Gå til innhold

Lei Norsk veistandard

Ranger emnet


_MDS_

Anbefalte innlegg

Herr Trådstarter: Det het faktisk luksusavgift opprinnelig og de eldre kaller den fortsatt for det.

 

Frankrike fjernet(!) årsavgifta for noen år siden da de mente den var unødvendig. Til gjengjeld må du betale avlat på de store vegene.

 

Jeg lurte også på det med betongdekke da jeg som liten opplevde de bråkete partiene mellom Gardermoen og Minnesund. Da ble jeg fortalt at det koster fem ganger så mye, men varer da også fem ganger så lenge. Eller omvendt. Om du vil. Eller ei. Ellers kan det tenkes at de som bruker betong som vegdekke blander i sand i toppstrøket? Eller metter den med grus?

 

Jeg kjører på 100% E85 og har ikke tenkt å fortelle det videre til øvrigheta. Det eneste som "bekymrer" meg et potensielt utslipp av nitrøse gasser. Men all den tid jeg ikke har kostet på meg en avgassmåling kjører jeg lykkelig uvitende videre. :)

 

Nytern на поездки и экскурсии

mms678_210920101438.jpg?g2_GALLERYSID=03da980da49779cb5beee5c92f512d59

Kilde: http://bilder.driftfun.no/v/diverse/mms/mms678_210920101438.jpg.html

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 94
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

DevilsTower: Problemet er ikke dekket men underlaget og grunnarbeidet. Asfalt på solid grunn vil vare i mange tiår, i likhet med betong. Betong kunne kanskje løst noen problemer, men ved dårlig grunnforhold vil den også slå sprekker. Også har våt standard betong en lav friksjonskoeffisient, om betong til veidekke har like dårlige egenskaper vet jeg ikke, men skulle det hende er betong et dårlig valg sikkerhetsmessig.

 

Det du skriver angående underlag og grunnarbeid burde jeg vel egentlig ha klart å resonnere meg frem til selv - slik går det når man er korttenkt. Hva friksjon angår så vet jeg ikke hvor stor forskjellen er mellom betong og asfalt er om det hadde blitt gjort som det gjøres i USA, der de lager riller på tvers av veibanen med et visst mellomrom for drenering(tror det var snakk om 1-2 fot). Hadde vært interessant å sett en sammenlikning av disse :) Det som kanskje er mest irriterende er nok det elendige grunnarbeid som er gjrot tilnærmet overalt, senest for 2-3 år siden ble det anlagt en "ny" veistrekning som var totalrenovert der de gravde opp grunnen og fylte det hele med stein i alle former, fasonger og størrelser, noe jeg så for meg at skulle være tilstrekkelig for å holde "tælahiven" borte i en 10-20 år, men den gang ei - den meldte seg allerede vinteren etter, og veien er nå like begredelig, om ikke verre enn den var før...

 

Angående årets statsbudsjett ble det vel etter det jeg nå har forstått bevilget 1,5mrd,- ekstra til bygging og vedlikehold av vei, som tilsvarer et sted rundt 1000km med ny asfalt i forhold til de 92000(?) vi har? Jeg mente å ha lest tidligere i dag at det skulle kuttes, men nå leser jeg kontrameldinger overalt at det heller bli bevilget ekstra penger enn å bli fratatt støtte.

Mvh Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse betongblokkene du prater om, er det noen som vet om det er det samme å kjøre på som motorveier i øst-Tyskland? Eller E6 etter Jessheim i nordgående løp for den saks skyld :) (Skody, de har faktisk fjernet asfalten fra de betongblokkene et lite stykke på nye motorveien etter Jessheim, men det har du vel funnet ut :P)

 

Og Espen, jeg ser du bor i Grimstad.. Spør en sørlending som kjører E18 til Kristiansand daglig om telehiv på motorveien :) Nye E18 åpnet i september i fjor, og måtte utbedres for telehiv mellom Lillesand og Dyreparken allerede i våres..! Lurer på hvor mye penger man hadde spart om man hadde gjort det riktig første gangen.

Endret av eiriksmil

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat fra en kjendt politiker:

En hver befolkning kan tåle hvilket som helst skattetrykk, bare de ikke vet om det.

 

Så da er det beskattning det er snakk om og ikke hva som blir beskattet. Det finnes ingen sammeheng mellom hva som skatlegges og hva pengene går til. Befolkningen skal holdes unde et vist skattetrykk. Letter man litt her så strammer man litt der.

 

Det skrives mye om Bompenger. Av disse er det ca 10% som går til den aktuelle vegstrekning. Resten går til bomselskapet som gjerne er komunalt, leses: Komuneskatt.

 

Så for hver MILLION kroner til en vegstrekning går det i snitt 9 MILLIONER i komunekassa. Dette er en skjult beskatning og ikke noe annet. Så får nå folk kalle det hva de vil.

Endret av BARE B

Ford F250. Ford F150. Voyager3,3b . Kadett B. Kadett D. Rekord B. 2 dørs Jetta 2. Pug 406 Tdi. Kadett B stasjonsvogn og en haug med anna ræl + Lakkboks :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var trådstarter som ikke ville betale årsavgift fordi veiene var dårlige. Jeg påpekte at det brukes mer penger på vei enn hva som innbetales i årsavgift, så følgelig får han valuta for pengene. Hvilke hundrelapper som havner hvor er jo ikke se å lett å se, men årsavgiften er i så måte ikke fiskal. Nybilavgifter og omregistreringsavgift er dog stort sett fiskale (med unntak av de ~9 milliardene som må til for å dekke inn gapet mellom inntekter fra årsavgift og utgifter til veibygging og -vedlikehold.

 

Ja men nå betaler jeg mer en bare årsavgifta. Jeg nevnte årsavgifta som et av punktene som burde dekke vedlikehold av veinette. Ja og jeg forstår at det krever mer enn bare summen av årsavgifta til og dekke vedlikeholde. Men med tanke på alle avgiftene her i landet burde vi ha penger nok til og vedlikeholde veiene.

 

Herr Trådstarter: Det het faktisk luksusavgift opprinnelig og de eldre kaller den fortsatt for det.

Den biten har jeg fått med meg. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare finansdepartementet og tollvesenet som har lov til å kreve inn statlige skatter og avgifter her i landet, så derfor tar de seg av det. Ikke mer mystisk enn det.

 

Det var trådstarter som ikke ville betale årsavgift fordi veiene var dårlige. Jeg påpekte at det brukes mer penger på vei enn hva som innbetales i årsavgift, så følgelig får han valuta for pengene. Hvilke hundrelapper som havner hvor er jo ikke se å lett å se, men årsavgiften er i så måte ikke fiskal. Nybilavgifter og omregistreringsavgift er dog stort sett fiskale (med unntak av de ~9 milliardene som må til for å dekke inn gapet mellom inntekter fra årsavgift og utgifter til veibygging og -vedlikehold.

"Årsavgiften er en fiskal avgift som pålegges ulike typer kjøretøy med tillatt totalvekt under 7 500 kg."

http://www.regjeringen.no/nb/dep/fin/dok/regpubl/stprp/2008-2009/stprp-nr-1-2008-2009--2/3/5/5.html?id=530404

 

Joda, trådstarter ville selvfølgelig fått valuta for pengene hvis årsavgift var det eneste han måtte betale, men det gjør ikke avgiften noe mindre fiskal. Da kunne man like gjerne tatt utgangspunkt i en av de andre avgiftene, og sagt at resten var fiskalt. Det gir ikke mening. Alt havner i samme statskasse.

'95 Subaru Legacy 2.0 GL

'99 BMW E39 520i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skrives mye om Bompenger. Av disse er det ca 10% som går til den aktuelle vegstrekning. Resten går til bomselskapet som gjerne er komunalt, leses: Komuneskatt.

 

Så for hver MILLION kroner til en vegstrekning går det i snitt 9 MILLIONER i komunekassa. Dette er en skjult beskatning og ikke noe annet. Så får nå folk kalle det hva de vil.

 

Og kilden til denne påstanden er?

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Årsavgiften er en fiskal avgift som pålegges ulike typer kjøretøy med tillatt totalvekt under 7 500 kg."

http://www.regjeringen.no/nb/dep/fin/dok/regpubl/stprp/2008-2009/stprp-nr-1-2008-2009--2/3/5/5.html?id=530404

 

Joda, trådstarter ville selvfølgelig fått valuta for pengene hvis årsavgift var det eneste han måtte betale, men det gjør ikke avgiften noe mindre fiskal. Da kunne man like gjerne tatt utgangspunkt i en av de andre avgiftene, og sagt at resten var fiskalt. Det gir ikke mening. Alt havner i samme statskasse.

 

Nettopp, men noe valuta får han altså. Mer enn for årsavgiften faktisk. Man kunne selvsagt brukt absolutt alle bilavgifter på vei (evt. kuttet bilavgiftene til den summen som brukes på vei), men da må man bare betale mer inntektsskatt i stedet.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvor mange av disse utgiftene er nødvendige? Og hva med prioriteringene mellom de forskjellige utgiftene?

 

Det skrev jeg allerede i mitt første innlegg i denne tråden. Gi tips om alle trygdesnyltere, langtids"syke"meldte o.l. du vet om, så får vi kanskje litt penger til overs i dette landet.

 

Ellers hadde det selvsagt monnet godt å bli kvitt litt daukjøtt i offentlig sektor, men de blir man uansett ikke kvitt før de er 67.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man ikke har saklige argumenter, er det best å holde kjeft. Og hvis det virkelig ikke går an å ha denne tråden her uten at det skal være KONSTANT krangling og personangrep mellom Merce-123 og Magnul, ja så blir denne tråden STENGT! PRØV å holde det saklig...

 

 

(Ban-knappen sitter også løst...)

Endret av JChE

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man ikke har saklige argumenter, er det best å holde kjeft. Og hvis det virkelig ikke går an å ha denne tråden her uten at det skal være KONSTANT krangling og personangrep mellom Merce-123 og Magnul, ja så blir denne tråden STENGT! PRØV å holde det saklig...

 

 

(Ban-knappen sitter også løst...)

 

Trodde du hadde blitt fratatt ban knappen jeg, altså at du ikke var en av super moderatorene lengre :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår