Gå til innhold

Skal bytte registerreim.

Ranger emnet


Beinet1

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg skal snart bytte registerreima på min skoda 1.9D pickup. Dette er en jobb som jeg har gjort på mange biler, så dette er ikke noe jeg er redd for å sette igang med. Likevel så pleier jeg alltid å studere prosedyren i autodata/haynesboka før jeg setter igang. Det som jeg synes er rart, er at registerreimhjulet på kammaksling og dieselpumpe skal løsnes (ikke fjernes) når denne jobben blir gjort på min bil. Noen som kan fortelle meg hvorfor? Kan ikke se vitsen med at disse hjulene må løsnes så lenge de blir stående i korrekt posisjon når reima blir montert. Synspunkter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også undret meg over at dette er nødvendig for å få injection timing rett på TDI motorer, men ikke tilsvarende for at tenningen skal bli rett på bensinmotorer.

 

Slik jeg forstår så styres injection tidspunkt på en TDI mekanisk, mens bensinmotoren justerer dette elektronisk slik at det ikke er nødvendig å stille tenninga med å vri fordeleren etter reimbytte.

 

Forklaring (fra http://www.myturbodiesel.com/1000q/a4/ALH-engine-timing-belt-replacement-VW-Golf-TDI-2.htm)

"The point of loosening the 3 bolts is to fine tune the injection timing later. Remember, the sprocket should rotate independently of the pump while you tighten the tensioner. The lock pin only locks the injection pump position and guarantees that the car will start and has approximate timing, you should use a VCDS to fine tune the injection timing after the belt is reinstalled."

 

Er nok best å skaffe de nødvendige spesialverktøy og gjøre det etter boka.


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går nok greit bare å smette reima av og på etter at du har låst alt i ØDP, men jeg tør påstå at de skal være løse for at du skal kunne legge reima dønn stramt fra veiv til oljepumpe (eller går den på multirib reima *glemsk*) til dieselpumpe til kam og videre til strammehjulet hvor slakken taes opp automatisk etter at du har spent opp rulla. ETTER at det der gjort strammer du til kam og pumpedrev.

 

Jeg måtte av diverse årsaker vri ørlite på dieselpumpa da den enten a) fikk en hard gange og dårlig tomgangsdrag eller b) helt omvendt. Jeg lagde spesialverktøy selv etter tipset i Haynesboka. Litt senere begynte kjøkkentema å selge ferdig redskap. Strengt tatt brukte jeg bare et 4,5mm vinkeljern pluss shims eller helst to bladsøkere og en passende skrutrekker.

 

Det skal dog nevnes at det ikke er likt på AEF og andre 1.9 sVAGe dieseler. I påsken var jeg moralsk støtte og verktøyutlåner, langer og pusher og da klarte vi ikke å få liv i Passelaten etterpå. Dagen etter ble det konstatert at min metode satte dieselpumpa 180' feil. :D Husker ikke om han VAG mekanikern kalte hullet jeg visste om og fant var en serviceposisjon eller hva det var.

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du MÅ ha låseverktøyet til dieselpumpehjulet, da pumpa skal ha ett visst forspenn.

Ta av toppdekslet, i bakkant av toppen (mot girkassa) er det ett spor i kammen som du putter ei plate inn i, så den butter imot i godset på toppen, sånn låser du kammen.

Merket på veiva ser du gjennom den grønne plastpluggen i girkassa. Er en V i godset på kassa neddi hullet som skal flukte med ett merke på svinghjulet.

 

Når kammen, dieselpumpa og veivmerket stemmer kan du ta av reima. Når du skal ha på ny reim så er alle hjul unntatt veiva låst, derfor løsner du kamdrevet. Det er kun konet innpå kammen, dvs at når hjulet er løsnet kan du snurre det uten at kammen rører seg, altså unngår du å flytte veiva, da vridningen når du strammer reima taes opp på kamdrevet. :)

 

Håper du skjønnte noe av dette.

 

 

Edit: Kamdrevet strammes med 40nm.

1996mod Mercedes Benz E200 Classic.
1984mod Suzuki RG250.

2005mod Yamaha MT01.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du MÅ ha låseverktøyet til dieselpumpehjulet, da pumpa skal ha ett visst forspenn.

Ta av toppdekslet, i bakkant av toppen (mot girkassa) er det ett spor i kammen som du putter ei plate inn i, så den butter imot i godset på toppen, sånn låser du kammen.

Merket på veiva ser du gjennom den grønne plastpluggen i girkassa. Er en V i godset på kassa neddi hullet som skal flukte med ett merke på svinghjulet.

 

Når kammen, dieselpumpa og veivmerket stemmer kan du ta av reima. Når du skal ha på ny reim så er alle hjul unntatt veiva låst, derfor løsner du kamdrevet. Det er kun konet innpå kammen, dvs at når hjulet er løsnet kan du snurre det uten at kammen rører seg, altså unngår du å flytte veiva, da vridningen når du strammer reima taes opp på kamdrevet. :)

 

Håper du skjønnte noe av dette.

 

 

Edit: Kamdrevet strammes med 40nm.

 

Joda, Skjønner hele tegninga. Er bare litt overasket over at timingen skal være så nøye på en diesel at til og med reimhjula må finjusteres. På en bensinmotor er det jo nok at du treffer rett tann med reima. Da er det egentlig bare å sette igang når anledningen passer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og derfor ble det justérbare kamdrevet til bensinmotoren oppfunnet. :D På visse biler ligger gjerne det perfekte løftepunktet for kammen midt imellom to tagger. Og med noen trimkammer hender det seg at man rett og slett vrir den et helt hakk!

 

En annen sak er at på disse mekaniske dieselpumpene er det den eneste muligheten å stille inn "tenninga" på. På SDi og TDi etc med hjerne er det kanskje (noe) kompensering. Innbiller meg ihvertfall at jeg så noe sånt i en passat tdi og/eller i forbindelse med vag-com. *glemsk* Dette vet nok en million nordmenn mer om enn meg. :)

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår