Gå til innhold

Bytte tak på Kadett C

Ranger emnet


_Kenneth_

Anbefalte innlegg

Du skal bare bytte stålskinnet, ikke ha inn soltak? Jeg vet ikke om dette gjelder Kadett C men jeg så en bildeguide eller en dotube how-to et sted. Jeg fikk da inntrykk av at de aller fleste gamle tak med takrenner er limt/fuget på sidene og punktet ved front- og bakruta.

 

Jeg husker ikke metoden for å adskille men de brukte en haug med limtvinger eller wisegrips som presset ned taket mot takrenna med ei trelist som mellomlegg/presskloss. Så det er vel bare å begynne å rive ned taktrekk og lete etter punktsveiser du kan borre og slipe opp. Er det gamle taket bulkete eller kast er det bare å ødelegge det så mye som skal til for å unngå å skade resten av konstruksjonen. :)

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er snakk om å bytte hele ståltaket ja, pga mye bulker. Høres ut som litt av en jobb det du beskriver, der man bør ha stålkontroll på hva man driver med, særlig når man skal fjerne taket fra donorbilen.

 

Hva med å kappe av taket ved de 6 stolpene på nøyaktig samme måte på begge bilene, å så sveise på det nye? Kanskje vanskelig å få sveist godt nok når man må slipe ned så det blit helt fint igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hørte på et karosseriverksted en gang at de skjøter stolpene med god overlapp. Men både helt tak og kun skinnet krever (litt) innsikt. Jeg vet ikke mere enn at jeg har kappet av taket på en 760 som jeg solgte.

 

Jeg tok et lite kjapt søk og her er hva jeg fant ved første øyekast:

http://www.hotrodders.com/forum/replacing-roof-skin-69-dodge-dart-141250.html Ikke overdrevent mye bilder men leser du alle fire sidene får du belyst mange av problemstillingene. :)

 

http://autobodystore.com/ms14.shtml

 

Fortell senere hva utfallet ble etter innfallet ditt.

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytte takplata er jo en "enkel" prosedyre, vekk med listverk, ruter og andre ting som er i veien, gjøre reint og borre ut en drøss med punktsveiser. Så punkte på ny takplate, kitte, sparkle og montere igjen.

Er det dårlig med avstivninger i taket kan det væe greit å støtte opp litt.

 

Ved skifting av tak på stolpene, så må man jo være innihelvetes nøye, for å få det rett, for at bilen ikke skal knele sammen, og ikke minst at det skal holde ved en evt. ulykke.

 

Er selv på gang med å vurdere om jeg skal gidde bryet med å skifte takplate på min tilårskomne E-klasse, pga manko på takluke.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal du bytte taket bør du sette bilen på 6 bukker og kile mellom på bukkene under midten, da får ikke bilen noen muligheter til å knele.

 

alle stolpene består av en ytter og en innerdel, her finnes det to måter å gjøre det på:

 

Den ene er å kappe ut en god del av ytterstolpene(kappe inn til innerstolpen og borre ut sveisepunktene, f.eks 20 cm, for så å kappe innestolpen på midten av det stykket du har tatt ut. og sveise inn igjen stykket i ytterstolpen.

 

 

Den andre er å kappe innedelen av stolpene og ytterdelene slik at du må borre ut noen cm med punktsveiser mellom der du har kappet. Da vil du oppnå det samme som i eksempelet over. men med en sveiseskjøt mindre å slipe/sparkle

 

med disse måtene vil du ha stolper som ikke har en sammenhengende skjøt rundt hele noe som vil telle sterkt i en kollisjon..

 

skal du være enda mer pirkete fortalte en gammel karosseriarbeider meg at man skal kappe stolpene annenhver gang oppe ved taket/nede ved bilsiden, men jeg aner ikke hvorfor

Endret av sven410
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å få ut ei brukt takplate er vel nærmest umulig. Kapp stolper slik det er beskrevet tidligere med god overlapp. Jeg har brukt å legge inn en extra profil eller et rør i stolpene med en skikkelig punkstveis på hver side av skjøten bare for sikkerhets skyld.

Ford F250. Ford F150. Voyager3,3b . Kadett B. Kadett D. Rekord B. 2 dørs Jetta 2. Pug 406 Tdi. Kadett B stasjonsvogn og en haug med anna ræl + Lakkboks :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner, får lete etter en bil som er ihelrustet unntatt taket da, evt. en ribbet rimelig "ny" ,med bra tak og lite rust, å satse på den i stedet for. =)

 

Men et litt dumt spm. kanskje, er det mulig å rette taket jeg har på noe vis med de rette hjelpemidlene? Eller er det bare å glemme? Det ser rett og slett ut som at noen har danset oppå det, så det er meget stygt.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går å rette et tak selv om dtte regner for å være detvanskeligste stedet på en bil å rette pga stor flate og at det lett strekker seg. Man må ofte krympe metallet får å få spenn i platen men det går nå det og med tålmodighet. Men, Skal man bruke en hel dag på å rette et tak eller en hel dag for å bytte? Da skal man og bruke tid på å finne / hente et tak. Finner du en som har drevet i oppretter faget noen år så får du det sikkert rett men det koster nok litt pga arbeidstid.

Endret av BARE B

Ford F250. Ford F150. Voyager3,3b . Kadett B. Kadett D. Rekord B. 2 dørs Jetta 2. Pug 406 Tdi. Kadett B stasjonsvogn og en haug med anna ræl + Lakkboks :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår