Gå til innhold

Gammel Volvo som bruksbil?

Ranger emnet


stian90

Anbefalte innlegg

Vurderer å gå over til en eldre Volvo som bruksbil/familiebil, etter å ha hatt uttallelige gamle Forder og en nyere Mondeo som jeg ikke har vært spesielt fornøyd med.

Etterhvert vil bilen bli kjørt opp mot 30-40.000 i året å kunne da tenkt meg en bil som går langt og med så lite rep kostnader som mulig underveis. Der har Ford vært elendig.

 

Kravene er stor plass, så lite feil som mulig, pålitelighet, billige deler osv..

 

Tenker da på 240, 740 og 940.. Hvordan er disse bilene? Hvilke av de er best? Holder de lenge? Hvordan er kvaliteten?

 

Sikkert mange som kjører Volvo her som har mye mer peil enn det jeg har! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

240/740/940 produsert etter 1990 er omtrent det samme mekanisk. Driftssikre biler, galvanisert karosseri.

 

Motor er solid, men kjedelig, med mindre du går for turbo-utgavene. Høy km er ikke noe stort problem, om bilen er blitt vedlikeholdt godt. Holder lett 400k+++. De manuelle girkassene er ikke det mest solide, så hør etter ulyder ved prøvekjøring.

 

Forgassermodeller/mekanisk sprut er trolig noe under din prisklasse og anbefales på generelt grunnlag ikke, grunnet slitasje på sprut/forgasser.

Forgassermodeller uten manuell choke (b230k) skal du holde deg langt unna, da nesten ingen har kompetanse til å feilsøke/justere disse.

Toppmodellen 760 vil jeg heller ikke anbefale, ihvertfall ikke med v6 motor.

 

Bensinforbruket ligger på ca 0.8 ved langkjøring, og over literen ved bykjøring, for biler med b230f(t) motoren. De eldre modellene bruker noe mer, mye avhengig av tilstand på sprut/forgasser.

 

 

Deler er billige, og det er ingen spesielle gjengangere. Litt reparasjon må nok uansett påregnes.

 

Vil anbefale deg 940, ett godt eksemplar med turbo-motor burde koste deg rundt 30000-40000, og det er også den bilen som føles mest moderne. Senere modeller 740 har imho en litt rar design på fronten, og skikkelig 80-talls dashbord. Om du kan leve med dette, er de mekanisk nesten likedan, og en god slump penger billigere.

Endret av slitenvolvo
EDIT: skrev det motsatte av det jeg mente

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DET STÅR EN VELDIG TØFF 740 TURBO TIL SALGS MED USA-FRONT PÅ auto, den ville jeg kjøpt om jeg hadde hatt 35-40 laken;) kantfelger, stuk og turbomaskin som ser bra ut og går greit.. får jo ikke mer bil for penga!

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så stikkordet er etter 1990.. Hva slags motorer er å anbefale i disse bilene? Er det noen spesielle jeg bør styre unna selv etter '90? Regner med at alle etter 90 er injection..

 

Ser forøvrig ut som man får mer bil for penga for en 240 kontra 740/940, de ligger litt høyere i pris.. Prisklassen blir et sted mellom 20 - 25.000..

 

Skal ikke brukes til noe annet enn fra A-B dette her så en turbomotor kommer vel egentlig bare som en bonus iså tilefelle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

siden du vil ha bruksbil, så er kanskje stasjonsvogn en fordel?! det ligger en fin 240 stasjonsvogn til salgs for 22 000 på autodb. Kanskje verdt å ta en nærmere kikk?!

 

Hvis jeg ikke tar feil, så er alle 240 etter 1990 med innsprut?!

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt av 2-7-9 serien fra og med 89 tror jeg har elektrisk sprut.

 

Du bør kjøpe bil med motorkode som starter på b230f. b230ft er turbo, b230fk er lavtrykk-turbo. De andre er litt forskjellige utgaver av b230f, men forskjellen mellom disse er av akademisk interesse.

 

b234f er 16ventiler som er noe sprekere (165hk, levert i 740glt). Denne er helt grei, så lenge reg-reimen holder.

 

Beste sprutet til disse er LH-2.4. Husker ikke hvilke årsmodeller dette er på. Skal være på alle 940er, og på 240/740 er det kodeavleser på støtdempertårnet på førersiden framme.

Endret av slitenvolvo

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eg har ein grei volvo tilsalgs :) ypperlig pendlebil, bruker den til det sjøl

http://bil.autodb.no/autodb/frame_search.wa2?AdItemId=1185703;Modified=1281291499;_cmd=similar

 

pris kan diskuterast self.

Opel Omega B TD

Volvo 945Turbo - b230ft - solgt

1990 Volvo 240GL - solgt

1987 Volvo 245 Delebil

Mekaniker ved TruckNor Stryn. Volvo last og buss

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt av 2-7-9 serien fra og med 89 tror jeg har elektrisk sprut.

 

Det stemmer bra det...

 

Du bør kjøpe bil med motorkode som starter på b230f. b230ft er turbo, b230fk er lavtrykk-turbo. De andre er litt forskjellige utgaver av b230f, men forskjellen mellom disse er av akademisk interesse.

 

FX og FB har 136 og 131hk, så dem går noe bedre enn en vanlig F (116hk om jeg ikke husker feil). FX er som regel også kjent som ex-polisbil. FD er i praksis det samme som F.

 

b234f er 16ventiler som er noe sprekere (165hk, levert i 740glt). Denne er helt grei, så lenge reg-reimen holder.

 

Jeg mener det er registeret til balanseakslene som er greia på disse, dette er separat fra veiv\kam register. Dette KAN også pelles vekk, men akkurat hvordan må noen andre svare på.

 

Beste sprutet til disse er LH-2.4. Husker ikke hvilke årsmodeller dette er på. Skal være på alle 940er, og på 240/740 er det kodeavleser på støtdempertårnet på førersiden framme.

 

LH2.4 kom i 240 etter 89 mener jeg, er vel mest sannsynlig det samme på 740.

 

Litt glade i bensin, det er det ingen tvil om, men gode biler som går og går uten de største utgiftene.

Mvh Dan

- 76` Volvo 245 med femmer og hårføner -

 

http://www.bilforumet.no/200-serien/219274-daain-s-76-245-a.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det er registeret til balanseakslene som er greia på disse, dette er separat fra veiv\kam register. Dette KAN også pelles vekk, men akkurat hvordan må noen andre svare på.

 

Det jeg egentlig mente var vel at man må planlegge ett regreim-skift (ikke rare jobben egentlig) om tidligere eier ikke kan dokumentere at det ble gjort på riktig intervall, da toppen går til faens på disse om reima skulle ryke (i motsetningen til de andre b230 motorene (foruten b230k), der det går bra å slurve med regreim skift.)

 

Er litt forskjellig med LH-2.4, avhengig av marked og modell. For ikke å snakke om Rex/Regina sprut som har rykte for å være mindre robust.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som det blir sagt er vel 940 (stasjonsvogn kanskje?) fra 95 og utover det som gjelder. Da får man lavtrykksturbo og ei ganske solid girkasse, 2x airbag, abs, beltestrammere osv.

 

har selv en gammel 740 med slikt drivverk. Det har riktignok gått istykker, men det er pga. trimming og hard bruk. Til vanlig bruk med kanskje en chip og litt ekstra ladetrykk holder det lenge.

 

Skal du ha noe gamlere og kanskje billigere så er vel 740 tingen, da med innsprøytningsmotor. Sikkert mange som mener jeg er idiot nå, men å sette seg fra en mondeo og inn i en 240 er som å reise tilbake til 1800-tallet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe det er sant Erik, men jeg har funnet ut at pålitelighet og biler som faktisk går langt og lenge er viktigere for meg.. Ford er ikke akkurat kjent for feilfrie biler. De fleste Forder er utslitte etter 250.000, og er rimelig vanskelige å finne i god stand etter så mange km.

 

Har nå lagt over 30.000 i Mondeoen min på 1 år (forøvrig 2001mod som nå har gått 166k) og nok for være nok. Heller en kjedelig og kjip bil men som er billigere å eie og faktisk går..

 

I den prisklassen jeg titter i har jo de fleste bila allerede gått 200 - 300k men det virker som det ikke er noe prob med Volvo og at de går egentlig så langt eieren vil. Det er en av de viktigste momentene ved kjøp av bil nå, siden den fort brukes opptil 40k i året, og jeg gidder ikke bytte bil annethvert år heller.

 

Hva skal man betale for en kurrant og godt holdt 240, 740 og 940? Som sagt vil budsjettet ligge på mellom 20-25, er vel ikke så mange 7 og 940 til den prisen der tenker jeg..

Endret av stian90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår