Gå til innhold

unødvendig bruk av tåkelys - hvorfor?

Ranger emnet


mikkaf89

Anbefalte innlegg

Jeg kjører ALDRI med kombinasjonen nærlys og tåkelys, men kjører ofte med parklys + tåkelys. Ser ikke problemet med det. Noe som riktignok kan være et problem er at 740'n har 2-polet pære til parklys, da pæra også fungerer som 21watts "kjørelys". Av ren sløvhet blir det ofte kjørt rundt med 21w kjørelys + tåkelys, som strengt tatt er ulovlig. Det korrekte ville isåfall vært å kjørt BARE 21w kjørelys. Men da blinker folk som noen galinger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 41
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Forøvrig er jeg større motstander av bruk av tåkelyset bak.. DET er irriterende det.. Uansett forhold. Noe jeg har ytret min meing om til ei dame i 40åra. Blinka i lysa et par ganger, ingen reaksjon.. Jeg kjørte forbi, blinka i tåkelyset mitt, ingen reaksjon.. Hu fulgte etter og lurte litt småhisiig på hva i helvete slags kjøring/oppførsel det der var.. Hu snudde bråkvast på hæla og gikk inn i bilen sin igjen når jeg hadde sagt meninga mi.. hehe.

Sist vinter kjørte jeg på en stakkar bakfra.

Dette var en hvit hyundai elantra stasj som i tett snødrev hadde glemt både å koste av lyktene sine og å sette på tåkebaklyset. Say no more.

HAHAHA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja nærlys/tåkelys er irriterende når det blender.

 

Men det værste er alle de forferdelige Xenon lyskonverteringene som gjøres. Folk setter inn xenon i hovedlykter og tåkelys uten å tenke på at lyktene ikke alltid takler dette. Resultatet er forferdelig lysblødning, og de blender motgående trafikk selv om bare nærlys er tent. Lykter ment for halogenpærer har ikke like presise lysstråler. Fordi xenon-pærene lyser sterkere, stiller det større krav til at lyset havner der det skal.

 

Det er IKKE vanskelig å se når idioter har konvertert til xenon, for lyktene blender klart mer enn de skal. Mange driter også hardt i automatisk høydejustering.

 

Slike fjols er forbanna irriterende! Egoisme som kun tullinger unner seg....

Endret av Øyvind.H

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører ALDRI med kombinasjonen nærlys og tåkelys, men kjører ofte med parklys + tåkelys. Ser ikke problemet med det. Noe som riktignok kan være et problem er at 740'n har 2-polet pære til parklys, da pæra også fungerer som 21watts "kjørelys". Av ren sløvhet blir det ofte kjørt rundt med 21w kjørelys + tåkelys, som strengt tatt er ulovlig. Det korrekte ville isåfall vært å kjørt BARE 21w kjørelys. Men da blinker folk som noen galinger...

Om du da switcher til park på bryteren bør kun park(5W) lyse og du kan lovlig kjøre med tåkelys når siktforholdene tillater det.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist vinter kjørte jeg på en stakkar bakfra.

Dette var en hvit hyundai elantra stasj som i tett snødrev hadde glemt både å koste av lyktene sine og å sette på tåkebaklyset. Say no more.

HAHAHA

 

 

 

Du vet det at uansett hvordan du vrir og vender på det der er det feilen din.. slutt og surv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei,

 

jeg lar meg lett irritere over folk som kommer mot meg med tåkelys på, gjerne midt på dagen. det er ikke bra å bli irritert i trafikken, men jeg kan bare ikke la være. midt på dagen synes jeg bare det er dumt, men om natta vil det faktisk være blendende.

 

verst av alt: det er så mange av de! fra råneidioten i en sminket gris til bestemor som har haka på rattet i sin auris eller yaris, helt til noen bussjåfører - og de skal jo jammen være veiens beste og mest erfarne folk!

 

loven er entydig her, uten mye rom for tolkning: trafikkreglene §15.5:

"Tillatt hjelpelys må ikke nyttes til annet formål enn det er bestemt for. Kurve-/tåkelys kan ikke nyttes sammen med nærlys."

følgelig:

"Brudd på disse bestemmelsene (Trafikkreglene §15 og Vegtrafikkloven §23) kan straffes med et forenklet forelegg på 2.000 kroner, subsidiært tre dagers fengsel."

 

så hvorfor i alle dager bruker folk tåkelys midt på dagen (da man uansett bare skal bli sett - og tåkelys er "kortere" og gjerne for lavt), og i kombinasjon med nærlys når det er mørkt uten tåke (da lyset er kortere og flytter fokus nærmere bilen; effektiv dårligere sikt + blending av motgående trafikk)?? kanskje noen her kan hjelpe meg med å få roet ned irritasjonen litt. jeg forstår bare ikke ...

 

hilsen - mikka!

 

<klippe bort>

 

utenom det så er det noe man aldri får gjort noe med, jeg har til gode å se politiet stoppe en barnefamilie pga feil lysbruk.. 90% av alle biler man møter blender eller har feiljusterte lys..

Endret av henne
Prøv å vær litt saklig...

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke noe problem med å kjøre med park/spredere i dagslys, hvilket da også er lovlig, selv om det ikke er en kombinasjon jeg bruker spesielt ofte.

Men på landevei i mørket er det som oftest sjenerende å møte biler med nærlys/spredere. Med sjenerende mener jeg irriterende.

Flasher man langlys til dem får man gjerne bare langlys midt i øyet tilbake. Det er vel gjerne slik innavlede bondeknøler reagerer på berettiget refs....

Disse nissene med nærlys og spredere i mørket var sammen med elgen hovedmotivasjonen min for å montere ulovlig antall tusenmetringer med 100W pærer. Til vinteren vurderer jeg å oppgradere til xenon :P

 

Det er ikke uvanlig at feilaktig bruk av spredere bøtelegges, iallefall ikke i befolkede strøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jo, det er jo helt klart et argument, merce-123, at det finnes enda flere biler med feiljusterte lys, eller bare et lys som virker. flyttet til bergen for ikke så lenge siden og her er det jammen mange lysfeil, men svært få med xenon-tåkelys. når jeg tenker på antall svar og at mange har noe å si føler jeg ikke at jeg er en tåpelig bedreviter, men kommenterte noe som mange har et forhold til. ellers vil jeg ikke bare få folk til å la være med tåpeligheten - enig i at det blir litt ambisiøst - men forsøker å forstå poenget med det. jeg likte veldig godt kommentaren til llh, som jo gir mening. har bare aldri tenkt på den måten selv, så takk for det! :) ellers er det godt å se at noen faktisk innrømmer ulovlig bruk av lys, kanskje det går an å "vokse" seg ut av det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser mangen klager over på å bli blennet.

Altså det er kun DIN EGEN FEIL at du tar fokusen av veien fremfordeg, å i lyktene til bilen som kommer mot deg. Ja, DIN EGEN FEIL. Om du faktisk inrømmer at du fokuserer på andre bilen, isteden for din kjøre bane inrømmer du din egen idioti.

 

Sier ikke at det altid fungerer i praksis, men slik er teorien.

2001 - Toyota Rav4 2.0

1992 - Honda Civic (sedan)1.5 LSI (solgt)

1994 - Citröen Xantia 2.0 (solgt)

1995 - Citröen Xantia 1.8 (vraket)

1984 - Opel Ascona, 1.3 (vraket)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår