Gå til innhold

xenon kit på ebay

Ranger emnet


andre88

Anbefalte innlegg

hvis du skal montere xenon i nærlysene må du ha linselykter.

 

Dette medfører overhodet ikke riktighet, man kan med største enkelhet ha xenon i reflektorlykter. Har selv bixenon i hovedlykter og vanlig single beam xenon i grøftelysene, alt fra VVME, funker som nøkken det ;o)

 

Andre88: Spiller ingen rolle om du velger 35W eller 55W. Det er reflektoren som bestemmer lysspredningen, ikke pæresstyrken, så hvis du har separate nærlys og fjærnlys, står du fritt til å velge hvilken wattstyrke du ønsker i de respektive lysene. Avhengig av hvor ny bil du har, KAN du på enkelte bilmerker få problemer med 35W-utgavene, fordi belastningen på kretsen ikke blir tilstrekkelig. Dette medfører at bilens hjerne kan gi beskjed om at pæren er i stykker, blinkende lys etc. Da kan man kjøpe en problemløser, som vel i praksis er en motstand, slik at systemet får riktig belastning. Men den koster nesten like mye som kitet, og da er det mest logisk å gå til et annet steg:

Velg 55W-kitet! =) Med dette slipper du noen feilmeldinger og alle andre problemer, fordi de belaster systemet riktig. Dra kort, og kos deg med de, helt rått, særlig på mørklagte veier når det snø i vinterhalvåret =)

Endret av A.K

Her er'e noe muffens..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer ikke i et heletatt etter min erfaring, hadde det vært noe hold i det du sier, hadde jeg hatt mange irriterte bilister med blinkende fjærnlys når jeg er ute og kjører tut-tut. Dette skjer ALDRI, med unntak av de få gangene jeg tenner grøftelysene samtidig, da får de et sabla problem med luxmengden =)

Her er'e noe muffens..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den enkelte som har lyst til å ettermontere xenon må vel nesten få avgjøre dette selv, eventuelt forholde seg til lover og regler som ikke skal håndheves av deg og meg.

 

Det er stor forskjell på om biltypen blender med ettermontert xenon. Erfaringen min tilsier at veldig mange biler med dette ikke blender forstyrrende mye. Mens andre kan blende noe voldsomt, deriblant Golf III og mange japser, som virker å få et helt ukontrollert lysbilde.

 

Var forresten nylig på EU kontroll, og siden jeg lenge har vært veldig nyfiken på dette med praktiseringen av ulovlig ettermontert xenon viste jeg bilen med de ettermonterte lysene. Tenkte at i verstefall får man bare en toer feil, sånn at verkstedet har ryggdekning.

I tillegg justerte jeg med hensikt den ene hovedlampa litt feil, for å se hva som ble anmerket i forhold til dette. Og joda, lysbildet ble anmerket som feil på grunn av feil innstilte lys. Altså måtte en lysjustering til, som ble utført av kontrollør der og da. Og det var det! Kontrolløren ble fornøyd med lysbildet, og xenonlysene ble faktisk ikke nevnt med et ord.

 

Om dette blir praktisert slik alle steder skal jeg imidlertid ikke påstå. Ettermontert xenon i ikke-godkjente lamper er jo tross alt ulovlig. Men på en EU kontroll er det jo uansett mest riktig å fokusere på lysbildet. Og det trenger nødvendigvis ikke bli hakkende gæli selv om xenonlysene er ettermonterte.

Endret av grandisjohn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår