Gå til innhold

Volvo 240 GLE 89' stopper nå(og kjør det regner. W00t?

Ranger emnet


iNsane92

Anbefalte innlegg

Heisann, har en "flotters" Volvo 240 GLE 89' med elektronisk innsprøyting. Går helt flott, og er fornøyd med bilen som har trilla 289 000km. Har kjøpt nytt eksosanlegg uten katalysator, og montert ny lambdasonde fra biltema på denne.

 

Har nylig merket at bilen begynner og tulle når det regner kraftig (noe det har gjort mye i det siste) Må trøkke gassen i bånn etter stopp for og få motoren til og oppføre seg normalt. Går helt fint på langtur, men når jeg stopper (feks bensinstasjon) jukser den på tomgang, noe som bare blir værre og værre og til slutt må eg pumpe på gassen for og i heletatt holde liv i motoren. Tilslutt dør den bare (selv om jeg er i god fart) bare pufuhuhuh, så stopper den. Starter den igjen og må pumpe på gassen for og holde liv i den, går ikke ann og løse den eller noe ting da stopper den fordi det blir for mye for motoren. Den oppfører seg slik at når jeg slipper gassen virker det som om den får bensin, men ikke når jeg trykker inn gassen.

 

Rotor, fordeler, tenningskabler er helt nytt. Og det er ikke fukt i fordeler. (Bensinfilter er ikke bytet på år og dag tho)

 

Bilen må stå i noen dager, så må jeg starte den pumpe så bare fy.. og kjøre før den blir noenlunde varm. Klarer jeg dette går bilen fint igjen til neste nedbørsdag. Dette skjer bare når jeg kjører over lengre tid (1-2 timer) men går helt fint når det er korte turer (30min stopper, parkerer for kvelden) da, starter den helt fint morgenen etter.

 

Noen som har noen tanker? Er helt blank jeg, har jo med fukt og gjøre? Det kommer fukt en plass når jeg har kjørt en stund, og fukten er vanskelig og få ut igjen.. hmm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kondens i bensinen har vært et problem med denne bilen, den jukset slik som dette for en uke siden (da det regnet og). Fyllte opp tanke og hev i kondensfjerner uten hell, lot bilen stå i noen dager, og prøvde igjen... måtte lure bilen på turtall, også pluttselig kom den.. (bilen ettertenner og, når jeg tvinger den til og gå ved og pumpe på gassen).

 

Fyllte bensin igjen i går, (ja kjørte opp tanken med fuktfjerner).. Kan det være kondens? Igjen? Betyr det at jeg må kjøre konstant med kondensfjerner? Noen måte og utbedre dette på? "Bevise" at det er kondens i bensinen som gjør det? Hadde over halv tank når det skjedde i går, eliminerer ikke dette at der kan være kondens :S?

 

Tenkt på vann i luftfilterer, kan det føre til noe slikt som dette?

 

Ingen feilkoder fra diagnoseboksen.

Bortsett fra lambda som har lyst i en evighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om "lambda" lampe lyser, bør det være feilkoder. Den betyr egentlig "Check Engine", så bør nok prøve å lese feilkoder en gang til. Et triks kan være å ta av minus pol på batteriet i 30 sec, sette den på og kjøre en prøvetur og lese feilkoder etter det.

 

Om du har nettopp har hatt kondensfjerner på, bør det ikke være kondens nå, om du ikke har hull i bensintanken og tar inn vann der.

 

Tviler på bilen skal bli sånn om den tar inn vann i luftfilter, er ganske vanlig at den får litt vann gjennom der. Er det åpent filter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

skjekk kontakta som går til temp giver'n på toppen, den sitter under innsuget... kan være den, så bilen tror den går kald hele tiden.

når den datt av på bilen min startet den nesten ikke da den var varm, gikk på 2- 3 sylindrere når jeg startet den, men når jeg hadde ruset den opp en gang så var den v sitt normale..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår