Gå til innhold

"varm" motor

Ranger emnet


Rune77

Anbefalte innlegg

Har et problem med bilen min. det er en Jeep 4,0 liter med automat.

Ser på tempmåleren at den beveger seg opp mot det rød på ca 125 grader. Har jeg varmeapparatet på ligger den på ca 110 grader.

Jeg har byttet termostat (testet også at den fungerer), videre har jeg tømt hele systemet og renset det. Det er ikke toppakningen, det er sjekket.

 

Er det noen som har noen ideer på hva som nå bør gjøres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du brukt bilen i skauen eller noe?

 

har du sjekka om radiatoren ikke er tett? altså på luftsiden, hjelper ikke med all verdens sjekk på vannsida om det ikke kommer luft igjennom registeret...

 

og er problemet mindre når du kjører? da kan det i såfall være hjertet i vifta di(dersom motoren har slurevifte da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det et problem at den er så varm? Regner du har hatt bilen en stund og det er et nyoppstått problem for deg. Lurer bare på om nåla i bilen er sånn nogenlunde kalibrert. Holder vannet 100'c når nåla påstår 100'C?

 

Hvis vannpumpa ikke lager ulyder (lytt med skrutrekker eller stetoskop om du vil), ikke lugger eller går tregt (uten drivreima på) og ikke har slark ville jeg ha friskmeldt den.

 

Videre kan du føre inn et fleksibelt kamera, du kan kjøre uten termostat (for å se an tempen) og du kan putte inn/utgående slange fra motoren/pumpa ned i ei bøtte for å se at det er bevegelse internt i motoren.

 

Bare noen (vann)tanker fra meg.

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TAkker for gode tips:)

 

Sven410: Bilen er ikke brukt i skauen og radiatoren ser rein og grei ut. Problemet er ikke mindre når jeg kjører. Eneste som hjelper er å ha på varme i varmeapparatet på full guffe.

 

Opelduude: Det er bevegelse i kjølevannet ja.

 

Skody: Ja det er et problem. Bilen koker jo hvis jeg ikke foretar meg noe. Vannpumpa skal være byttet for et par år siden. Og dette er noe som plutselig oppstod.

 

- Hva med elektronikk? Er det noen følere eller givere av noe slag som kan lage ugang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Tar opp igjen denne tråden.

Har byttet vannpumpe, men nå, det hjalp heller ikke. Hadde den innom verksted, og der mente de det kunne være at radiatoren var tett.

Jeg har spylt igjennom denne uten at det hjalp nevneverdig. Vannet renner gjennom, så kan den da være tett? Må den evt. byttes?

Tror ikke det er kun føler som gir feil verdier, fordi vannet koker jo faktisk.

 

 

Trenger flere forslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Det ble sjekket på verksted. Målte et eller annet sa de.

 

Oppdatering:

Termostat byttet, radiator spylt, hele systemet spylt, instrument renset.

Feilen er som følger nå:

- Vannet holder ca 100 grader på tomgang med både kald og varm luft ut av varmeapparatet.

- Ved vanlig kjøring holder det ca 100-110 grader med full gnu på varmen

- Ved vanlig kjøring koker det med kald luft i varmeapparatet.

- Slange fra termostat til radiator er varm, det samme er slagen fra radiatoren til vannpumpa - Dette tyder kanskje på radiatorbytte?

 

Greit nok at det går mot kaldere tider, men vil jo helst ha det i orden. Har dere noen flere råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår