Gå til innhold

Solgte bilen, men sitter igjen med årsavgiften!

Ranger emnet


tweest

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Tidligere i år valgte jeg å selge bilen min for å slippe årsavgiften. I annonsen sto det at denne avgiften ikke var inkludert, i kontrakten vi skrev stod det også at avgiften ikke var betalt (naf kontrakt), pluss at vi ble enige over telefon at kjøper skulle betale avgiften. Så jeg sendte han regningen, men her om dagen kom det en purring i posten om at årsavgiften ikke var betalt.

Om han ikke ser seg villig til å betale, hva skal jeg gjøre da? Er det jeg eller han som er ansvarlig for å betale?

 

På forhånd takk for svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøperen er moralsk ansvarlig, du er juridisk ansvarlig etterom du var eier pr 1.1

 

Hva du gjør, lar være å betale, bilen blir forhåpentlig avskiltet og kjøper må betale for å få skilta.

Hvis han greier å beholde skilta lenge nok, så blir du trekt dette via SI.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også solgt bilen, og laget kontrakt på at ny eier skulle betale årsavgiften. Det har altså ikke skjedd og jeg sitter igjen med regninga/inkassovarselet. Men han får jo avskiltingsbegjæring. Kanskje han har solgt den videre, vraket den etc. ikke vet jeg, men det er like fullt for jævlig gjort når dette var en av betingelsene for bilsalget.

 

Det jeg lurer på er om jeg kommer noen vei med en politianmeldelse eller et søksmål? Er dette tidkrevende, type månedesvis? Og har jeg noen reell sjanse for å vinne? Alt er kontraktfestet.

 

Og til opplysning: Ny eier svarer ikke på mine henvendelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kjøpte dele-bil i mai. betalte 3000 og skreiv salgsmelding (om-reg lapp til bt). spurte selger om når skiltene var levert inn og han svarte at de var levert inn før jul en gang.

i juni fikk jeg krav om årsavg på bilen.

bilen er levert på dynnga før første juli så det er ikke noe problem med skillter osv, men saken er vel mer at jeg frykter det blir bråk med tidligere eier som sikkert ikke har lyst til å betale like mye i årsavg som han solgte bilen for.

har ikke hørt mere fra han, men venter vel brev i posten snart:-(

det idiotiske er at jeg kunne hvert med og betale halve års-avg på bilen jeg, ikke noe problem det, men da skulle han ha hvert ærlig om det først...

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

Volvo V70 2,4D 2008

Kia Soul 2018

Golf 5 1,6L 2005

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dra og ta skiltene av bilen.. kontakt ny bileier og si at han kan få igjen skiltene hvis han betaler årsavgiften sånn dere har avtalt i henhold til kontrakt.. Hvis han ikke går med på det så dra på biltilsynet og lever skiltene...

 

Jeg gjorde dette, men ny eier ble bare rappkjefta og jeg fikk beskjed om å bare gjøre som jeg ville med skiltene for han kom aldri til å betale... Det ente med at jeg fikk lånt en bilfrakter til å hente bilen og kjøre den på hoggærn.. Da fikk jeg igjen vrakpanten.. Hørte aldri noe mer fra det rasshølet heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår