Gå til innhold

Nor Autolakk

Ranger emnet


XVette

Anbefalte innlegg

God kveld godt folk.

 

Vil gjerne dele min erfaring med Nor Autolakk. Benyttet meg av disse da jeg bestilte lakk til min Corvette ettersom de var eneste importør av HOK i Norge. For å plassere firmaet; Useriøst, lite serviceinnstilte og fremstår som et firma uten kjennskap til egne produkt. Dette fikk jeg selv lide for:

 

Saken gikk kort å greit ut på at jeg oppgav at jeg trengte lakkprodukter til min Corvette. Det ble oppgitt tekniske detaljer rundt jobben som i all hovedsak betydde at dette dreide seg om et glassfiber karosseri som var strippet helt til fiberen. Jeg fikk sendt over det jeg trengte og gikk gjennom produktene selv og gjorde meg kjent i datablader osv. Reagerte på at d ikke stod nevnt at primeren jeg hadde fått kunne brukes på glassfiber, så jeg ringte tilbake og fikk bekreftet at joda, primeren jeg hadde fått kunne brukes. Så herfra ble lakkeringsjobben iverksatt, og var dømt allerede fra starten av. Etter klarlakken var lagt begynte reaksjonene mot underlaget, alle sparkelområder trakk gjennom samtlige lakklag og syntes som lyse punkt i sluttresultatet. I tillegg blødde lakken kraftig gjennom på flere områder - Materialer og arbeid for 20 000,-.

 

Jeg tok kontakt med Nor Autolakk i håp om at de hadde en forklaring på hva som hadde skjedd. Oppgav hvordan jobben var blitt gjort ned til minste detalj fra begynnelse til slutt. I mellomtiden mens de og deres "eksperter" prøvde å finne en forklaring gjorde eg research på egenhånd og kom frem til det jeg hadde fryktet. Tok kontakt med House of Kolor USA og fikk til svar at primeren jeg hadde fått skulle IKKE brukes rett på glassfiber. Jeg skulle hatt en egen epoxyprimer i samme serie til forsegling av grunnarbeidet. Jeg ringte opp igjen til NOR Autolakk og konfronterte dem med "siste nytt" og da visste de plutselig ikke at bilen var av glassfiber. I tillegg la de skyld over på meg for at grunnarbeidet ikke var gjort helt i henhold til spesifikasjon i datablad for primer. Dette avviket var at primer tørket for lenge før toppstrøkene ble lagt, men med støtte fra HOK USA skulle ikke det hatt noen annen betydning enn i verste fall at lakken festet dårligere. Så herfra var alt som heter service, kundebehandling, reklamasjon fraværende ettersom jeg ikke hadde det svart på hvitt at jeg hadde oppgitt at bilen var glassfiber. Det var med andre ord min feil at de ikke kunne jobben sin. De ønsket ikke å påta seg noe skyld, dekke noe av tapet annet enn at jeg kunne få KJØPE NYTT til rabattert pris !! Så jeg sitter igjen med ett bilprosjekt til snart 300 000,- der lakken ser ut som et rent h***

 

Så min erfaring og mitt råd er, HOLD DERE LANGT UNNA NOR AUTOLAKK !!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utorlig lei sak!

Men jeg må bare skyte inn at min erfaring er Nor Autolakk er veldig god.

Skulle bestille en boks med House Of Kolor flakes. Dette hadde de ikke. De sa noe om at HOK hadde byttet hovedimportør til Europa, så flere land slet med leveranser.

Hun jeg snakket med tilbød seg å ringe rundt for å høre om noen andre hadde. Hun fant en boks i Sverige, og denne ble sendt til meg veldig fort.

Jeg ble kontaktet så fort hun fant boksen og når boksen ble sendt til meg. Så min opplevelse av folkene hos Nor Autolakk er at de var veldig hyggelig og meget serviceinnstilt.

 

Så det du skrev nå overasker meg veldig.

Får håpe det saken din ordner seg. :)

'96 Vectra B 2.0 16v. - Sommerbil.

'93 Calibra 4x4 Turbo.

'80 Ascona B, 2.0N

'94 Omega B 2.0 16v

Prosjekttråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All mulig sympati stilles til disposisjon. Men denne saken forteller bare enda en gang at man burde ha skriftlig korrespondanse på alt man foretar seg. :(

 

Eller som de to advokatene i en sketsj/pondus-stripe etc som fylte ut en bunke kontraktene i tre eksemplarer før de gikk til sengs. :D

Og eller at man ikke kan stole på noen og må/bør gjøre/lage alt selv skal man være sikker på at det blir gjort (riktig).

 

Jeg synes trådstarter skal få laget en sånn firmalogo på den ferdige bilen og "reklamere" for hvor fine folk og produkter de har på lakksjappa. Som sett på finn.no og ymse bilbilder tatt i trafikken. fnise.gif

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare handla sprøyter der, men det gikk hvertfall greit for seg. Annet enn den normale avskyen folk som føler seg veldig "innafor" har overfor folk som er seriøse amatører som er villige til å betale for det de kjøper. Det er jeg vant til, men det slutter aldri å overraske meg hvor arrogante enkelte tør å være med kunder som står med lommeboka i hånda. Har egentlig bare konstatert at dette er noe man bare må finne seg i som hobbylakkerer. Derfor synes jeg ikke Nor Autolakk utmerker seg spesielt på det området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utorlig lei sak!

Men jeg må bare skyte inn at min erfaring er Nor Autolakk er veldig god.

Skulle bestille en boks med House Of Kolor flakes. Dette hadde de ikke. De sa noe om at HOK hadde byttet hovedimportør til Europa, så flere land slet med leveranser.

Hun jeg snakket med tilbød seg å ringe rundt for å høre om noen andre hadde. Hun fant en boks i Sverige, og denne ble sendt til meg veldig fort.

Jeg ble kontaktet så fort hun fant boksen og når boksen ble sendt til meg. Så min opplevelse av folkene hos Nor Autolakk er at de var veldig hyggelig og meget serviceinnstilt.

 

Så det du skrev nå overasker meg veldig.

Får håpe det saken din ordner seg. :)

 

Med det inntrykket jeg sitter med av dette firmaet og deres arroganse ser jeg ikke at dette kommer til å bli løst på noen måte meg i favør, dessverre. Ser jo at du fikk det du bestilte, men slik service er vel strengt tatt også å forvente om en stikker til f.eks Biltema for å handle. Med en aktør som derimot har spesialisert seg innenfor en bestemt nisje og dertil skal fremstå som seriøse på markedet, må en kunne forvente at de sitter med nødvendige kunnskaper innenfor området. Dette har tydeligvis ikke vært prioritert hos overnevnte.

Endret av XVette
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Dette er jo helt klart en lei sak da,men for å spørre om noe ang grunnarbeidet ditt:Var det slik at bilen ble sparklet opp og gjort klar til fyller for så å bruke HOK fyller og så slipt denne fylleren?Eller ble det gjort slik:ferdig sparklet og så lagt primer og så lakk "vått i vått"?Bare lurer liksom?Har handla en del greier der tidligere og jeg har bare positive erfaringer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo helt klart en lei sak da,men for å spørre om noe ang grunnarbeidet ditt:Var det slik at bilen ble sparklet opp og gjort klar til fyller for så å bruke HOK fyller og så slipt denne fylleren?Eller ble det gjort slik:ferdig sparklet og så lagt primer og så lakk "vått i vått"?Bare lurer liksom?Har handla en del greier der tidligere og jeg har bare positive erfaringer..

 

Ble lagt ko-seal II direkte på glassfiber med noen timers mellomrom og mellomsliping før BC25 (svart base) ble lagt. Basen tørket, bilen mellomslipt og sendt til lakkerer. Påfølgende strøk ble lagt vått i vått. Men når det mangler en forsegling av grunnarbeidet, ville d blitt d samme hvordan det ble gjort, resultatet ville blitt det samme. Det er dette jeg retter skytset mot Nor for, eg skulle fått riktig primer i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble lagt ko-seal II direkte på glassfiber med noen timers mellomrom og mellomsliping før BC25 (svart base) ble lagt. Basen tørket, bilen mellomslipt og sendt til lakkerer. Påfølgende strøk ble lagt vått i vått. Men når det mangler en forsegling av grunnarbeidet, ville d blitt d samme hvordan det ble gjort, resultatet ville blitt det samme. Det er dette jeg retter skytset mot Nor for, eg skulle fått riktig primer i utgangspunktet.

 

Har kikka litt på tekniske datablad nå og ko-seal II er jo bare en sealer( eller en slags non-sanding grunning) det vil jo si at den ikke fungerer som en fyller.Når man har sparklet og hvertfall ett mer eller mindre helspaklet karroseri som ofte corvettene blir er man nødt til å legge fyller på hele karroseriet.En sealer hjelper ikke på dette, annet enn å gi en jevn bunnfarge.Veit det er litt sent å si men.Og selv om man da bruker en BC over vil de neste strøkene reagere med det under.Uansett.Det står jo også i tekn. at den skal legges over en allerede grunnet overflate.Dette burde jo også lakkerer`n ha sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kikka litt på tekniske datablad nå og ko-seal II er jo bare en sealer( eller en slags non-sanding grunning) det vil jo si at den ikke fungerer som en fyller.Når man har sparklet og hvertfall ett mer eller mindre helspaklet karroseri som ofte corvettene blir er man nødt til å legge fyller på hele karroseriet.En sealer hjelper ikke på dette, annet enn å gi en jevn bunnfarge.Veit det er litt sent å si men.Og selv om man da bruker en BC over vil de neste strøkene reagere med det under.Uansett.Det står jo også i tekn. at den skal legges over en allerede grunnet overflate.Dette burde jo også lakkerer`n ha sagt.

 

Er jo akkurat dette som er tingen. Jeg ber Nor levere det jeg trenger av produkter for å lakke fra scratch. Det er dermed deres ansvar å sørge for at jeg får riktig primer. Jeg også leste i databladet og kom frem til at det ikke stod nevnt at KS kunne brukes på glassfiber. Ringte dermed opp igjen og spurte om dette var tilfelle. "Nei" fikk jeg til svar av Nor Autolakk, Trengte ikke noe annet i bunn enn dette. Så dermed regnet jeg med de visste hva de snakket om. Det ble også opplyst om at bilen var glassfiber under bestilling. Hadde jeg bestilt på "egenhånd" og glemt\ikke vært klar over at jeg måtte bruke noe annet, ville saken blitt helt annerledes, men ettersom jeg ber de sette sammen det jeg trenger, kan det ikke legges skyld på verken meg eller lakkerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner din frustrasjon, og blir enda mer forvirra når jeg ser at en lakkerer går med på og legge HOK lakk, når han ser at bilen kun har en non sanding primer direkte på glassfibern.. Har resturert og lakka noen corvetter via jobb, og disse må fyller på, og helst få stå lenge, da glassfiber og mye sparkel synker etter.

 

Men trist uansett at det skal bli sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble lagt ko-seal II direkte på glassfiber med noen timers mellomrom og mellomsliping før BC25 (svart base) ble lagt. Basen tørket, bilen mellomslipt og sendt til lakkerer. Påfølgende strøk ble lagt vått i vått. Men når det mangler en forsegling av grunnarbeidet, ville d blitt d samme hvordan det ble gjort, resultatet ville blitt det samme. Det er dette jeg retter skytset mot Nor for, eg skulle fått riktig primer i utgangspunktet.

 

Det er ufattelig vanskelig for et firma å forklare en hobbylakkerer åssen han skal gjøre det. Men selvfølgelig kjedelig å få feil produkter, men kosealer var fortsatt heldekkende etter mellomsliping? ingen sparkel eller glassfiber flekker synlig?

du sier at dere la på en base farge å så mellomslipte?

hva var grunnen til det?

Og hvis bilen ble sendt til en lakkerer er det veldig merkelig at han ikke reagerte på arbeidet som var gjort, har lakkert mange biler med perlefarger å spesielle farger men etter det du beskriver her så lukter det av dårlig grunnarbide og selvfølgelig bruk av feil produkter.

 

Riktig måte må jo være å sparkle ferdig bilen,

ha på godt med filler så slipe ned å se over så alt av bukler er tatt,

vannslipe å inn i boksen med først et lag heldekkende non sanding grunner i riktig farge etter fargens spec,

base farge, eventuelt med en grunnfarge og en toppfarge hvis tresjikts,

Så klarlakk.

 

 

mvh Jørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ufattelig vanskelig for et firma å forklare en hobbylakkerer åssen han skal gjøre det. Men selvfølgelig kjedelig å få feil produkter, men kosealer var fortsatt heldekkende etter mellomsliping? ingen sparkel eller glassfiber flekker synlig?

du sier at dere la på en base farge å så mellomslipte?

hva var grunnen til det?

Og hvis bilen ble sendt til en lakkerer er det veldig merkelig at han ikke reagerte på arbeidet som var gjort, har lakkert mange biler med perlefarger å spesielle farger men etter det du beskriver her så lukter det av dårlig grunnarbide og selvfølgelig bruk av feil produkter.

 

Riktig måte må jo være å sparkle ferdig bilen,

ha på godt med filler så slipe ned å se over så alt av bukler er tatt,

vannslipe å inn i boksen med først et lag heldekkende non sanding grunner i riktig farge etter fargens spec,

base farge, eventuelt med en grunnfarge og en toppfarge hvis tresjikts,

Så klarlakk.

 

 

mvh Jørn

 

Tror mange her misforstår poenget. Jeg forventer ikke på noen måte å bli forklart hvordan jobben skulle gjøres. Det forklarte jeg også Nor. Tingen er at jeg ble feilinformert på min henvendelse til dem på et svært kritisk spm.

 

Ingen spesiell grunn til at det ble lagt svart base på KO-seal, kall det gjerne smør på flesk. Ko-seal var fortsatt "tett" etter sliping. Og angående grunnarbeidet var det ikke noe å utsette på. Polyestersparkel trekte gjennom alle lag, og viste som lyse punkt. Dette pga av at jeg ikke fikk den epoxy primer jeg skulle hatt i bunn, punktum. Som nevnt i første innlegg henvendte jeg meg også direkte til produsent av HOK. Og det første jeg fikk spm etter at de hadde sett bilde av bilen, var om epoxy filler var blitt brukt siden det dreide seg om et glassfiberkarosseri. Det er DENNE informasjon jeg forventet av Nor da jeg på forhånd, før noe var bestilt, stilte spm om akkurat dette. Jeg forstår også at ikke alt er gjort 100% etter datablad, men i dette tilfellet er det mangel på et trinn som er årsaken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

D

du sier at dere la på en base farge å så mellomslipte?

hva var grunnen til det?

 

Ingen spesiell grunn til at det ble lagt svart base på KO-seal, kall det gjerne smør på flesk. Ko-seal var fortsatt "tett" etter sliping.

 

Tror nok heller J.A.L lurte på hvorfor du mellomslipte basen ? var det noen spesiell grunn til at basen ble slipt ?

Det mest normale med en oppbyggnig der det skal mellomslipes, er å forsegle basen med klarlakk, og mellomslipe den, stort sett eneste gangene en base blir slipt, er om det har kommet rusk, sig o.l i basen

Bilforumet.no
Moderator: Lakk og Karosseri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok heller J.A.L lurte på hvorfor du mellomslipte basen ? var det noen spesiell grunn til at basen ble slipt ?

Det mest normale med en oppbyggnig der det skal mellomslipes, er å forsegle basen med klarlakk, og mellomslipe den, stort sett eneste gangene en base blir slipt, er om det har kommet rusk, sig o.l i basen

 

Grunnen til at basen ble slipt var at det ikke lot seg gjøre å legge vått i vått da bilen ble levert til lakkerer på dette tidspunkt. Så ble mattet med 800 korn og vann. Ingen sparkel etter koseal. Alt grunnarbeid lå på glassfiber nivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at basen ble slipt var at det ikke lot seg gjøre å legge vått i vått da bilen ble levert til lakkerer på dette tidspunkt. Så ble mattet med 800 korn og vann. Ingen sparkel etter koseal. Alt grunnarbeid lå på glassfiber nivå.

 

Hmm dette var en noe uvanlig fremgangsmåte, med mellomsliping på basen, 800 og vann er jo også en anelse grovt, 800 vann tilsvarer rundt 400 tørt, men hvorfor la ikke lakkereren basen selv ?

 

Men on topic igjen, er temmelig kjedelig sak du har fått erfare her ja, får håpe dere kommer til en enghet, men slik evt feilinfo/uvitenhet fra en lakkleverandør skjer også blandt andre lakkmerker, hadde demo fra et anerkjent lakkmerke for en stund siden, og dei selgerene og teknikerene fra det merket hadde skremmende lite kunnskap og generell kjennskap til dei produktene dei prøvde å selge

Bilforumet.no
Moderator: Lakk og Karosseri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår