Gå til innhold

Dings for å slipe ventilseter "hjemme"

Ranger emnet


hoppsann

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Hvor kan man få kjøpt slike dingser som man kan slipe ventilseter med? Jeg har noen ventilseter i en motor som er for slitte til at ventilslipepasta gjør nytten.

 

Jeg har i et internett-rush sett noen bilder av en slik slipe-skive-rondellaktig sak man tydeligvis setter på en drill og setter ned i stedet for ventilen.

 

Hvor kan man kjøpe slike? Jeg tenker billigst, ikke nødvendigvis best kvalitet, men selv dyrt er bedre enn ingenting.

 

(Dette gjelder en båtmotor (Yanmar YSM 12 G, 10 hk liggende ensylindra spennende sak) som sikkert tilsammen går 20 timer per sesong, og det eneste jeg vil ha ut er to-tre-fem sesonger til. Motoren har gått streit til nå nettopp hvor sannsynligvis, forhåpentligvis toppakningen tok kvelden og begynte å lempe vann over i olja - men motoren GIKK faktisk fremdeles selv med de verste ventilene du kan tenke deg, så dette er bare for å prøve å gjøre den akkurat hakket bedre.

 

Motor Teknikk (som nå også er Sylinderservice, de har merget) skulle ha plenty av laken for jobben (siden de ikke vil gjøre "halvslarven" jobb - hvilket er hva jeg trenger), og er også backlogga til helsike, ihvertfall over ei uke med jobb liggende før meg.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ventilslipepasta er ikke noe man bør bruke uansett, det ødelegger anleggsflaten.

 

Ta kontakt med noen vgs. med billinje, eller spør på litt velutstyrte veksteder om de har noe å låne vekk.

 

Men å få slipa 2(4?) ventiler på en løs topp bør ikke komme på så mye.

 

Men for å være sikker på ett bra resultat, så bør ofte ventilstyringene fikses, ellers risikerer man å slipe skeivt.

 

Det er to merker som ofte råder blant bra ventilslipeutstyr, men den ene funker greit på litt slitne styringer(Newway), og den andre er det bedre å la være om styringene ikke er som nye(Mira), begge krever litt peil for å brukes.

 

Kontakt ett annet verksted, og spør, si at du ikke gidder skifte styringer, så det får bli som det blir, har de MIRA så la heller være.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! God ide om VGS og verksteder - men jeg finner at de fleste verksted umiddelbart henviser til Sylinderservice og/eller Motor Teknikk (som nå altså er samme plass!).

 

Men for å være sikker på ett bra resultat, så bør ofte ventilstyringene fikses, ellers risikerer man å slipe skeivt.

 

Jeg tror disse er noenlunde - ihvertfall er det ikke mye slark når jeg "bender" dem fra side til side (altså, som i null slark).

 

 

 

Men å få slipa 2(4?) ventiler på en løs topp bør ikke komme på så mye.

 

Det kommer på plenty. Han ville glassblåse (500), planslipe (700), skifte ventilseter (1000, evt. x 2), og slipe ventilsetene (500) - alle prisene eks moms. I tillegg måtte jeg skaffe nye ventiler (de er temmelig "rosjne" av rust og tæring ellers), hvilket er 600 pluss opp mot 2 mnd venting på sending fra Japan. Skikkelig drøye priser for en ensylindra topp med TO ventiler, synes jeg.

 

 

Det er to merker som ofte råder blant bra ventilslipeutstyr, men den ene funker greit på litt slitne styringer(Newway), og den andre er det bedre å la være om styringene ikke er som nye(Mira), begge krever litt peil for å brukes.

 

Er dette sånne håndholdte? I manualen til motoren (som altså nok er fra ca. '78, så det er jo gode gamle greier), så vises en slipestein som er festet på en slik håndholdt drill (tenk sånn håndholdt isboredrill, hold ene hånda på toppen, og sveiv med den andre hånda). I tillegg vises at man skal bruke ventilslipepasta etterpå, her brukes en "skrujern-versjon" av samme type håndholdt drill, ned i spor som finnes på ventilene (Jeg har brukt skrujernbits i en noenlunde saktegående drill).

 

Har du noen linker? Kan jeg kjøpe slikt utstyr for en billig penge?

 

Kontakt ett annet verksted, og spør, si at du ikke gidder skifte styringer, så det får bli som det blir, har de MIRA så la heller være.

 

Hvis Mira er billig, så er det bedre enn ingenting, UANSETT - vi snakker temmelig seriøs tæring her.

Endret av hoppsann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du finner vel flere sånne langs oslofjorden men du kan jo høre med ØMV - Østlandske på Hamar. Vi har jo en marina her så de er vel ikke helt fremmede for båtgreier. Dog kan du jo lese masse tips i denne tråden: :) http://www.bilforumet.no/200-serien/113506-tips-pa-maskinverksted-pa-ostlandet.html

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mira er nok ikke billig, og absolutt ikke noe du bør prøve deg på selv.

 

Er den toppventilert?

Da foreslår jeg at du tar med deg toppen innom noen bilverksteder, og spør hva de skal ha for å gjøre det beste ut av det som er, uten alt ekstraarbeidet, kun sliping av ventiler og seter.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

05032518m.jpg

Finnes i 30/45' og 45/60' dobbeltsidig hode. :)

 

Neway cutters are high precision carbide cutter heads that work way better than the stone method, and they are relatively cheap. It turns out that you can buy one cutter head that will cut both 45 degree and 30 degree surfaces, so one cutter will almost get you there. But another 45/60 and you'll have the whole deal, and each cutter is adjustable to cover both intake and exhaust valve diameters. Grand total for two cutters, a pilot, and a thing to turn them with is about $250, which is not bad to be able to do your own three angle valve job, again and again.

 

In the photo above, I'm cutting the 45 degree seat, so the cutters are slid out to meet the face. The blades facing up are on the 30 degree side of the cutter. This cutter is number CU230. You'll probably need an 11/16-1 pilot #PF140-11/32-1 (or 11/16 pilot #PF140-11/32 depending on what you ream your guides to) , and a TW505 wrench to turn the cutter. You'll also need a 60 degree cutter to do it right, so you'll need a CU273, which has a 60 degree on one end and a 15 on the other.

 

Call Linda at Neway (989-743-3458) to order. I'm posting their phone number because their web page is hard to find, not much help, and gives you the impression that they don't actually sell to the public, but they do.

Kilde: http://fly.hiwaay.net/~langford/corvair/valvejob.html

 

Nå har jeg lest nesten hele siden med nerdete stor interesse. Jeg liker også å pelle på alt mulig som andre gir opp (les: gjør det eneste fornuftige og hiver det og eller kjøper nytt (som oftest er mye billigere også.))

 

Da jeg leste den siden i pdf blekka di tenkte jeg straks at dette er jo en god gammel "three angle valve job" og søkte på eksakt det da jeg har sett tre og fem vinkler før.

 

valve%20seat.jpg

Maybe this picture will help describe it some? The top angle is 30, the blue angle is 45 and the bottom is 60.

 

"Something interesting that I've never seen before, Z1 motorsports offers a rediculous 14 angle radius cut valve job on their stage 4 motors" :drunk: Nå har jeg sett åtte og fjorten vinkler og fått fylt opp nerdekvota mi for i dag da aua mine er firkanta. :bok:

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk! De var jo fine. Her er en link til å kunne kjøpe dem fra Amerika. Artikkelen var jo også fin - det er tydeligvis mulig å gjøre en slik jobb selv uten utstyr til 543890520 dollars.

 

Men de var fremdeles litt dyre, og sammen med toll og moms blir det sikkert godt med penger, og ikke minst tid, før jeg kan prøve meg.

 

Jeg begynner å innse at det kanskje er litt håpløst - det finnes kanskje ingen butikk i Norge hvor man bare kan slentre innom og kjøpe slike ting? Jeg kunne f.eks. godt tenkt meg den "good old" steinbaserte saken som man driver med hånd, slik altså vist i PDF'en jeg linka til (side 9).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...
  • 3 weeks later...
Hei

 

Ser dette er en gammel tråd, men eg poste denna linken for det:

 

Kanskje det va dettan du sko hatt?

http://www.gasolin.no/index.php?main_page=product_info&products_id=114

 

Ellers har di også den Neway greia, men uten pris

http://www.gasolin.no/index.php?main_page=product_info&products_id=245

 

Her er også en mulighet: http://www.auto-tools.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår