Gå til innhold

Utveksling på bakre diff?

Ranger emnet


stasjonsvogn91

Anbefalte innlegg

Hvordan går jeg fram for å finne en brukt bakre diff med riktig utveksling til min bil? Står det noen tall/nr på kardangen som angir utvekslingen? Måtte bytte diffen i sommer, og fikk kjøpt en pent brukt som Subaruforhandleren i Tønsberg gikk god for at skulle passe. Da fikk satt den inn viste det seg at den hadde feil utveksling med alt det som det medfører, og nå har jeg kjørt på FWD i to måneder.

 

Nå viser det seg også at samme forhandler/merkeverksted har store problemer med å finne et fornuftig svar til meg når jeg spør om hva jeg skal se etter når jeg nå må jakte på en ny kardang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet absolutt ingenting om ytre kjennetegn, men får du lagt nevene på en åpner du den og ser etter numre slått inn på ringdrevet. Dette skal betegne antall tenner på ring og pinjong/pinion til dømes 43:11 eller 41:9 etc. Disse fantasinumrene tolkes hhv som 3,9:1 og 4,56:1. Dette har jeg sett både på Toyota og Volvo/Dana så jeg antar at det er rimelig standarisert. Husk alle r&p sett er matchede par og skal aldri mikses og blandes.

 

Er det komplett diffhus du ser etter er ikke dette noe å tenke på. Men uansett greit å sprette lokket for å forvisse seg om at det er riktig ratio før du gafler ut pengene av lommeboka. Olja bytter du jo helst uansett så er fort gjort å sjekke. Er olja sølvgrå lar du være.

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Tok en titt på min bakdiff (2,2 GX 4AT 91), basert på et tall jeg fikk beskjed om å oppgi av en som vurderte å kjøpe den: Bak, ca en cm over og litt til venstre for avtappingshullet sitter det ei metallplate (må antakelig skrapes frem under skitten). På min står det:

Number: 27011AA111

Gear Ratio: 4.111

 

I instruksjonsboka til nevnte bil finner man tallet 4.111 igjen i seksjon 11-4, under Front reduction gear ratio og Rear reduction gear ratio, rubrikken for final.

 

For andre modeller er følgende oppgitt (modell: frgr/rrgr)

1,8 FWD 5S: 3.900/-

1,8 FWD 4AT: 4.444/-

1,8 FWD 3AT: 3.700/-

1,8 4wd 5S: 4.111/ 4.111

1,8 4wd 5S D/R: 4.111/4.111

1,8 4wd 4AT: 4.444/4.444

2.2 FWD 5S: 3.700/-

2,2 FWD 4AT: 4.111/-

2,2 4WD 5S: 3.900/3.900

2,2 4WD 5S D/R: 3.900/3.900

2,2 4WD AT: 4.111/4.111

 

For bilene med automat(kom de til Norge?) er det også oppgitt et tall for frgr 1st, dette er med unntak av 3AT: 1.000 (3AT har 0,976). For biler med manuelt og 4wd er det oppgitt et tall for rrgr transfer, konsekvent 1.000.

 

Vet ikke om disse tallene er til hjelp, og etter 93 kom vel også 2,0 inn i bildet, men finner du plata er kanskje mye gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Nå har jeg endelig fått oppgitt riktig utveksling for diffen på min 2,0 AT. Men i følge den lista som du - Are-Si la ut her for en stund siden, er det samme utveksling som for 1,8 AT. Så da bør jo diffen være riktig, hvis det ikke er ulik utveksling på Legacy og Impreza.

 

Men det virker som "Cluch-mekanismen" som styrer bakhjulstrekken jobber hele tiden, og særlig ved sving og akslerasjon. Så bilen rister og "hakker" Er det noen som har opplevd dette, eller liknende symptomer på Subaru?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk om girolja di er svart, om det bryter i svingene er den mest sannsynlig det, og viskosekoblinga må skiftes ut, en kurrant jobb, må av med bakre del av kassa, bytte viskosekoblinga, ny pakning å montere igjen. Dette har jeg kun gjort på manuell, så ring subaru norge og spør etter f. eks. Ken.

 

Så vet de nok litt om det.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er synd å si det. Men autmatkassene til subaru er ikke helt gode. =( Spesielt når bilen begynner å bli gammel.

 

Har du hatt problemet lenge med kassen? Eller har det i hovedsak kun hvert bakdiffen?

Men hvis verkstede har satt in feil bak diff og du har kjørt bilen med denne så er ikke dette bra for girkassen, Den kan ta kvelden med feil bakdiff.

1992 Svx 3,3L H6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg har i det hele tatt ikke problemer med girkassa, den virker helt upåklagelig. Det var bakdiffen min som tok kvelden i sommer,og problemene med bakhjulstrekken oppsto etter at Branko i Tønsberg hadde montert en ny (brukt) diff på bilen min. Når jeg kobler ut bakhjulstrekken, finnes verken ulyder eller noen andre problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår