliper vekk evt. slitekant på trommelen.

Slakker brekkwiren så den er god å slakk.

 

Så tar du den kilen som det er ett bilde av over her, og dytter så langt opp som er praktisk mulig.

 

Sett på trommelen igjen, juster hjullager, juster brekkwire til en liten slakk.

 

Dra i brekket noen ganger, pump på bremsen og se om du blir fornøyd med brekk og ikke minst pedal.

Blir du fornøyd fint.

Blir du ikke fornøyd, så må du lure tak i kilen gjennom ett bolthull, og få dratt den nover med litt vold, når det går litt tregt rundt(ikke mye) er det rett. Det må som oftest til for å få bra pedal på disse.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! :)

 

Pedalen har ikke vært noe problem, det er som sagt håndbrekket som er problemet. Vi prøvde tilogmed å kjøre med det for å få det til å løsne, men ingenting skjedde. Verken hjullager, spindel eller trommel tok skade av det, ihvertfall ikke noe annet enn at vi fikk vekk rusten inne i trommel men brekket sitter fortsatt. Med en gang vi fikk av trommel på begge sidene var brekket løst igjen. Får prøve å slakke på waieren til brekket da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår