Gå til innhold

[LØST] Transit 97 turbodiesel bosch startmotor tilkobling


transit97td

Anbefalte innlegg

Heisann!

Skal bytte startmotor på en Ford Transit 97 Turbo Diesel. Skrudde den ut for noen dager siden, markerte hvor de 4 forskjellige kablene skulle. Så var en kompis borti å kødda, og markeringen forsvant. 2 av kablene kommer fra det ene batteriet, positiv og negativ selvfølgelig, en annen er veldig liten og kobler inn startmotoren kan jeg tenkte meg, og den siste vet jeg ikke men kan tenke meg er jord (den kommer ikke fra motorsiden).

 

Problemet var nå tilkoblingen av disse kablene. Tilkobling av jord og "data"(den som kommer starter startmotoren) er ikke problem, men de to strømkablene er en litt vrient. Jeg kan banne på at begge to (ja, pluss og minus) var koblet til på samme skruen med en skive i mellom, men det gir jo ingen mening?

 

EDIT: Finnes det programmer eller manualer som viser hele bilen, motoren, kabling osv? Et slags blueprint?

Endret av transit97td
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan tenke meg at begge de som kommer fra batteriet er pluss, altså 2 i parallell. Den siste tykke ledningen går sikkert til dynamo. Den tynne ledningen er styrestrøm til innslaget på starteren. Det er somregel ikke noen minustilkobling på en starter, det går rett til gods.

 

De to største tilkoblingene på innslaget er inn og ut fra releet. Hvis du ser på den ene vil du se at det går en skinne eller tykk ledning videre inn i selve startmotoren. Denne skruen skal du ikke røre. Du skal koble deg INN på releet(innslaget).

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ene kommer fra plusspolen og den andre fra minuspolen på batteriet. Den siste tykke ledningen går i hvertfall bort fra motorrommet, og denne er jeg ganske sikker på at skal kobles inn på festeskruen på startmotoren (en av de som gjør at startmotoren henger), altså jording. Den minste kabelen, styrestrømmen, passer kun en plass så den har jeg kontroll over.

 

Du har rett i at det er to tilkoblinger på innslaget. Den ene går til selve startmotoren riktig, og det er på den andre jeg er overbevist om at begge strømkablene (pluss og minus) var koblet til. Ettersom jeg vet dette ikke kan være riktig, må jeg nesten ut i bilen for å se en gang til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er garantert ikke pluss og minus inn på samme skrue. Da smeller det. Og jeg tviler STERKT på at både pluss og minus går direkte fra batteriet, kun pluss. Med mindre noen har ettermontert noe greier her da. Det beste du kan gjøre er å finne ut hvor kablene går.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, har nå vært ute og sett samt tatt bilder.

 

Gåten:

3 like tykke kabler.

 

1 pluss

1 minus

(begge direkte fra batteriet, ja jeg er helt sikker)

1 som går til noe skjult som er under/ved siden av batteriet. Den gikk ikke bort fra motor-enden av bilen slik som jeg trodde, kablingen gikk bare en omvei.

 

2 av disse kablene var koblet på samme skrue på innslaget.

1 var koblet til en av skruene som holder startmotoren fast.

 

http://bayimg.com/HaoFFaaCJ

http://bayimg.com/hAoFGaaCj

 

EDIT: Og bilde av kablene. Jeg er ikke sikker på hvor den grønne ender opp!

http://bayimg.com/jAOFCAACj

Endret av transit97td
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår