Gå til innhold

Skoda pickup starter ikke etter en lading i vinter

Ranger emnet


JensO

Anbefalte innlegg

God dag godtfolk!

 

Jeg har en 2000 mod pickup som har stått stille siden romjula i 2009, prøvde og starte den regelmessig, men en dag var det tomt for futt, så jeg var på biltema og kjøpte meg en slik "smart-lader"..

 

Den har da en vinterfunksjon som lader med 15,1v istede for 14,4v

 

Noe ikke jeg tenkte på var og koble fra (-)pol dukenukem

 

Dette endte da med at jeg ikke får start på den, den kinner som bare det, men det er ikke tegn til liv. Noen som har noen tips??

Jeg står med en delebil på handa men lurer på hvor jeg skal begynne, har hørt at drivstoffpumpa har en tendens til og være et H på disse bilene, men jeg kan ikke helt skjønne at det skal være den. Kan hjernen ha tatt kvelden av den litt høyere volten?

Hvor er hjernen i denne bilen og hvor finner jeg drivstoffpumpa?

 

ps: jeg har sjekket alt av sikringer jeg fant på passasjersiden og noen fremme under panser uten og komme noe videre. Når sant skal sies så har jeg også dette velkjente vannproblemet, skumgummien over pedalene blir våt og det drypper til slutt på beina. svært irriterende gitt!

 

Takker og bukker for alle tips og råd :)

 

EDIT: er en 1,9 diesel.

Endret av JensO
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel dieselpumpa på motoren som står for hele drivstoffpumpinga på disse? Du kan ha fått luft i systemet av en eller annen grunn? Det kan kanskje være en ide å lufte systemet. Det står en luftenippel på fremsiden av dieselpumpa der som dieselslangen fra filteret kommer inn. koble en slange inn på denne, åpne nippelen og sug ut diesel med en stor sprøyte eller oljesugepumpe (fåes på biltems). Det at disse bilene ikke trenger å luftes etter filterskift er bullshit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

1) Haynesbok!

 

2) Glødinga har et relé og en 50A(?) sikring. Mål at du får 12V ut til pluggene. Så måler du samtidig motstanden i pluggene. Disse er på 8A dvs 32A totalt. Med ohm's lov P=U^2/R finner du ut hva resistansen (ohm) skal være i hver enkelt plugg alternativt alle fire. Nå er jeg for trøtt til å huske hvordan strøm og ohm går i paralell, men det er som bilstereo; 4stk 4ohm blir 1ohm. 3stk 4ohm blir noe helt annet. (EDIT: 1,33?) Kan du ikke ohms lov får du heller måle en og en. :) Men når bare én plugg gløder tar det gjerne 1-2 minutter, ei hostekule og et astmaanfall å få fyr på dieselen. Husk godt startbatteri, snu i tide og grav dem ned om nødvendig!

 

For å skifte #2 som er bak dieselpumpa behøver du en barnearbeiders hender og noe fiffig verktøy. Jeg teipet sammen en 10 og en 11mm fastnøkkel for å komme til. Eller var det 8mm? 8 er vel på muttern til strømskinna?

 

3) Bytt returslangene på dysene i samme slengen, de er vel bra råtne bak tekstilveven nå.

 

4) Det er ingen hjerne. Har du mekanisk gasswire har du bare dieselpumpa som står for timingen. Det er tegnet inn en slags ECU i skjemaet, men den aner jeg ikke hva er til. Airbaggene kanskje?

 

5) Bein1 taler ikke oksemøkk! Bytt dieselfilter, det kan være fullt av mye rart. Samme om du velger å lufte, drenere eller bytte det kan du bruke ei egnet flaske til å pre-fylle filteret og ihvertfall begge slangene som går til pumpa. Jeg brukte ei ketchupflaske med en slange på. Den hvite knotten er på returen. Kan vel si at filteret funker som en catchtank på en trimma bensinbil.

 

Videre skal du åpne den 8mm nippelen på dieselpumpa etter en prosedyre jeg ikke lengre husker. Tror jeg har beskrevet det i \pick-up før? Ellers hørtes det smart ut å bruke ei sugepumpe, sånn har jeg jo liggende. *panneklask*. Det er også lurt å ha full tank FØR man rører dieselsystemet. Har jeg hørt ...

 

PS! Åssen er det med diesel som har vokset seg til på vinteren. Blir den voksen til diesel igjen eller den skilt ut for alltid? Sto bilen med tom tank kan det ha blitt litt rim og kondens selv om det er plasttank.

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#1: hvor får jeg tak i denne boka? http://www.bildiagnosebutikken.no/haynes-boker/bilhandboker-engelske/skoda/skoda-felicia-petrol-and-diesel-95-01-m-to-x.html vil denne funke f.eks? Pickupen er vel strengt talt basert på felicia?

 

#2: Skal sjekke opp at glødepluggene funker som de skal, når det kommer til batteri så har jeg vel egentlig muligens kommet frem til at det må byttes, hadde det til lading i 3 dager med denne smartladeren (uten (-)pol tilkoblet) men enda så kom den aldri lenger enn til "charging", hadde et annet batteri på lading her med den som er en del større og det tok ikke så lang tid, så regner med at batteriet her kan lage en del krøll.

 

#3: de skal jeg kikke på!

 

#4: da er i alle fall ikke hjernen gåen!! :P

 

#5: ang tanken så var det over halv tank i vinter, samt jeg fylte på enda 20 L, dvs nå er den så godt som full. Kan jo prøve meg med en kondensfjerner, men det får bli etter det andre.

 

ang "ps"; jeg vet at om man blander vanlig diesel og biodiesel så kan det klumpe seg og hele systemet må renses da dette blir som voks eller noe i den dur, hvis det har vokset seg i dieselpumpa, hva pokker gjør jeg da???

 

"voks smelter ved varme, hva med og gjøre som den gamle læreren min gjorde under traktoren, brenne bål!" :P haha

 

takk for info Skody! :cheers:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Disse bilene har hjerne, men den er mer som en diagnoseboks og virker ikke direkte inn på motorstyringa. Motoren i seg selv er god gammeldags mekanisk. Likevel så kan det være greit å sjekke systemet for feilmeldinger med VAGCom. Disse bilene er utstyrt med startsperre (tro det eller ei....Fikk dette fortalt av møller når jeg ville ha ny nøkkel til min) som også kan være en potensiell trøbbelkilde.

Tenner bilen med en liten sprut startgass i innsuget?

 

Ellers som nevnt over så bør filter, lufting og gløding være i skjønneste orden for å få fyr på dyret. Lufting foretaes med sugepunpe på 8mm nippelen på dieselpumpa. åpne-sug til det kommer luftfri diesel ut - steng.

 

P.S.

Rephåndboka er den samme som for Felicia så lenge den dekker 1.9D

Endret av Beinet1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler http://www.automobilia.no for ukurante haynes-manualer. Med ukurante mener jeg da til andre biler enn Volvo 240 og Golf 2, som er det eneste de selger bøker til på andre butikker. (Litt satt på spissen, men jaggu ikke langt unna sannheten)

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte faktisk ei nokså pent brukt '77 Mazda 323 Haynesbok på ebay.co.uk for £1! *fornøyd* Himla litt med aua da frakta var på det femdobbelte av varens verdi ... :D

 

Jeg har bare bedt butikken bestille til meg så kommer den etterhvert. Ellers kan man kjøpe direkte fra Haynes også innbiller jeg meg. Og Amazooon.

 

PS! Er forresten Feliciabok jeg har også. Tar for seg det meste, inkl demontering av dashbord, eller facia som det heter på uk-englesk. Snålt ord. Bra el-skjema oppsett da.

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår