Gå til innhold

Erfaringer med Biltema MIG 140 sveiseapparat

Ranger emnet


kingoslo

Anbefalte innlegg

Har ingen erfaring med dette apparatet. Men du kan ikke bruke gass, og må da sveise med rørtråd. Rørtråd er dyrt, og egentlig upraktisk på mange måter. Når du sveiser med rørtråd legger deg seg et lag med slagg over sveisen. Dette må/bør du få vekk før du kan sveise over på nytt.

 

Det greieste er å sveise med gass, og i tilegg legge mer penger i dette. I lengden blir det også dyrt med rørtråd. Videre så har i allefall jeg erfart at billige apprater også kan ha problemer med at tråden kiler seg lett i slangen.

Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Hva skal du bruke dette apparatet til?

 

Hvis du skal sveise bil og div. hobby greier, ville jeg heller ha kjøpt et elektrode sveiseapparat, disse er veldig praktisk og sansynligvis det billigste alternative utifra hvor tykk du faktisk kan få sveisen, Elektrode er bortimot det letteste og sveise med også. Så ville stådd på for elektrode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Hva skal du bruke dette apparatet til?

 

Hvis du skal sveise bil og div. hobby greier, ville jeg heller ha kjøpt et elektrode sveiseapparat, disse er veldig praktisk og sansynligvis det billigste alternative utifra hvor tykk du faktisk kan få sveisen, Elektrode er bortimot det letteste og sveise med også. Så ville stådd på for elektrode

 

Hei,

 

Jeg ønsker å sveise rusthull på en bil. Tenkte at det var lurt å sveise meg gass, og at det sto at dette apparatet tillot det på Biltema sitt nettsted:

Kan sveise både med og uten gass
Hvis dette er en dårlig plan, fortelll meg heller hvilket apparat jeg skal kjøpe.

 

Det må være type MIG/MAG.

 

Takk.M

Endret av kingoslo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor må det være MIG/MAG? Fra mitt synspunkt er MIG/MAG både dyrt og vanskelig i forhold til Elektrode, du kan gjøre akkurat det samme med elektrode bare billigere og lettere.. Hvis du skal sveise rusthull er det bare å gå ned i elektrode tykkelse, det er veldig lett når du først har kommet inn i det, å du slipper det tullet med mating osv. Den velger du HELT selv uten gass osv, det eneste du trenger er en liten hammer og en hard børste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor må det være MIG/MAG? Fra mitt synspunkt er MIG/MAG både dyrt og vanskelig i forhold til Elektrode, du kan gjøre akkurat det samme med elektrode bare billigere og lettere.. Hvis du skal sveise rusthull er det bare å gå ned i elektrode tykkelse, det er veldig lett når du først har kommet inn i det, å du slipper det tullet med mating osv. Den velger du HELT selv uten gass osv, det eneste du trenger er en liten hammer og en hard børste :)

 

Hvis elektrode er den typen der man mater fyllmateriale med en pinne er problemet at jeg vil brenne hull i det jeg sveiser før jeg får lagt ned noe materiale. Jeg jobber med plate under 1mm.M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går ant å sveise plater under 1mm med elektrode, å ja, det er den pinnen hvor du verken trenger gass eller trådmating.

 

Hvis du sveiser med lav tykkelse på elektroden vil du ikke brenne hull, du skal kunne klare å sveise en colaboks med elektrode hvis du er flink..

 

Lav tykkelse og lav strømstyrke, Billig og bra :) med tanke på at MIG, der må du ha både gass og tråd, som er dyrt, så elektrode er det billigste alternativet, trur faktisk at elektrode apparatet er det billigste også, uten at jeg har sjekket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rizor: og sveise rust, vel tynne plater generelt med pinner er en dårlig idè.... skal du sveise rust så går du for et mig/mag apparat... http://www.jula.no/sveis-mig-mag-30-a-180-a-125337 dette så greit ut!! eller dette vist du vil spare og legge penger i skikkelig apparat! http://www.jula.no/mig-sveis-origomag-c170-125351

04 Opel combo 1.7di

Opel rekord c caravan 1700

Vespa bravo

vw golf 2.0i stv(skrotet)

vw vento 1.9tdi(skrotet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rizor: og sveise rust, vel tynne plater generelt med pinner er en dårlig idè.... skal du sveise rust så går du for et mig/mag apparat... http://www.jula.no/sveis-mig-mag-30-a-180-a-125337 dette så greit ut!! eller dette vist du vil spare og legge penger i skikkelig apparat! http://www.jula.no/mig-sveis-origomag-c170-125351

 

Jeg har Origomag c171, og er knallfornøyd vertfall! Legg merke til at det jula selger er c170 og 3-fase, mens c171 er 1-fase.

Er vel ikke alle som har 3-fase.

 

Har også prøvd det biltema-apparatet med rørtråd; det suger ;)

 

Enklere og sveise med ett skikkelig apparat med gode justeringsmuligheter enn med ett dårlig ett. Finere sveiser blir det også.

[o]'90 Opel Omega 2.0i

[o]'90 Opel Omega 3000 24v

[o]'96 Opel Vectra 1.7TD

[x]'78 Opel Ascona B 2.2i (2-Dørs)

[x]'89 Opel Omega 2.0 16v Turbo "Lille Krokan"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har den forige modellen dems, ga vel snaue 1000kr for den vel.

erfaringen er at det spruter noe jevelig og sveisen blir ikke noe pen, men det virker det, platene sitter der de skal sitte og så lenge det finnes sparkel blir jo det meste pent:-).

så til lit sveising som ikke er så viktig holder det, om du skal gå på bærende ville jeg styrt unna

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

Volvo V70 2,4D 2008

Kia Soul 2018

Golf 5 1,6L 2005

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår