Gå til innhold

Stor, teknisk veldig god, og billig stasjonsvogn

Ranger emnet


ungua

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har aldri vurdert å kjøpe noe annet enn Volvo. Men om ikke så altfor lenge trenger jeg en ny(ere) daglig bil, da Volvoen min fyller 40 neste år og da får hun enten dødsdommen i EU-kontroll eller skal tas vare på. Nå har jeg lyst på noe stort, billig, og driftssikkert. Utvalget er smalt på alle bilene jeg så smått har sett på, men kanskje noen her inne har lyst til å tipse om noe annet, eller kan gi konkrete råd?

 

- Ford Scorpio

Like stor og like kraftig som en Volvo, men koster mellom en tredjedel og en fjerdedel av tilsvarende gammel svenske. Men Ford-kompisen min sier at allerede 1998-modeller kan være gjennomrustet, og at den eneste robuste motoren er 2,3 literen... Sant?

 

- Toyota Camry

Lite til salgs, og Toyota er jo i utgangspunktet dyrt. Jeg vil heller ikke ha automat... Men etter alt jeg hører en grei bil, bare at den ruster som fy.

 

- Mitsubishi Sigma (og evtl Galant)

Leser ingenting stygt om disse, sjokkbillig bil ute i Europa (men t.o.m. autoscout24 har bare 11 biler til salgs!). Svært få i Norge, og da ofte kraftige sekssylindere. Noen som kan Mistubishi her, hva skal jeg se etter?

 

- Volkswagen Caddy Life

Egentlig en varebil, men mange gode løsninger mht plass. Som nybil uforståelig dyrt (like ved en V70 DrivE). Få også av disse!

 

Kjører ca 1500mil/året, og det nesten utelukkende på landeveien = bensinforbruk er litt det samme. Plassen trenger jeg til unger og flytting av stæsj fra A til B. Få høre litt kommentarer da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Du bør ta deg råd til en av de siste årsmodellene av Volvo 940 stasjonsvogn. Disse er bombesikkre.

 

Ellers så kan citren berlingo Multispace / peugeot partner multispace være et praktisk og billig alternativ siden jeg ser at du allerede ser på VW Caddy life.

 

Hei, jeg har aldri vurdert å kjøpe noe annet enn Volvo. Men om ikke så altfor lenge trenger jeg en ny(ere) daglig bil, da Volvoen min fyller 40 neste år og da får hun enten dødsdommen i EU-kontroll eller skal tas vare på. Nå har jeg lyst på noe stort, billig, og driftssikkert. Utvalget er smalt på alle bilene jeg så smått har sett på, men kanskje noen her inne har lyst til å tipse om noe annet, eller kan gi konkrete råd?

 

- Ford Scorpio

Like stor og like kraftig som en Volvo, men koster mellom en tredjedel og en fjerdedel av tilsvarende gammel svenske. Men Ford-kompisen min sier at allerede 1998-modeller kan være gjennomrustet, og at den eneste robuste motoren er 2,3 literen... Sant?

 

- Toyota Camry

Lite til salgs, og Toyota er jo i utgangspunktet dyrt. Jeg vil heller ikke ha automat... Men etter alt jeg hører en grei bil, bare at den ruster som fy.

 

- Mitsubishi Sigma (og evtl Galant)

Leser ingenting stygt om disse, sjokkbillig bil ute i Europa (men t.o.m. autoscout24 har bare 11 biler til salgs!). Svært få i Norge, og da ofte kraftige sekssylindere. Noen som kan Mistubishi her, hva skal jeg se etter?

 

- Volkswagen Caddy Life

Egentlig en varebil, men mange gode løsninger mht plass. Som nybil uforståelig dyrt (like ved en V70 DrivE). Få også av disse!

 

Kjører ca 1500mil/året, og det nesten utelukkende på landeveien = bensinforbruk er litt det samme. Plassen trenger jeg til unger og flytting av stæsj fra A til B. Få høre litt kommentarer da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsåvidt helt enig, men søker jeg på 940 i Hordaland får jeg bare opp helt føkka ungdomsbiler på autodb.no... :( Holder seg også ganske greit i prisen. Er PSA-bilene robuste? Kjenner ingen som kjører sånt og har ikke peiling på hvor mye jobb de er. Angående Mitsubishi Galant er jeg litt redd for at de små frontlyktene gir dårlig lys, kanskje noen her kan kommentere det også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første må jeg si at du får ikke lov å dødsdømme en 140/164! :nono: (Ser nå du har en 145 DøLuxe i siggen:)) For det andre sier du intet om hva som er "billig nok" for deg. Og hvis du synes Toyota er dyrt (og de har dyre deler) skal du ihvertfall ikke kjøpe deg Mitsu. Eller Hånda eller annet japansk for den del. Du nevner heller ikke om du skrur selv eller setter bort alt. At det finnes få eksemplarer, samme om det er en Sigma eller ny eller gammel Galant hjelper heller ikke på deletilgangen i høggeriet. Du vet jo hvor ofte du ser en pre-240 der.

 

Jeg satt på i en så og si ny Partner i seks timer og allerede etter et kvarter angrer jeg på at jeg ble med. Riktignok en varebil men dog. Både 90talls Partner mk1 og Skoda Pickup er rene personbilen i sittekomfort. Ellers vil jeg ikke si at fransk er noe verre enn tysk om det er gamle, enkle biler du er vant med å skru på.

 

Skal du ha noe kjedelig (og japansk) er det ekkelt mange kjedelige men dog så fornuftige og praktiske Mazdaer i familien min. :zzzz: Skrur du selv ville jeg sett på feilstatistikker og generelle slitedelpriser. Unngå de bilene hvor det er (og ryker) dyre komponenter eller må skifte forstilling to ganger i året.

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du heldig, så får du tak i en 940 til en fin pris.

Hva angår de andre bilene du nevner, kan jeg bare prate for scorpio. Dette er helt fine biler som er lette å skru på, men du må være på vakt om det er rust på de. Motormessig hadde jeg vel holdt meg unna 2,3 og 2,8. Mine erfaringer tilsier at 2,0, 2,4 og 2,9 er langt mer driftsikkert i lengden. Bare husk at bensinforbruket fint kan finansiere en annen bil ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opel omega b stasjonsvogn. Denne har veldig god plass og masse comfort. Finner du en modell fra slutten av 90 tallet som ikke har gått så langt så har du bil i mange år om du passer på den :D

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@skody, takk for godt innspill! greia er at det bare er en idemyldring så langt, har tenkt å kjøpe noe nytt innen et år. jeg vet ikke sjøl hvor mye penger jeg skal bruke, men noe mellom 30-50000kr kanskje? dyreste bilen jeg har kjøpt i mitt liv kosta 10k, og den var jeg kjempefornøyd med. :) men jeg ser at til tross for at 145ern sliter med både det ene og det andre, samt bruker 0,92 mila over de siste 14000km, så er bilen helt utrolig billig i drift. veteranbonusen er jo opplagt, men jeg er interessert i en litt nyere, tryggere, driftssikker bil som har mye plass og koster lite penger. ser selvfølgelig poenget med at sjeldnere biler har høyere vedlikeholdskostnader. er mitsubishi = merkeverksted? og volvoen skal jeg forsøke å selge uansett, så vi får se om noen gidder å ta vare på den. ikke jeg, med mindre jeg vinner i lotto eller får meg en jobb der jeg føler meg grovt overbetalt. ;) jeg gjør litt sjøl, men det allermeste fikses hos mekkemannen i nærområdet.

ellers så kan jeg jo selvfølgelig tenke meg en 940, kan jo være litt på utkikk. men omega er no-go for meg - det er jo denne bilen som moste ryktet til opel på 90-tallet. kjenner to som har prøvd seg på denne, og de vil nok kaste stein på meg det øyeblikket jeg sier at jeg tenker på å kjøpe noe sånt sjøl. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har berlingo multispace nummer to nå, og må bare si at jeg aldri har hatt bedre bil....

 

den har nesten ikke vært noe trøbbel med (ikke den første heller, bytta den inn for å få 2,0 turbodiesel) har rusla 205000 siden 05, så blir brukt MYE

 

disse ligger jo pent i pris og, men pass i såfall på at du ikke ser på varebilutgaven, de har en helt annen sittekomfort.

 

det er billige biler, og de utgir seg ikke for å være noe annet heller, men de er uten tvil helt greie og holdbare

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville vurdert Mercedes-Benz S124, og da gjerne 230TE eller 220TE.

 

Er kanskje litt eldre enn du hadde tenkt deg, men fullt mulig å finne gode eksemplarer for en og pris, problemet er at det finnes litt for mange eksemplarer som har gått for lut og kaldt vann i årevis og kan virke bra, men finne du ett bra eksemplar har du en ny bestevenn.

 

Omega B er ikke så ille bil det ettersom jeg har forstått, men de ruster jo.

 

Ang. 940, har jeg inntrykk av at de er ubrukelige på vintere.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det avhenger jo hvor mye peng du skal legge i da,

 

Har eid en scorpio tildigere, KANON BIL! bortsett fra rust, jeg trodde Opel hadde "rekord" helt frem til jeg ble eier av en av disse. Jeg hadde 97-98 mod om jeg minnes rett og den var full av brunt. Spesielt i bakre hjulbue og bakre del av rammen rundt jekke festene. Men Jeg har også hørt det med 2.3 liter. For å være ærlig så ville jeg ikke brydd meg så mye om det. Jeg hadde minste mann på 2liter mer behaglig motor skal du lete lenge etter, behageig forbruk, støy, bra prestasjoner og ikke minst billig og lett å skru på om det er noe galt (selv om jeg aldri har gjort noe på den.) En ting som kan være lurt er å rense luftmengde måleren om du får en med automat.

 

Ser en har nevnt Omega godt valg!

 

Men om jeg skulle valgt om igjen ville anbefalt det samme dom Einar. En stabil og god w124. Maken til kvallitet finns dessverre ikke lenger. Man kan få dem til en meget god pris så jeg etter en tur på finn.no.

OPEL ER BRA!

---------------

2005 Honda Accord

1999 Yamaha Thunderace 1000

1996 Seat Toledo 1.9 TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må melde meg inn i klubben til resten her og si sein volvo 940, evt. w124, med diesel og automat er det krembil...

Men diffbrems på vinterføre er et must...

 

Hva japsene gjelder, så sviindyre delepriser og mye finns ikke uorginalt heller...

 

Og hvis jeg må si noe om fransk, så har jeg hatt min første og siste, og 2.0hdi motoren skal jeg aldri mer bruke til noe annet enn anker...

 

Lykke til med handlinga!

Endret av volvofanatist
tillegg

-------------------------------------

'86 Volvo 740GL

'01 peugeot expert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for mange gode svar! jeg ville aldri ha kommet på "kassefranskene" eller på mercedes selv. er ikke mercedes svindyrt når det først skal fikses noe? har sjekket berlingo'n, og de virker jo overkommelige i pris også. men veldig små motorer... naboen har en slik en, skal også høre hva han mener.

volvo 740 blir igjen en litt gammel bil, selv om forskjellen til 940 kanskje ikke er så stor. jeg skal uansett holde øyne åpne på disse to, vet jo av erfaring at volvo som regel er et godt kjøpt. men scorpio virker mindre og mindre interessant, når en bil ruster fortere enn en spiker i sjøen blir jeg jo veldig skeptisk. jeg tror jeg vil heller ha en bil som er problemfri i flere år.

@einar, hva gjør volvo 940 "ubrukelig" på vinteren? er jo en svensker med store knapper og kraftig varmeapparat. :) med det sagt så bor jeg jo langs en vestlandsfjord, bortsett fra i fjor kan vi knapt stave v-i-n-t-e-r.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lille jeg har kjørt 940 på vinterføre(det er minimalt), så har det vært en bil som har alt for lite tak bak i oppstart, altså vrien å ta i gang med og komme fram med når føret er dårlig.

 

Det samme har jeg fått høre fra upartiske folk uten totale volvobriller.

 

Nå har jeg aldri sett på volvo som gode vinterbiler uansett, skal litt mere til enn ett varmt/varmere apparat og store knapper da.

 

Men som sagt, det er hva jeg har inntrykk av.

 

MB av rette årgangene er ikke dyre å ha etter min erfaring, deler finnes overalt, orginalt og uorginalt.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår