Gå til innhold

Hvordan kan jeg få selgeren til å heve kjøpet?

Ranger emnet


koford

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen.

 

Jeg vil gjerne starte med å fortelle litt om hva som har skjedd.

I mai kjøpte jeg en mercedez 190E (1989 model - automat-gir).

 

Første inntrykket var at dette er en konge bil, og det føles jo når man kjører en slik bil.

 

Den er fin og se på, ikke noe rust.

Det er noe sjelden når den er såpass gammel, den er gått ca. 247.000 kilometer.

 

Kjøpte den privat og vi har ikke skrevet noe kontrakt, eller det ble skrevet på en lite papir som står at den selges som besiktelse for 20.000,- (Betalte kontant)

 

Bare ca. 2 måneder etterpå opplever jeg problemer med bilen.

Fra og med kjøpet av bilen og frem til 2 måneder har jeg opplevd litt fusk her og der. Men jeg som ikke har greie på bil tenkte jeg at dette ikke var noe spesielt og alt er i orden.

 

Men så begynner problemene og hoppe seg.

Ved gass-pådrag hopper bilen, ved gass-slipp så stopper bilen.

Enkelte ganger vil den bare ikke starte.

Men når jeg da får start, og liksom skal sette i drive.. så stopper den bare.

 

Jeg viste ikke hva jeg skulle gjøre og første tanke var å dra til en merkevare, nemlig mercedes.

Det gjorde jeg og ville ha dem til å sjekke hva som er galt med den. Men siden dette ikke er innsprøyting men forgasser vil feil-søkingen gjøre det vanskerligere sier dem.

 

Etter par dager satte dem opp en liste over hva som MÅTTE gjøres.

Da har jeg fått skifta tenn-ledninger, fordeler og rotor.

Altså det elektriske var liksom problemet.

 

Etter da dette har blitt skiftet, sier dem at bilen ikke er 100% iorden.

Da neste skritt dem ville gjør var å sjekke forgasser.

Men da dette allerede har påkosta meg mye, så ville jeg ikke gå videre.

 

Og dumme meg som ikke bare gikk til selgeren FØR jeg leverte inn på verksted og ba han fikse dette.

 

Men nå har jeg altså levert den til ham.

Bedt ham fikse dette og har sagt HVA er allerede fikset på verkstedet.

 

Nå har det vært mye frem og tilbake, han snakker om sikring bla bla og at forgasseren ikke er helt i orden.

 

PS: Han er mekanikker.

 

Nå har det vært mye frem og tilbake med telefon og nå har det gått ca. 5 måneder siden jeg kjøpte bilen.

 

Den har nå stått hos eieren i 5 uker.

 

Jeg er veldig i tvil hva jeg skal gjøre.

Jeg vet heller ikke hva tips jeg skal gi han hva han bør sjekke og MÅ være i orden.

 

 

HELS vil jeg heve kjøpet og få pengene tilbake.

Også ønsker jeg at han også skal ta en del av ansvaret av hva det påkosta meg i ettertid på verkstedet.

 

For meg virker det ut som han ikke vil det og han heller vil prøve å fikse problemet.

 

Men da dette har nå gått 5 uker og jeg sitter uten bil og betaler forsikring og vei-avgift uten å kjøre bil.

 

 

Har jeg noe rettigheter her????

Jeg ønsker å heve kjøpet i tillegg få ekstra penger fordi delene er NYE som det påkosta meg på verkstedet.

 

 

Håper noe der ute har tips til meg??

 

Hilsen en desperat mercedes eier.

 

 

PS.

Bilen er kul, konge bil... men jeg føler meg så usikker når jeg skal kjøre bilen pga. all dette problemet og jeg ønsker ikke dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen.

 

 

Kjøpte den privat og vi har ikke skrevet noe kontrakt, eller det ble skrevet på en lite papir som står at den selges som besiktelse for 20.000,- (Betalte kontant)

 

 

Selges som besiktet = Youre fucked....

 

Sånn er livet, og for 20K kan en egentligt ikke vente mer... :)

Bilforumet.no
Super Moderator

 

-Out of order-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter folkene over her altså. Biler under 25000 er omtrent å regne som delebiler, og man kan ikke regne med at de skal være feilfrie. Han som solgte den til deg kunne ikke vite at slike feil ville oppstå, og han kan heller ikke stå økonomisk ansvarlig for denne bilen når han ikke eier den lenger. Hvor lenge vil du at han skal betale for feil som oppstår da?

 

Slik er det å kjøpe bruktbil. Selv kjøpte jeg en Mercedes 230, tre år nyere enn din og til 25000. Den totalhavarerte etter under ett år, og jeg måtte selge den for to tusen. Tanken på å reklamere på dette falt meg aldri inn en gang, da jeg visste at selger ikke kunne vite om dette. Man må bare ta tapet selv, og ta lærdom til neste bilkjøp.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg glemte vist å legge inn en vitkig detalj.

 

Altså den dagen jeg kom for å kjøpe, så virka den ikke og både jeg og selgeren var skuffa.

 

Så jeg forstå at det var flaut for selgeren, vi prøvde flere ganger men fikk ikke start.

 

Og da beklager han og jeg måtte dra hjem.

 

Par uker senere da ringer han og sa at nå kunne jeg komme og kjøpe den for nå funker bilen sier han.

 

 

Ja.. resten vet dere.

Jeg vet ikke om jeg er heldig eller ikke nå som dere sier at selgeren i det hele tatt gidder og ta den inn å fikse det.

Altså, dette var en kjent problem FØR jeg kjøpte det.

 

Vennlig hilsen:

Koford

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg hadde tro på at han skulle fikse dette.

Grunnen til jeg kjøpte bilen var fordi det hele startet med at min pappa ringte meg og fortalte meg at han har en GOD venn som har en bil å selge meg.

 

Så da dro vi opp dit sammen for å se på bilen.

Bilen så hel ut og veldig bra, ikke rust.

Han skulle da ta tekyl under bilen og dermed ringe oss når den ble ferdig.

 

Men som sagt i nevnte post over at da vi kom dit ville den bare ikke starte, og det ble flaut for selgeren.

 

Altså, nå ble jo dette en kjent problem og da forventer jeg jo at den blir fiksa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn er livet, og for 20K kan en egentligt ikke vente mer... :)

 

Kan få mye bil for 20tusen. :) Må bare plukke ut de riktige.

 

 

Men det er trosalt snakk om en 1989modell som har gått 247.000 kilometer. Det er vell en bil du skulle styrt unna med engang. Selgeren prøver i allefall og løse problemet med bilen for deg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du kjøper en bil som er over 20 år gammel og har gått nærmere 250.000km kjøper du også de problemene som følger med bilen.. Slik er det bare.

 

Syntes det er fryktelig naivt og tru at en bil som har gått såpass langt og er såpass gammel skal kunne gå problemfritt. Selv en bil med komplett servicehefte og kvitteringer i hytt og pine på utskifta deler kan også bli et problem.

 

En gammel bil er en gammel bil uansett..

 

Selger har vært utrolig real med deg, kan ærlig si at hvis jeg hadde solgt denne bilen i beste viten og ikke holdt igjen noe jeg viste var galt hadde jeg ikke løfta en finger for deg, da jeg ikke hadde hatt tid til det.

 

Det du bør gjøre her hvis selger ikke er interessert i og gjøre noe mer er og hente den, få den fiksa for det som det koster eller selge den videre igjen.

 

Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada jeg leser hva dere skriver.

 

Idag har jeg vært hos selgeren, fikk låne en saab 900S forerløperlig inntill videre.

 

Han forteller at noe er galt med forgasseren.

Han trengte tid å se på den.

 

Problemet er at når man vrir nøkkelen så hører man en klikk og da ser man at den "biten" dekker over hullet.

Altså, før man vrir, så står den loddrett.

*håper dere forstår hva jeg mener her*

 

Dette er riktig så langt, men når man da skal liksom vri å starte bilen, så skal den "biten" så vidt gape slik at den ikke helt total dekker over hullet.

Dette gjør den nemlig ikke, og der ligger problemet sier han.

 

Tenker kanskje noen her vet om en løsning på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår