Gå til innhold

Tette båt med glassfiber - kommer bare til fra 1 side

Ranger emnet


le0n

Anbefalte innlegg

Har en såkaldt "unsinkable boat" som er støpt som ett skrog med en balje støpt oppi.

 

Har lappet ett hull på en utsatt plass 2 år på rad nå fordi det sprekker opp av påkjenningen fra sjø og bølger, men trolig med for få lag glassfiber (2-3 lag).

 

Problemet er at jeg kun kommer til fra utsiden pga. "balja" som er støpt oppi båtskroget.

 

Skal til og lappe igjen nå, med 4-5 lag glassfiber men har og hørt at en får tak i "armert glassfiber" der mønsteret er rutete og skal være mye sterkere. Noen som har prøvd dette, eller har tips om hva jeg skal gjøre så det holder?

 

Evt. link til nettbutikk som selger armert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Jeg annbefaler deg til å bruke en lamminerings vinylester eller en epoxy. Siden det er et område som får mye julig så er det lurt å forsterke det en del.

Skal du følge "boka" ved en sånn reparasjon så bør du slipe 20 X tykkelsen rund hullet. Er skroget 1 cm tykk, så sliper du 20 cm i omkrets. Og ned mot null i selve hullet. Husk at det må være helt tørt og fritt for støv når du støper i på nytt igjen.

 

Vist du bruker en epoxy til å støpe med så prøv å få litt varme på den når du er ferdig. 40-60*C i 8-10 timer. Da får du styrken i den.

Du får tak i epoxy på en fargehandel tenker jeg.

Jeg bruker SP Systems, Araldite og West System sine produkter.

 

Der kan du bruke Biltema sine armeringsprodukter. Men jeg annbefaler deg ikke å bruke polyesteren, eller noen annen resin fra dem...

Paal C.

Ram SRT 10 "Lekebil"

Ram 2500 Heavy Duty "Arbeidshest"

http://www.HPComposites.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det flatt der skaden er??

 

eg og fatteren bytta gulvet oppi båten vår slik at vi lage "unsinkable boat".

da brukte vin noko som heiter devycell/devicell.

store plater som ser ut som bikuber.

2 lagmed glassfiber på kvarside og det var stivt som pokker og sterkt.

går du til ein båtforhandler eller ein plass der dei selger/strøyper båter så har dei gode råd og sikkert gode priser på utstyr.

 

ser du holder til i hardanger.

er det ikkje eit båtstøyperi i øystese?? dei kan sikkert hjelpa deg

-vw golf v 1,9 tdi (tddi)

-vw jetta rsgl 1,6Weber. soon clean 2l 16v

-vw golf II 1,6 cl Z-bra(rip)

-vw jetta gl 1,8 91-mod "tuva"/rip)

ligg unna vwcc / topcartuning.no. verdas største drittsekk driver dette firmaet. svindler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver med med epoxy og vanlig glassfiber. Lapper ett området på ca 25x20 cm, og har prøvd og slipe med vinkel ned mot senter. Kommer til og ha 6-7 lag med glassfiber.

 

Tidligere hadde jeg 3-4 lag, men det sprakk opp når det fikk juling i bølgene.

 

Høres dette bra ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nytter ikke å la båten tørke i 2 dager før du begynner å plaste.. Blir der hull i celcoaten suger båten vann som en svamp.. Kunstig varme i minst ei uke rundt skadestedet. så kan du begynne med reperasjonen.

Er lenge siden jeg styrte med slike reperasjoner. så jeg anbefaler deg som nevnt over her. Hør med noen som støper/reparerer glassfiberbåter.

Opel omega 2,5-96

Opel omega 2,5-96 Nr2!

Opel manta-72 2,4i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nytter ikke å la båten tørke i 2 dager før du begynner å plaste.. Blir der hull i celcoaten suger båten vann som en svamp.. Kunstig varme i minst ei uke rundt skadestedet. så kan du begynne med reperasjonen.

Er lenge siden jeg styrte med slike reperasjoner. så jeg anbefaler deg som nevnt over her. Hør med noen som støper/reparerer glassfiberbåter.

 

Har fått ca 1 mnd tørket så den delen burde være grei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver med med epoxy og vanlig glassfiber. Lapper ett området på ca 25x20 cm, og har prøvd og slipe med vinkel ned mot senter. Kommer til og ha 6-7 lag med glassfiber.

 

Tidligere hadde jeg 3-4 lag, men det sprakk opp når det fikk juling i bølgene.

 

Høres dette bra ut?

 

Ja. Du er inne på noe der. Men siden du skal legge så pass mange lag, så gjør det i to omganger. Legg først tre lag. La det herde ut. matt over med 40 papir og så legger du de siste 3-4 lagene.

 

Støper du alt i en smell så vil det bli veldig varmt når det herder ut. Laminatet ditt blir brunsvidd pga varmen og du får ikke den styrken du skal ha.

Paal C.

Ram SRT 10 "Lekebil"

Ram 2500 Heavy Duty "Arbeidshest"

http://www.HPComposites.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår