Gå til innhold

DanielH: Einser mk1 Værsting-diesel prosjekt:) UPDATE 6.11 med Kawasaki Bilder:)

Ranger emnet


Volvo flerogførr

Anbefalte innlegg

  • Svar 82
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Godt og høre:) Fangeren blir sikkert mye bedre med tilhørende hjulbuer og luftinntak:) Jeg er kommet mye lenger enn det bildene viser, men kan jo ikke vise dere alt på en gang:) Studerer ett semester nede i Australia, så forbruker litt av tiden med denne forum tråden:) Legger ut litt bilder ettersom folk gir respons:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg laget meg støttebrygge til rammelagerene, da disse har en tendens til og vandre litt under høye dreiemomentkurver:)

 

Bunnpanna er også laget og tørrsumpen begynner og ta form..

 

Bilder sier vell mere enn 1000 ord:)

 

CIMG4637.jpg

 

Lagde meg en rask form i plexi-glass

 

CIMG4641.jpg

 

Skjærte deretter ut av 15mm rustfri plate:) MANGE timers arbeid:)

 

CIMG4642.jpg

CIMG4648.jpg

 

Tok jo nesten enda lengre tid og borre alle hulla:)

 

CIMG4649.jpg

 

Markert ut rommene til veiva og rådene

 

CIMG4653.jpg

CIMG4654.jpg

CIMG4655.jpg

 

Plass til veivskinkene og rådene er skjært ut... Blir ikke noe vandring på denne veiva håper jeg:)

 

CIMG4656.jpg

 

Er ikke mye veivskinkene og rådene stikker over... Så bunnpanna blir temmelig lav:)

 

Og når jeg først var igang med formen på støttebrygga, skar jeg likegodt ut en plate i 6mm ALU.

 

 

CIMG4640.jpg

CIMG4657.jpg

 

CIMG4659.jpg

 

Markerer opp hvor panna skal splittes for og lage rom til veiv skinkene

 

CIMG4658.jpg

 

Så mye rom må jeg lage:)

 

CIMG4660.jpg

CIMG4661.jpg

 

Bunnpanna splittet og veiva turner fint rundt uten og ta i noe sted:)

 

CIMG4662.jpg

 

Gammel vs ny:)

 

CIMG4665.jpg

CIMG4666.jpg

CIMG4667.jpg

 

Samlekammer for olje er laget og punktet fast

 

CIMG4668.jpg

CIMG4669.jpg

CIMG4670.jpg

CIMG4671.jpg

CIMG4672.jpg

 

Ferdig sveist, mangler bare nå nipler:)

 

CIMG4673.jpg

CIMG4674.jpg

CIMG4676.jpg

CIMG4677.jpg

 

Monterte 22mm nipler i hver ende for og få tømt bunnen til en hver tid

 

 

 

 

 

Det var alt for denne gang:) Følg med, da neste prosjekt er grenrør+++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som siden trenger en ny update:)

 

Har modifisert Kompressorhuset på VGT turboen min, og dreid opp innsuget...

Fant en fint emne i alu som satt i ett undervannshus på en svær mercury motor:) Så spente den opp i dreie benken og dreide litt, og vips et perfekt innsugstrakt på 4":) (Litt dårlige kamerabilder, da dette er mobilbilder!)

 

DSC00998.jpg

DSC01000.jpg

Orginalt kompressor fra en Toyota Landcruiser 3.0 D4D motor

 

DSC01001.jpg

DSC01002.jpg

 

Alle orginale festebraketter er kuttet av og innfestningen rundt innsuget er dreid vekk.

 

DSC01003.jpg

DSC01004.jpg

DSC01005.jpg

 

Det som var ett lager hus til propellakselen er nå nesten ett ferdig innsug:)

 

DSC01006.jpg

 

Innvendnig syn, så her må dreies litt:)

 

DSC01007.jpg

 

Utvendig:) Ser ut som en skikkelig kon dette her...

 

DSC01008.jpg

DSC01009.jpg

 

Dreide spor til sveis

 

DSC01010.jpg

DSC01011.jpg

DSC01012.jpg

DSC01013.jpg

DSC01016.jpg

 

Etter ørten timer bak dreiebenken:)

 

Har også bygd meg en Elektrisk oljepumpe...Motoren er på 12v/350w, og pumpa er en Lamborghini oljepumpe fra ett større type kjøretøy:) Reimdriften er tannreim med tilhørende reimhjul. Reima og hjula er ifra en daihatsu 1.0td motor...

 

CIMG4678.jpg

CIMG4679.jpg

CIMG4680.jpg

 

CIMG4681.jpg

CIMG4682.jpg

 

Kraftige flenser som skal bearbeides til nipler inn og ut av pumpa...

 

Panchi H-profil råder og NURAL stempler er kjøpt inn:)

Stemplene er lettere og med oljekjølte kanaler under forbrenningskammeret.

 

IMG_9666.jpg

IMG_9667.jpg

IMG_9669.jpg

IMG_9671.jpg

IMG_9672.jpg

IMG_9677.jpg

IMG_9674.jpg

 

Kamakselen er også i boks:)

 

IMG_9696.jpg

IMG_9697.jpg

IMG_9701.jpg

IMG_9702.jpg

IMG_9703.jpg

IMG_9708.jpg

 

Original kammen er på 9.5mm løft, 236° Duration, 111° Nockvinkel.

Den nye er bygd på ett nytt bensinkam emne,

og :Løft 11.2mm, Duration 282°, Nockvinkel 112°

 

Så håper denne kammen tillater bedre lufting:)

 

Det var alt for denne gangen....:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette ser jo ut som kan bli veldig morro. men eg har mine tanker om den oljepumpa di. den motoren til pumpa er på 12v/350w. blir ikke dette litt mye? eg lurer da på. hvor stor dynamo skal du ha? hvor stor effekt tap blir det når pumpa går og dette har surret og gått en stund? (motstand i dynamo) lurer på om du bruker strømen opp fortere enn du klarer og lade batteriet? den ser jo veldig stor ut.

hvor stort blir oljetrykket og muligheten til og juster det? hadde det ikke vært lettere og fått pumpa på motoren med ei reg reim? da stiger jo turtallet sammen med oljetrykket?

 

 

eg må jo legge til at dete er første gang eg ser noen lager dette i fra bunn av. og ikke bare kjøper noe på ebay.

 

innponerende sveising og pågangsmot har du også. for ikke håpe eg ødlegger litt av stemninga i garasjen din ved mine spørsmål.

golf2 syncro med 1,8 20v turbo.

golf2 vr6 turbo

bora 1,9tdi

vw lt bilbergningsbil

vw transporter tdi arbeidsbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Divad: Det kan jeg med hånden på hjertet si den vil! De ryker alltid uten turbotrykk og lave turtall:)

 

Royterje: Den motoren er stor ja, men det var det eneste jeg kunne oppdrive i farten, og tror heller den ikke vil gå på full effekt...Så 350w tror jeg ikke den trekker under drift med varm olje:) Olje trykket skal jeg regulere med en regulator av noe slag, har ikke helt sett på den siden..Men da jeg jobber på ett hydraulikk verksted så burde det gå ganske greit:) Drevinga av pumpa er også 1:2, så det dobler jo kraften fra motoren:) Og dynamoen er på 120A og ved 12 volt under belasting gir den ca. 1440w, så dynamoen er er stor nok tror jeg:) Det som var hele kluet med elektrisk tørrsump var at jeg kunne få oljetrykk før jeg i det hele tatt turner motoren:) Men jeg får se hvor mye motoren trekker og div når jeg får pumpa og oljetanken i bilen:)

Så håper det vil ordne seg greit, men en del justeringer trengs det nok:)

Men det tar jeg ikke så tungt:):):) Den som ikke gir opp, den vinner:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tid for ny update:) Grenrøret er bygd og turbo nr 2 på plass, samt bygging av noen trykkrør...

 

IMG_9634.jpg

IMG_9635.jpg

IMG_9636.jpg

IMG_9637.jpg

IMG_9638.jpg

IMG_9639.jpg

IMG_9640.jpg

IMG_9641.jpg

IMG_9643.jpg

 

Grenrøret er TIG- sveist i 316 stål...

 

IMG_9649.jpg

IMG_9651.jpg

IMG_9652.jpg

IMG_9653.jpg

IMG_9654.jpg

IMG_9655.jpg

IMG_9657.jpg

 

Turboen nesten på plass, mangler bare flens...

 

IMG_9704.jpg

IMG_9705.jpg

 

Turboen er plassert og mate rør fra turbo nr 2 er laget...

 

IMG_9706.jpg

 

Lagde meg også ett justerbart kamhjul, siden kammen er laget av en bensinkam...Bensinkammen har en annen innfestning av kamhjulet enn dieselen...Er ikke helt ferdig med hjulet, mangler og frese større spor til justering av ytterdelen:)

Endret av DanielH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår