Gå til innhold

940 Turbo vs 960. Fordeler/bakdeler?

Ranger emnet


Pajerosan

Anbefalte innlegg

Etter å ha vurdert Audier og Mercedeser i 200-250 tusenkronersklassen har jeg konkludert med at en Volvo 940 Turbo er et mye bedre alternativ. Denne går jo faktisk an å skru på selv, i motsetning til nyere biler som har skyhøye servicekostnader. Min bror har en 95 modell som jeg har skrudd litt på. Grei og komfortabel bil. Moderat drivstofforbruk på den også. Han har målt den til 0,8 l/mil på blandet kjøring.

Vil helst ha den "orntlige" Turboen med 165 hk, men en lavtryksturbo er også aktuell. Manuell M90 kasse helst.

MEN, aircondition og cruisekontroll er et krav. Dessverre ikke ofte å finne dette i 940 ser det ut til.

 

Så da er spørsmålet: 960 har som regel dette.

Hvordan er motorene i 960 kontra turbomotoren i 940 med tanke på forbruk, vedlikeholdskostnader, kjøreegenskaper (bunndrag eller turtallsmaskin?)

Er disse like lett å arbeide med selv som 2,3literen i 940?

 

Det ser ut til at de fleste 960 har automatgear.

Hvor bra er disse kassene?

Er de slitesterke?

Er dette "vanlige" 3-trinns med overdrive?

 

Håper noen med erfaringer fra disse bilene tar seg tid å svare!

På forhånd takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du trenger ikke over 4000 omdreininger for hente effekt for å si det sånn :) seige motorer som trives best på lave turtall. fatter har 98 modell Classic som den heter, med ac og cruise og skinn, M90 osv. slitesterk og går og går :) billig servicekostnader, imotsettning til tysk stål.

AC og cruisecontroll er nokså ofte å finne i de siste årsmodellene ;)

1990 Volvo 740 f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du trenger ikke over 4000 omdreininger for hente effekt for å si det sånn seige motorer som trives best på lave turtall.

 

Det er nettop det ja.. jeg har en Pajero med 3,5liter V6 bensin og automat... sugemotor som er lat under 3000 omdreininger. Den må ha turtall for å yte noe.

Rekkesekseren i 960 har forhåpentligvis en mye gunstigere momentkurve.

Ikke særlig økonomisk å måtte kjøre på 3-gir og 3000 omdreininger i hver liten bakke man skal opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den seksern der hater å varve omtrent drar å drar mellom 1500-2700rpm. bruker 0,8-1L på mila. bytt olje på den og pass på regreim intervall så går den evig om du passer på å kjøre den forsiktig før den er varm. bare å skaffe deg verkstedhandboka på den og gjøre akkurat som det står der så er du stortsett selvberget når det kommer til reparasjoner av mekanisk art. ikke spesielt lettskrudd bil den er jo sånn halvmoderne, men akkurat særpreget tungskrudde saker er det ikke. mange er levert med automat ja, får litt mer forbruk av det. ikke noe minus med automat annet at du må være veldig påpasselig med oljebytte. automatene tåler det du skal gi dem av behandling så lenge olja ikke koker eller den står i fri og blir rusa høyt. da svir du sundt lammelene. jeg sier go for it! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Jeg for min del fant tidlig ut at jeg skulle ha min 945 lenge, og for å bedre økonomien ytterligere fikk jeg den gass-konvertert. Tjente det inn på 18 måneder:)

Nå kjører jeg for ca en femkroning på mila. En periode når jeg brukte bilen mye sparte jeg ca 15000 i året i drivstoffutgifter.

Belia

V70 D5 Summum 2005

945 LT LPG 1997

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt 960 95mod og har en 93 940 turbo også. Sånn komfortmessig så er det ingen tvil. 960 er i en annen klasse. En helt annen flyt i bilen og lavere støynivå.. Men det er dyrere deler, vanskeligere løsninger her og der.. Høyere forbruk på 960 uten tvil..

 

Idag er jeg glad jeg har 940 turbo'n enda. Bruker en god del mindre bensin og det er stort sett oljeskift som koster på den..:)

 

Får en ikke tak i det en ønsker i Norge, hva med å skaffe seg en fra sverige? En av de siste som ble laget, finnes noen gull-eksemplarer der borte..

om 100år er alt glemt...

viljen dreg halve lasset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg ingen volvo-ekspert, men det jeg har prøvd, så vil jeg si at med 960 greide volvo en ting de ikke greide før, nemlig å lage en stor "luksuriøs" bil, med kjøreegenskaper og komfort i en klasse som kan måle seg med en del andre prestisjemerker. Har såvidt det er kjørt en 960 2.5 24V Automat. Ble positivt overraska over det meste, komforten, følelsen, og en motor som gikk greit nok, ikke noe råskinn, men greier det du ber den om og er sprek nok. Forbruket var heller ikke skremmende, eieren som hadde en 740 med B230E før valgt 2.5 siden han var redd for forbruket, angrer vel litt på at han ikke tok 3.0 ettersom jeg forsto, litt bruker det jo, det skal en slik bil gjøre.

 

Jeg må si at det eneste jeg mislikte var automatkassa, girte ikke slik jeg ville, uten at jeg helt kunne sette fingeren på det, men den girte kontant, mjukt og bra.

 

Skulle jeg først hatt meg en volvo, så måtte det nok vært en slik en, selv om den er litt mere tungvinn enn eldre utgaver.

 

Får man dem med andre motorer enn 2.5 og 3.0 bensin?

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener de kom kun med 2.5 og 3.0.

 

3.0l har lavere forbruk sto det i instruksjonsboka på min 960.

 

Det mest idiotiske med bilen er rattjusteringa. 3 forskjellige trinn. Det laveste er veeeldig lavt og det høyeste er veeeeldig høyt. Så den delen var etter min mening det mest bortkastede på bilen. Når jeg var i Stockholm i sommer så var det veldig artig å enda se strøkne eksemplarer av 960/s90 rulle rundt i hovedstadens gater. Ett flott syn.

om 100år er alt glemt...

viljen dreg halve lasset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår