Gå til innhold

Ignis som stopper under kjøring

Ranger emnet


egiljan

Anbefalte innlegg

Vår (min kones!) Ignis 2000 mod har den uvanen at den plutselig "kutter" under vanlig kjøring; starter med et par juksetak, og så er det full stopp. Høyst ubehagelig når man ligger på E18 med midtdeler og trailere på alle kanter!

Det første man ser er at varsellampen for startsperren lyser og jeg mistenker at denne slår inn på et eller annet vis (noe verkstedene sier er umulig, og at de likeledes er umulig å fjerne denne helt).

Den tenner overhode ikke når man prøver å starte med en gang, men lar seg starte etter noen minutters venting (stopper da gjerne etter kort tid).

Vi kjøpte bilen brukt for et drøyt år siden på merkeverksted, og hverken de eller andre har klart å fikse problemet.

Feilen oppstår først når bilen er skikkelig varm, og da under alle typer kjøring. Bilen har kun gått ca 80 000 km.

Noen som har støtt på lignende problemer på denne eller andre biltyper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CKP eller CMP sensor høres det ut som, men sjekk også bensinpumpe med relè, startsperrelampa tenner vel når tenning er på og motor slukket, startsperrekretsen er vel kun aktiv ved start svidt jeg vet.

 

Dette er vel også en bil som er tvilling med bl. annet Opel Agila(??), eller er det modellen som er tvilling med subaru justy?

 

Uansett så er ikke dette ett vanlig problem, har skrudd en del ignis ettersom jeg jobba noen år som mekaniker på Suzuki(og subaru og Nissan), det jeg har vært borti på disse er stortsett kjørelystrøbbel, hjullager og kjøleviftetrøbbel, ellers veldig lite feil.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Einar og Mondeo; takk for svar.

Jeg har lest meg opp litt i mellomtiden, og dette høres vettugt ut i forhold til andre lignende problemer/løsninger jeg har sett.

Finner det litt underlig at ikke verkstedene har antydet noe slikt.

Ignisen er forøvrig tvilling med Justy (ihvertfall nyere modeller)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår