Gå til innhold

Viftereim/kilereim-skifte på Renault Megane 1.6, 98 mod


Jumpern

Anbefalte innlegg

Viftereimen/kilereim røk på meganen i går. Har vært i kontakt med en mekaniker ang. skifte/montering av en ny. Han sier at man må skifte vannpumpe når man skifter viftereim. Stusset litt på dette. Stemmer det at man må bytte vannpumpe når man skifter reim?

Endret av Jumpern

Jeh jeh...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På biler der regreimen driver vannpumpa, bør man absolutt bytte vannpumpe samtidig med registerreim.

På biler der viftereima driver vannpumpa, er det ikke noe vits å bytte vannpumpa med mindre den er ødelagt. Det tar 5 minutt å bytte ei viftereim, og man trenger stort sett ikke å demontere noe som helst, så dette er to helt forskjellige jobber.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

BUMPER denne relativt langt, men.....

 

Jeg har en Megane CC 2007 mod. hvor viftereima bare må strammes (skulle jeg tro), noen som kan forklare (gjerne med illustrasjoner) hvordan det gjøres ? Har gjort det en gang på en 95 mod. Peugeot 306 Cab Phase1, men der var det laaaaaaangt ifra like mye "garnityr" i motorrommet som det er på de nyere bilene. Der var det bare å løsne en bolt (17mm tror jeg), finne frem brekkjernet og klemme til inntil det var stramt nok, for så å stramme bolten igjen.

 

Nå kommer jeg fanken ikke til noe som helst uten å måtte bruke en time på å fjerne de forbanna plastdekslene som er i veien for ALT !

 

Noen som har gode råd, evt. tid/lyst til å hjelpe litt ? ikke noe big deal enda, men av prinsipp så NEKTER jeg å sette den på verksted bare for å stramme litt.

 

Anyone i Oslo/Bærum ?

07-mod Megane CC 1.6, 115 HK

X- 01-mod 206 CC, 1.6-16V, 109 hk.

X- 95-mod 306 cab. 2.0, 125 HK (Jeg vil alltid savne deg, min kjære !).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår