Gå til innhold

Regler angående gjesteparkering.

Ranger emnet


rolfi

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Finnes det noen regler som sier noe om hvor mange biler én person har lov til å ha på en gjesteparkering/fellesparkering? Dette gjelder i et byggefelt/sameie. Naboene klager og griner (tar opp 2 av 17 plasser), og idag kom jeg hjem til en papplate dynket i olje på frontruta på en av bilene mine. (nermest strøken 1976 BMW 525).

Ingen tør å si noe til meg, når jeg ser de i "styret" bare snur de seg bort, andre av naboene ser ikke problemet. Min mor får klagene, pluss det har blitt sendt brev til alle husstandene.

 

Kall meg barnslig, men nå er det krig. Jeg har ikke gjort NOE galt, men pensjonister/trygdede naboer må jo ha noe å bedrive tiden med.

 

Skal jeg investere i et lass med vrakbiler med skilter og plassere utenfor?

Hva annet kan jeg gjøre?

-rolfi

xbox gamertag: rolfii

-BMW E28 528i

-BMW E21 320/6

-BMW E32 750i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er opp til sameiet ja. Sånn som det var i et borettslag jeg bodde, var det totalforbudt for de fastboende å bruke gjesteparkeringene.

 

De hadde i tillegg avtale med et privat p-selskap, som tydeligvis lærte seg regnr til samtlige beboeres biler. Det tok vel ca 2 min fra man satte fra seg bilen på en gjesteparkering, til bota på 800kr lå på ruta. Skulle tro de satt i buskene å venta...

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Parkeringsplass-regulering i sameier går innunder private regler, og de kan styret/årsmøtet dermed bestemme selv. Kun andres biler får parkere max tre dager med utdelt p-kort, kun registrerte biler med eiers adresse ikke i nærområdet osv...

 

Liker man ikke reglene, flytt eller kupp årsmøtet! Bare å få med noen naboer og legg frem forslag til nye parkeringsvedtekter der og da. Som regel møter bare styret (hvori gjerne et par Narvestad'er), og en og annen ildsjel utenom som gjerne imøteser litt bråk i hverdagen, så det er ikke nødvendigvis så vanskelig å få igjennom ting. Burde ikke husene/blokkene også vært malt gammelrosa med lilla sjatteringer i samme slengen forresten? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tok vel ca 2 min fra man satte fra seg bilen på en gjesteparkering, til bota på 800kr lå på ruta. Skulle tro de satt i buskene å venta...

Ofte er det en vaktmester eller styreleder som har dette oppdraget fra p-selskapet eller på vegne av styret selv, og da gjerne med en provisjon... do the math. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke parkeringskort eller noe slikt på parkeringsplassen her. Har en husstand mer enn 1 bil må jo den ene stå på fellesparkeringen. Jeg flytter også på bilene etpar ganger i uka. Jeg parkerer så langt bak i parkeringsfeltet som mulig og tar aldri opp mer enn én parkeringsplass per bil. Jeg hadde forstått det om jeg dobbeltparkerte med begge og tok opp 4 plasser på 2 biler. Det er heller ikke direkte stappfullt med biler her uansett. Har sett parkeringsplassen helt full to ganger siden høsten 2008...

-rolfi

xbox gamertag: rolfii

-BMW E28 528i

-BMW E21 320/6

-BMW E32 750i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er heller ikke direkte stappfullt med biler her uansett. Har sett parkeringsplassen helt full to ganger siden høsten 2008...

Du HAR sett på Borettslaget på NRK med Robert Stoltenberg som driftsleder Narvestad??

Her er det jo ikke snakk om hva som har vært eller ikke har vært av parkerte biler i fjor, men hva som KAN komme av biler en dag i fremtiden... ;)

 

Har en husstand mer enn 1 bil må jo den ene stå på fellesparkeringen.
Nei... alternativet er nemlig at husstanden dermed ikke kan ha mer enn én bil. ;) Bodde for noen år tilbake i et sameie hvor min næringsmessig nødvendige varebil ikke kom inn i garasjeanlegget uten å skrelle av taket, og når alle plasser ute ble omregulert til gjesteplasser med p-forbud for beboerne, var den heller lakoniske beskjeden på ramme alvor fra fru Narvestad at jeg heller fikk få meg en mindre bil... :D Mitt svar var noe mindre lakonisk... Endret av TransMedia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Finnes det noen regler som sier noe om hvor mange biler én person har lov til å ha på en gjesteparkering/fellesparkering? Dette gjelder i et byggefelt/sameie. Naboene klager og griner (tar opp 2 av 17 plasser), og idag kom jeg hjem til en papplate dynket i olje på frontruta på en av bilene mine. (nermest strøken 1976 BMW 525).

Ingen tør å si noe til meg, når jeg ser de i "styret" bare snur de seg bort, andre av naboene ser ikke problemet. Min mor får klagene, pluss det har blitt sendt brev til alle husstandene.

 

Kall meg barnslig, men nå er det krig. Jeg har ikke gjort NOE galt, men pensjonister/trygdede naboer må jo ha noe å bedrive tiden med.

 

Skal jeg investere i et lass med vrakbiler med skilter og plassere utenfor?

Hva annet kan jeg gjøre?

 

Høres ut som du får komme deg vekk fra det gale stedet :p

 

Hadde det hvert min bil den oljen lå på hadde jeg eksplodert, veldig jeg sier igjen veldig kort lunte når det gjelder bilene mine.

 

Du får ikke gjort så mye annet enn å selge en bil eller flytte antagelig.

Bmw 530i v8 1996 gobilen
200sx 1993 solgt
Vento 1992 1,8cl restaureres
740glt 1990 2,3 16v solgt
Nissan primera 2000 solgt og dynget

Audi 80 1993 bruksbilen

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

For min del, er jeg på den andre siden.

Syns selføgelig det var unødvendig at det går fysisk ut over bilen. Det er lovbrudd, og hadde anmeldt dette på flekken. Hele boretslaget om så.

 

Men se det fra naboens side.

Jeg ville aldri skadet noen biler, men har ringt politiet med kjennemerket for å få navnet på eieren. Ringte så eieren, å spurte om han kunne flytte bilen sin (sto da KLINT opp i ingangs treppen).

 

EDIT: Da grunnen til eieren var han hadde 2 biler ... fikk en "det er ikke du som eier parkerings plassen" i trynet i samme slengen.

Men riktig nok flytten han bilen sin.

Endret av Harald88

2001 - Toyota Rav4 2.0

1992 - Honda Civic (sedan)1.5 LSI (solgt)

1994 - Citröen Xantia 2.0 (solgt)

1995 - Citröen Xantia 1.8 (vraket)

1984 - Opel Ascona, 1.3 (vraket)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kort spørsmål: Hva hadde skjedd om alle i borettslaget gjorde som deg?

 

Jeg er styreleder i et sameie på 70 seksjoner. Vi har 10 gjesteplasser. Det hender ofte beboere parkerer på dem, og det lar styret passere så lenge det er midlertidig. Står biler på gjesteparkeringen mer enn 3 dager (altså lenger enn hva som tillates etter skiltingen) legger vi advarsel på ruten. Dette gjør vi et par-tre ganger ettersom vi ikke ønsker å bøtelegge eller taue bort biler. Dersom beboere fortsetter å bryte parkeringsreglene blir bilen bøtelagt eller tauet bort. Gjesteparkeringen vår er full minst en gang i måneden.

 

Enkelte beboere får etter søknad bruke gjesteparkeringen ut over hva som tillates etter skilting, grunnet høye biler som ikke kommer inn i parkeringsgarasjen, eller midlertidig behov for parkering for 2 biler. Så lenge de spør først er det aldri noe problem :)

 

 

Beste tips: Ta en prat med styret først. Å ture på som man selv vil fører som oftest til at fleksibiliteten reduseres. Akkurat som å lav være å betale på lån. Ringer du banken først er det aldri noe problem. Gir du f blir det mye mer stress.

Endret av Øyvind.H

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blablabla

 

 

Gjesteparkeringen har vært full 2 ganger siden jeg flyttet hit, for ca 3 år siden. To av 1095 dager. Det er vel 0.18% av tiden jeg har bodd her, om jeg regner riktig....

 

Og ærlig talt, jeg hadde ikke reagert på det om jeg hadde hatt en nabo med mange biler. Jeg fyller ikke akkurat opp parkeringsplassen, jeg tar opp TO plasser.

-rolfi

xbox gamertag: rolfii

-BMW E28 528i

-BMW E21 320/6

-BMW E32 750i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Hei!

Jeg lurer på noe lignende som den som startet denne tråden:

 

 

Jeg bor i en helt vanlig gate i en kjellerleilighet, hvor det ikke er noe styre eller lignende slik som det ofte er i borettslag. Mitt problem er at det ikke hører noen parkeringsplass til leiligheten, så jeg parkerer på gjesteparkeringen (plass til to biler) som ligger rett ved huset. Det er noen naboer som har reagert litt smått på dette, men har aldri snakt direkte med meg angående at jeg har parkert der nå i ett halvt år.

 

Jeg kan parkere ved en butikk 300 meter ned i gata, hvor jeg ikke kommer til å ha overblikk over bilen, men dette frister lite. Vil være forsiktig.

 

 

Vet dere om noen regler i forhold til dette? Er det noen offentlige/allmenne regler som sier at dette ikke er lov?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en husstand mer enn 1 bil må jo den ene stå på fellesparkeringen.

 

Hvis det er utdelt én biloppstillingsplass per boenhet, og styret har sagt at det ikke er lov for beboerne å bruke gjesteparkeringen, så er ikke konklusjonen at om man har flere biler, så får man bruke fellesparkeringen. Konklusjonen er da at man kvitter seg med en bil. Det er trådstarter som er synderen, har lite tro på at noen gjør sanksjoner mot bilen din uten at det har vært noe tilløp før denne handlingen. Trådstarter bør åpne øyne og rette blikket andre steder enn bare på sin egen bil og egen hverdag. Hvis regler ikke følges, og ikke håndheves, så er det lite bukt for å ha et sett med regler, derfor får det sanksjoner.

 

Finnes noen som står på min parkering fra tid til annen, om de skulle føle seg for komfortable med å parkere der, så forsvinner luften for ut av dekkene deres.(Vi har oppmerket hvem biloppstillingsplassen hører til)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår