Gå til innhold

trenger tips til fiatkjøp


Clonen

Anbefalte innlegg

Hei og hopp. Jeg er på utkikk etter en veldig så fornuftig bil til mitt enkelpersonforetak og ser i den anledning etter en Fiat Stilo mellom 1,6-2,0 liter. Etter som jeg driver dette enkeltpersonforetaket får jeg jo fradrag på skatten ved bilkjøp. lurer også på om jeg får enda mer fratrekk om bilen kjøpes i utlandet. Derfor lurer jeg på om det er noen land hvor en slik type bil er spesielt billig i forhold til Norge?

 

Ser jo egentlig for meg at denne bilen er ganske billig i Norge da fiat ikke er det mest populære merket å eie (av ukjente grunner). men har dere noen råd til hvor jeg kan anskaffe bilen for en billig penge. Vil helst ha en bil som er fra 2002 og opp til 2007.

 

om det er noen som sitter på litt tips om den bilen så hadde det vært kjekt med noen råd. Er jo ofte mange biler som er kjent for å være både det ene og andre. Fiat der i mot har jeg ikke hørt noe spesielt om.

 

regner med å få noen gode tips nå:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stiloen har slitt med barnesykdommer på de tidlige modellene. Søk opp en "buyers guide" så får du nok oversikt over det meste. Men hvorfor akkurat Stilo? Den er liksom verken fugl eller fisk. Den er en italiensk bil som prøver tungt å være en tysk bil, og ender opp med å gjøre en dårlig innsats på begge banehalvdeler. Stilo Abarth er jo ikke fæl og går for lommepenger i UK (£1500 og oppover!), men jeg tør ikke tenke på importavgiftene. Det finnes andre Fiatmodeller som er mer driftssikre og langt morsommere å kjøre enn standard Stilo; Panda 100HP, Coupe Fiat, Grande Punto, nye Bravo...

 

Om du er på jakt etter billig, komfortabel og driftssikker bil du kan kjøre langt i ville jeg funnet en fin Lancia Kappa med

:m'm: Endret av ePiFaNT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter som jeg driver dette enkeltpersonforetaket får jeg jo fradrag på skatten ved bilkjøp.

 

Du kan ikke trekke av kjøpesummen på skatten, med mindre det er en bil som skal brukes i næring og du samtidig skatter av firmabilfordel, så der går vinninga fort opp i spinninga. Her fører du heller ikke hele kjøpesummen på én gang, men du fører avskrivning på bilens verdi år for år (20% i året) og kan føre dette til fradrag på resultatet. Dessuten kan du ikke trekke fra noe som helst (kjøpesum eller moms) dersom du kjøper en bruktbil her i Norge.

 

Kan du klare deg med to seter, er jo absolutt en varebil klasse 2 (grønne skilter) et bra alternativ. Da kan du i tillegg kreve momsfradrag, så du får tilbake momsen du betaler ved kjøp av ny bil i Norge eller import av brukt bil som regges på grønne skilter.

 

Det absolutt beste - og billigste - såfremt du klarer deg med to seter, er nok å importere en brukt varebil (eller en bil som kan bygges om til varebil) fra utlandet. Da får du tilbake den norske momsen som betales ved innførsel. Momsfradrag for en norsk bil får du kun dersom du kjøper ny bil. Ellers får du jo en strøken, godt utstyrt, splitter ny varebil i Norge til et par hundre tusen etter momsfradrag.

Flink til å kjøpe biler jeg ikke har bruk for.

PCN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår