Gå til innhold

Parkeringsfelle fra Aker P-Drift?

Ranger emnet


Grepple

Anbefalte innlegg

Parkerte igår en bil bak Shell stasjonen ved kjøpesenteret på Ski. Gikk til nærmeste p-automat og betalte 20 kr for 1 time, la billetten synlig i frontruta.

Kom tilbake etter en halvtime og fant en bot på kr. 710 i frontruta. Årsaken var "parkering på reservert plass uten gyldig p-bevis i frontruta".

Skjønte jo etter hvert at jeg ikke hadde lest informasjonen i skilt nr 2 nedover på skiltrekka deres - hadde kun lest det første skiltet som henviste til p-automat (se bilde). Under hovedskiltet hadde de et annet skilt som fortalte om reserverte plasser. Lett å overse i en travel hverdag. Det var i tillegg flere andre skilt i området som alle henviste til p-automaten.

Burde ikke disse skiltene vært plassert ved siden av hverandre istedetfor over/under hverandre dersom de er "like viktige"?

I hele området var det kanskje 3-4 biler parkert og i overkant av 20 ledige plasser - så jeg var på ingen måte til hinder for noen.

Tror dere det har noe for seg å klage på dette?

IMAG0023.jpg

 

 

IMAG0024.jpg

Endret av Grepple
La til bilde av boten også
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om plassen ikke var merket med reservert ville vel jeg tro at du har en sak.

 

Problemet er parkeringsselskapene gir faen i det, og de drar deg bare med gjennom forliksråd og hele sulamitten, så det tar (bokstavlig talt) år og komme igjennom systemet. De kjører bare på at folk ikke gidder å klage for å slippe å betale noen hundrelapper.

 

Men det finnes solsskinnshistorier (selv om de tar år)...her er en sak som minner litt om din..den involverer og Q park:

 

http://www.nrk.no/nyheter/1.7065294

Endret av tindebrød
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig merking er ikke bra nok...pluss at det blir merket dårlig med vilje.

 

Er egentlig latterlig hvordan parkeringsselskap får drive på.

 

Jeg blir veldig overrasket om den merkinga der er dårlig nok til at man kommer noen vei hos verken selskapet eller klagenemnda. I så fall er det en og annen bot jeg burde klaget på opp igjennom vet jeg... :blunk:

Flink til å kjøpe biler jeg ikke har bruk for.

PCN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til syvende og sist er det et spørsmål om merkingen i dette tilfellet er "god nok" ja. Jeg synes ikke det. Aker P-drift synes nok det.

Med enkle og rimelige virkemidler kunne de gjort det mye enklere å unngå misforståelser som denne, ved f.eks.:

- Å sette opp et lite "Reservert" skilt foran hver enkelt reserverte p-plass (spesielt når avgiftsbelagte plasser og reserverte plasser er mikset sammen som her.)

- Å plassere de to skiltene ved siden av hverandre (istedetfor over/under hverandre), et med pil og regler til høyre, et med pil og regler til venstre.

 

Men poenget med p-selskapene er ikke å forhindre misforståelser, utvise skjønn, service og sunn fornuft - men tvert imot å SKAPE misforståelser slik at de kan håve inn penger.

 

Det er vel også slik at folk (de fleste?) gjør som espsko her, de betaler litt motvillig og glemmer saken. På den måten er det skapt en svært lukrativ privat p-bransje her i landet - som rett og slett går ut på å manøvrere seg i grenseland for lovgivning, lure bilister i fella og på den måten sørge for størst mulig overskudd til sine eiere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men poenget med p-selskapene er ikke å forhindre misforståelser, utvise skjønn, service og sunn fornuft - men tvert imot å SKAPE misforståelser slik at de kan håve inn penger.

 

Det er vel også slik at folk (de fleste?) gjør som espsko her, de betaler litt motvillig og glemmer saken. På den måten er det skapt en svært lukrativ privat p-bransje her i landet - som rett og slett går ut på å manøvrere seg i grenseland for lovgivning, lure bilister i fella og på den måten sørge for størst mulig overskudd til sine eiere.

 

Dette har du utvilsomt helt rett i, de profitterer på merking som er i grenseland for god nok, slik at de antar at de fleste (som jeg) ikke gidder å klage fordi man sjelden kommer noen vei uansett.

 

Det er i det minste ikke bare i Norge - for et par uker siden ble en bil i England løftet opp av kranbil (!) før de malte doble striper under og satt bilen på plass igjen. Fem minutter senere kom en parkeringsvakt og bøtela bilen fordi den sto parkert på doble striper... Da kan man nok klage ;)

Flink til å kjøpe biler jeg ikke har bruk for.

PCN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår