Gå til innhold

Diverse scorpio spørsmål


Erik Braseth

Anbefalte innlegg

Har en 86 scorpio 2.0i CL som jeg må gjøre noe småtteri med.

 

1. Turteller. Har en original turteller liggende, men er usikker på om det ligger klart med ledninger osv bak dasbordet? Nå står det bare ei stygg klokke der.. Kan eventuelt dra ny ledning fra coilen, men kan jeg da bare hekte på en ekstra ledning ut derfra i tillegg til den som allerede går til tenningsmodulen?

 

2. Motoren lekker ganske mye olje og jeg har derfor tenkt å bytte den. Har en 2.0 fra samme år liggende, men denne har ikke innsprøytning. Har da tenkt å skru av toppen på i-motoren og bare legge innsprøytninga og det rælet der til side for så å dumpe nedi gassermotoren og skru av toppen der slik at jeg bare kan sette på innsprøytninga. Vil dette fungere? I-motoren har motorkraft tenning, men jeg tror gassermotoren har Boschtenning. Vil det føre til problemer?

 

Skal også bytte hele bakstillinga, men er usikker på hvordan det blir hvis jeg bytter til en bakaksling med forskjellig utveksling. Hvor ligger giveren til speedometeret? Kan jo alltids beholde den bakakselen jeg allerede har, det er jo ikke så veldig vanskelig å bytte?

 

Har også problemer med bensinmåleren og tempmåleren. Vanligvis er det helt dødt på begge målerne, men innimellom (særlig ved full tank) hender det at bensinmåleren kryper litt oppover. Men den passerer aldri "halv tank" merket. Forleden våknet også tempmåleren til liv i et kvarter. Dagen etter var det like dødt som det bruker å være. Noen forslag til hva som er galt?

 

Og selvfølgelig standardproblemet, nemilg ABS'n. ABS lampa lyser og da er det vel sannsynligvis en sensor som er gåen? Det er vel en vanlig feil har jeg forstått det som.

 

Jeg har en delebil å ta fra, så følere, bakakslinger, motorer er det ikke noe problem med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Erik Braseth

Har en 86 scorpio 2.0i CL som jeg må gjøre noe småtteri med.

 

1. Turteller. Har en original turteller liggende, men er usikker på om det ligger klart med ledninger osv bak dasbordet? Nå står det bare ei stygg klokke der.. Kan eventuelt dra ny ledning fra coilen, men kan jeg da bare hekte på en ekstra ledning ut derfra i tillegg til den som allerede går til tenningsmodulen?

 

2. Motoren lekker ganske mye olje og jeg har derfor tenkt å bytte den. Har en 2.0 fra samme år liggende, men denne har ikke innsprøytning. Har da tenkt å skru av toppen på i-motoren og bare legge innsprøytninga og det rælet der til side for så å dumpe nedi gassermotoren og skru av toppen der slik at jeg bare kan sette på innsprøytninga. Vil dette fungere? I-motoren har motorkraft tenning, men jeg tror gassermotoren har Boschtenning. Vil det føre til problemer?

 

Skal også bytte hele bakstillinga, men er usikker på hvordan det blir hvis jeg bytter til en bakaksling med forskjellig utveksling. Hvor ligger giveren til speedometeret? Kan jo alltids beholde den bakakselen jeg allerede har, det er jo ikke så veldig vanskelig å bytte?

 

Har også problemer med bensinmåleren og tempmåleren. Vanligvis er det helt dødt på begge målerne, men innimellom (særlig ved full tank) hender det at bensinmåleren kryper litt oppover. Men den passerer aldri "halv tank" merket. Forleden våknet også tempmåleren til liv i et kvarter. Dagen etter var det like dødt som det bruker å være. Noen forslag til hva som er galt?

 

Og selvfølgelig standardproblemet, nemilg ABS'n. ABS lampa lyser og da er det vel sannsynligvis en sensor som er gåen? Det er vel en vanlig feil har jeg forstått det som.

 

Jeg har en delebil å ta fra, så følere, bakakslinger, motorer er det ikke noe problem med :)

Bare å bytte topp, men husk å bytt tetninge og kam hvis denne er sliten. Er vel bare å flytte over fordeler også her.

Er dog usikker på hvor innsprøytninga tar turtalls/posisjonssignalet sitt fra, kan bare være turtallsignal fra coilen men.

Skal nok bare være å koble opp turtelleren, men må vite hvor på instrumentet og at turtelleren er til 4 syl. og ikke til sekser.

speedoen mener jeg er kobla på kassa, abs er på hjulspindel bak.

Bør ha bakaksel med samme utveksling.'

klokkene er sikkert spenningsregulator i instrumentet, kommer sikkert med nytt instrument, temp-måleren kan nok være føleren også, normalt.

ABS kan du måle motstand på, mellom 800 og 1500 er vel greit(generelt), samt at det er jevn vekselspenning på følerene ved jevnt turtall på hjulene. sjekk klaringer på følerene, ca 1 mm. er ok og om det går å vri dem feil.

håper dette hjalp litt.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå kommet på noe lurt. I CL instrumenteringen (den jeg har nå) er det klokke-speedometer-temp/bensinmåler. Her har jeg altså lyst til å bytte ut klokka med en turteller, samt at bensin/tempmåleren ikke funker. Har komplett GL instrumentering (turteller-speedo-temp/bensin/altmuligvarsler). Å bytte hele greia funker dårlig, har man på kjørelys går bilen tydeligvis i 40km/t uansett. Switcher man til langlys så spretter nåla til 180km/t. blink til høyre og bensinmåleren går opp og ned som en jojo osv..

 

Derfor bil det til at jeg skrur ut turtelleren og setter den inn der klokka skal være (kjekt med universalstørrelse på instrumendelene). Legger bare en ny ledning fra coil, i tillegg til den som allerede er der. Har også tenkt å bytte hele greia til venstre med tankmåler og tempmåler. Har ikke sett så mye på det enda, men det virker greit. Eneste minuset er at jeg ikke får brukt det systemet som varsler om dører er åpne, lyspærer er gått osv som finnes i GL utgaven.

 

Når det gjelder å bytte motoren så skal jeg høre litt med gaden og larsen om akkurat det.

 

Det fantes bare én manuell kasse til scorpio i 1986 ja? Har tenkt å bytte den også, og regner med at en 2L forgasser hadde samme girkasse som en 2liter innsp. Like greit å ta hele smøla når man først skal ut med motoren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har komplett GL instrumentering (turteller-speedo-temp/bensin/altmuligvarsler).
Eneste minuset er at jeg ikke får brukt det systemet som varsler om dører er åpne, lyspærer er gått osv som finnes i GL utgaven.

 

Altmuligvarsleren funker stort sett aldri så den har du ikke bruk for heller, bedre å se etter selv:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er vel sjelden noe mer enn Speedo, turtall, bensin og temp funker på de der..

veit at turtelleren tilogmed kødder..

giveren til speedo'n sitter på girkassa, rett under girspaken, hvis du sitter inni bilen. Under bilen, blir det da normalt i bakenden av girkassa mot mellomakselen, og på venstre side, sett bakendte og forover.

det blei rotete :P

Jeg har mange biler, men de forbanna signaturreglene forhindrer meg å skrive dem ned!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Vantage

er vel sjelden noe mer enn Speedo, turtall, bensin og temp funker på de der..

veit at turtelleren tilogmed kødder..

giveren til speedo'n sitter på girkassa, rett under girspaken, hvis du sitter inni bilen. Under bilen, blir det da normalt i bakenden av girkassa mot mellomakselen, og på venstre side, sett bakendte og forover.

det blei rotete :P

 

Hvis vi leser gjennom det vi skal svare på så skjønner vi at det ikke er speedometeret jeg spør om ;)

 

Det er faktisk turtelleren som kødder ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

både det du sier om speedometeret og det om turtelleren stemmer 100% ;)

 

Har forøvrig funnet ut at turtelleren går oppover i høyresvinger og nedover i venstresvinger. Så dersom man kjører litt fort i ei rundkjøring (med bilen i fri) så synker nåla til langt under 0. Det motsatte skjer i høyresvinger (evt. motsatt vei i rundkjøringa :D ) da øker turtallet...

 

Ford og elektronikk er et spennende felt, noen burde ta professorgrad i det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja. du kan så si.. hehe..

er mye feil på de der.. men.. på den tida var ikke elektronikk så vanlig i bilene folk i arbeiderklassen hadde råd til da.. Selv om Scorpio'n var dyr, var det jo en billig "luxusbil".

Mye utstyr, og svær bil.. elektronikken funka jo tross alt noen år ;)

Jeg har mange biler, men de forbanna signaturreglene forhindrer meg å skrive dem ned!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår