Gå til innhold

En vrien Audi-nøtt [Audi 80 koker]

Ranger emnet


Scorpio29

Anbefalte innlegg

Audi 80 1992

2,3L Automat

 

Bilen koker.

 

Det som er byttet:

 

Vannpumpe

Toppakning

Renset radiator

 

Byttet termostat (testet og den nye åpner seg ikke før 100Grader???)"biltema".

 

Noen som har andre tips? Tenkte å rense kjølekanalene med radiatorrens fra BilExtra.

 

Og skal ikke termostaten åpne seg ved ca 70grader? Er den isåfall defekt den nye fra biltema?

 

Takker for alle svar.

Suzuki Baleno 1998 1,3L Mitsubishi Lancer 1995 1,8L Toyota Corolla 1994 2,0L Audi 80 1992 2,3L

Ford Scorpio V6 1991 2,9L Plymouth Gran Fury 1983 5,2L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

100 grader? Det er jo helt feil, kan jo ikke ha en termostat som åpner seg når den koker. Kjøp heller en original så tenker jeg du får den i orden. Vær alltid litt skeptisk til biltema. En termostat skal åpne seg mellom 80-95 grader sånn ca. Varierer fra merke til merke.

Endret av opelduude

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en audi 100 2.2 q. Denne motorn holder seg stabil på 90-95 grader under kjøring og på nesten 100 grader slår kjølevifta inn, Har du sjekket at denne starter når den skal på din? Mener også at den termostaten du har er feil, Vil tro at termostatene på disse åpner på ca 92 grader for å kunne holde en jevn og bra temp på motorn selv i lange nedstigninger hvor motorn ikke får noe bensin. Men sjekk også at radiatorvifta di fungerer som den skal.

Opel Vectra 1.7 TD

 

Audi 100 2.2 Q

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bruker jo å gå med generelt høy kjølevanstemp disse..

det som er viktigt er at kjølesystemet er 100% tett for å ungå koking.

har du prøvd uten termostat? og når er det egentlig den koker? ved kjøring eller tomgang? er det mye trykk i systemet? og er du sikker på at den koker?

med bra frostvæske og tett system kan temeperatur pasere 110 grader uten at de trenger å bety så mye.

mye feiltenning eller feil blanding kan også være en årsak.

regner med du sjekket toppen for skjevhet når du hadde den av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele systemet er tett så vannet i bilen koker ikke. Men ser på temperaturmåleren i dashbordet att temperatureren ligger på ca 100grader. Var urolig for at dette kanskje var for høyt da jeg ikke har hatt noen bil som har kjørt med så høye temperaturer. Viften slår seg inn ved ca 100 grader så den fungerer. Toppen var helt plan når den ble montert. Kan ikke prøve uten termostat da det ikke blir tett ved festet.

 

Skal kjøre radiatorrens så får jeg hvertfall garantert at ikke den ene radiatoren er tett (er 2 stk og den ene er helt ny).

 

Har også bestillt er ny termostat på Møller til over 500kr....

 

Må man så må man...

 

Takk for alle svar :)

Suzuki Baleno 1998 1,3L Mitsubishi Lancer 1995 1,8L Toyota Corolla 1994 2,0L Audi 80 1992 2,3L

Ford Scorpio V6 1991 2,9L Plymouth Gran Fury 1983 5,2L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår