Gå til innhold

mistet førerkort - trenger hjelp

Ranger emnet


snoook

Anbefalte innlegg

Hei! Til å begynne med vil jeg bare si; ja! jeg vet det å bryte fartsgrensen ikke er lov, og at jeg selv står ansvarlig. Men, vær så snill; om noen vet hva jeg kan gjøre med denne situasjonen, gi svar. På forhånd Takk!!

 

ps. Vennligst les hele :)

 

For to dager siden kjørte jeg på vei til skolen og ble tatt i laserkontroll i en 50sone. Hendelsen var som følgende: jeg kom kjørende på en nokså oversiktlig vei(50sone - ikke reknet som tettbebygd strøk) da en traktor med henger kastet seg ut fra venstre, rett framfor meg. Jeg kjørte ærlig nok i 60-65km/t i 50 sona, og når traktoren da heiv seg ut i vegbanen, tok jeg en vurdering og valgte å kjøre forbi. Forbikjøringen skjedde på en oversiktlig strekning, i dagslys og med god sikt, og i frykt for å kollidere, aksellererte jeg raskt, og i det jeg lå på siden av traktoren ble jeg målt til 83km/t av laseren.

 

Litt informasjon;

- har hatt førerkort A1 og M146 i to år

- null prikker, og ellers rent rulleblad

 

Det jeg lurer på er;

Hvordan kan jeg forklare politiet på en best mulig måte at jeg kjørte forbi traktoren(i hvisshet om at man ikke skal bryte fartsgrensen i forbikjøring) kun for å avverge en farlig situasjon.(politiet så ikke hvordan traktoren kastet seg ut foran meg, pga høyt gjerde og trær).

Jeg lurer også på om det i det hele tatt er noen mulighet for forståelse fra politiet sin side? Hvilken straff jeg kan forvente meg med en fart på 83km/t i en 50sone, da området ikke ble klassifisert som tettbebygd.

 

i tillegg lurer jeg på om jeg må kjøre opp på nytt? Har ikke hatt billappen i to år, men har hatt A1 og moped i over to år.

 

Jeg spurte også politibetjenten om å få se utskrift av målingen, oversikt over kalibrering av måleapparatet(dette fordi jeg ikke kunne tro jeg kjørte så fort. Speedometernåla viste i underkant av 80). Det eneste jeg fikk se var at det sto 83km/t på lasermåleren i digitalskrift. Ikke noe bilde, eller bevis på at dette var akkurat min måling. Har jeg ikke krav på å se utskrifter? Og er dette noe jeg kan bruke?

 

Mange takk for at du orker å bruke tida di på å hjelpe meg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sånt gjør meg forbanna, for at man skal kunne te en SIKKER forbikjøring så MÅ man opp i fart... skulle du ha kjørt forbi i 50 kmt hadde du brukt 10km på det...skjønner ikke at noen snutkuker skal være så satans trangsynte

04 Opel combo 1.7di

Opel rekord c caravan 1700

Vespa bravo

vw golf 2.0i stv(skrotet)

vw vento 1.9tdi(skrotet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må hvertfall tenke deg godt om hva du sier før du legger fram saken.

 

Jeg tenker på to ting du skriver:

 

Traktoren kastet seg ut i veibanen foran deg.. Vel, du snakker traktor her altså. Høres ikke troverdig ut. Den kjørte ut i veien foran deg, tenker jeg. Du ville ikke bremse og kjørte forbi. Feil vurdering. Hvis du hevder at du ikke hadde rukket å bremse, sliter du like mye med forklaringa.

 

Du hevder at sikten er god. Samtidig sier du at politiet ikke så hvordan traktoren kom ut i veien på grunn av høyt gjerde og trær. Fortsatt god sikt?

 

Jeg skjønner at sånt kan skje. Men det er ikke lov å kjøre fortere enn 50 i 50-sone uansett hvor god grunn du måtte ha. Få derfor rede på hvilke bevis som foreligger før du sier noe som helst.

 

Du kan gjerne forklare at du gasset på forbi traktoren for å komme raskt forbi. Det høres troverdig ut, og er forståelig. Sikkert ikke formildende, men hverfall ikke skjerpende.

Volvo 444ES -53, MB C180-00

MB SLK200K-09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En traktor kom kjørende raskt ut rett fra venstre side, ut fra en stor gård(parkeringsplass)uten å se seg om. Jeg er helt enig i at jeg i utgangspunktet ikke burde kjørt forbi, men da hadde jeg antakeligvis hatt en kondemdert bil per i dag... Sikten da jeg la meg ut for å kjøre forbi var god. Det politiet ikke kunne se, var jo hendelsen der traktoren kom ut rett framfor meg.. Dette var jo trossalt snakk om en venstresving...

 

tror du jeg har noe å fare med hva kalibrering o.l angår? Fikk jo ikke se noen papirer på noe.. verken måling eller kalibrering.. for alt jeg vet, kan jo det 83-tallet på laserapparatet være en annen måling...

 

takker for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En traktor kom kjørende raskt ut rett fra venstre side, ut fra en stor gård(parkeringsplass)uten å se seg om. Jeg er helt enig i at jeg i utgangspunktet ikke burde kjørt forbi, men da hadde jeg antakeligvis hatt en kondemdert bil per i dag... Sikten da jeg la meg ut for å kjøre forbi var god. Det politiet ikke kunne se, var jo hendelsen der traktoren kom ut rett framfor meg.. Dette var jo trossalt snakk om en venstresving...

Jeg ville ikke gått inn i denne argumentrekka i hele tatt. Du innrømmer at du ikke ville klart å stoppe for traktoren. Det vil si at du innrømmer å ha kjørt uforsvarlig fort før situasjonen oppsto. Du vikler deg kjapt inn i en argumentasjon der du sitter igjen som taper uansett. Jeg ville heller fokusert på forbikjøringa, og kun den.

 

tror du jeg har noe å fare med hva kalibrering o.l angår? Fikk jo ikke se noen papirer på noe.. verken måling eller kalibrering.. for alt jeg vet, kan jo det 83-tallet på laserapparatet være en annen måling...

Der tror jeg ikke du stiller særlig sterkt.

 

Jeg skal gi deg et godt råd. Kontakt en advokat. Da vet du at du blir behandlet korrekt, og at du får lagt fram saken på best mulig måte.

Volvo 444ES -53, MB C180-00

MB SLK200K-09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vell, her har du driti deg ut..

Det er ingen grunn til som du kan legge frem ved og ta en forbikjøring av en traktor i en 50-sone..

 

Traktoren går i 60kmt uansett så det er ingen sinke det er snakk om. Dog, var det en oppriktig farlig situasjon som kunne hatt utviklet seg pga traktoren som svingte ut er det nå en ting men her må du ha tunga rett i munnen for hvis UP satt og så situasjonen så blir det politi vs deg som = politi 1, offer 0... Hadde det vært i en 70 sone og du ble knipsa i 106 hadde det dog vært en ting men som regel er UP paragraf og regelryttere så her må du nok pent ta straffen din.

 

Tettbebygd og 50sone henger nødvendigvis ikke i sammen, trenger ikke og være tettbegyd for at det er en 50 sone. Grunnen til at det er satt kan være mange utkjørsler, mange busstopp, gangoverfelt, sykkelister osv.. Like "dumt" og kjøre fort i en 50sone som ikke er klassifisert som tettbegyd strøk.

 

Politiet trenger ikke og bevise med bildebevis at den målingen er din så der har du ingenting og komme med, de skal kunne vise deg farten. Thats it.

 

Siden du fremdeles har prøvetid så mister du lappen og må ta ALT på nytt, hvis du er kjempe heldig kan det være det greier seg med en oppkjøring men stort sett når du mister førerkortet i prøvetiden må du ta alt på nytt.. Det blir en kostbar affære. Du mister den nok i 3-6 mnd og får nok et bot på rundt 10.000kr.

 

 

Kenneth

Endret av Svolp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner det ikke.. Kom traktoren fra venstre? Da hadde du jo åpenbart god tid til å bremse ned, hvis du klarte å legge deg forbi den uten å kjøre inn i siden på den :)

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dine (alle?!) sine muligheter til å angripe en lasermåling må dreie seg om at instruksen på den aktuelle laseren ikke er fulgt. Instruksene inneholder typisk regler om "test" (som må gjøres på stedet osv), avstander, "egnet område" for kontrollen osv. Er ikke dette gjort har du store muligheter for å komme bedre ut av situasjonen. Dette er dokumentasjon du som siktet har innsyn i.

 

Det er også et moment med straffeutmålingen som følger av tapsforskriften § 2-2 siste ledd: " Har fartsovertredelsen skjedd i umiddelbar tilknytning til en ellers aktsom forbikjøring, vurderes forholdet noe mildere (fradrag med 20-30%). Dette gjelder ikke når fartsoverskridelsen har vært vesentlig høyere enn det som er påkrevet for å foreta en ellers aktsom forbikjøring, eller den motorvogn som ble forbikjørt holdt høyere hastighet enn tillatt."

 

For øvrig ligger du i utgangspunktet ann til 6-9 måneder uten førerkort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte å lese, men ser mye vås og kjedelig.

 

Har selv mistet lappen noe lignende situasjon:

I 60-sone, kjørte forbi en lastebil med godsikt. Ble målt i 92kmt. Ikke noe 'tettbegygget' åpen vei.

 

Mistet lappen.

Sendte da inn brev til han som etterforsket saken om min situasjon (god sikt, ingen biler i nærheten ... treg laste ... bil bla bla) Fikk straff på 4 måners utsettelse, og 8000kr i bot. Måtte ta teori og oppkjøring på ny.

Nedbetalte boten 500kr i månen, gebyrfritt.

Endret av Harald88

2001 - Toyota Rav4 2.0

1992 - Honda Civic (sedan)1.5 LSI (solgt)

1994 - Citröen Xantia 2.0 (solgt)

1995 - Citröen Xantia 1.8 (vraket)

1984 - Opel Ascona, 1.3 (vraket)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår