Gå til innhold

Thklinges 911 Carrera 2

Ranger emnet


thklinge

Anbefalte innlegg

Etter 10 år uten Porsche var det på tide å komme hjem.

Så lenge etter den rette 964 Carrera 4 samtidig som jeg forsøkte å selge min daværende Opel Astra privat. Ting går ikke alltid som man planlegger og resultatet ble et ganske stort steg opp i prisklasse og denne bilen:

 

Annonsebilde1.jpg

 

Annonsebilde2.jpg

 

Annonsebilde3.jpg

 

Annonsebilde4.jpg

 

Annonsebilde5.jpg

 

Annonsebilde6.jpg

 

Annonsebilde7.jpg

 

 

Bildene er fra selger.

 

Bilen er en 1998 Porsche 911 Carrera 2 i guards red med sort interiør.

Utstyrslista er ganske lang, med blant annet følgende:

 

014 - 996 Sport package

030 - Sports suspension group

220 - Locking differential (40%)

408 - 18" Technology Design Wheels

534 - Alarm System

650 - Sunroof

659 - Onboard computer

662 - PCM

981 - All leather lining

P14 - Heated front seats

P15 - Dual power seats with memory

XAA - Aerokit

XD3 - Rain sensing wipers

Y06 - Aluminium/Leather Shift knob/handbrake.

 

 

Bilen ser altså ut som en 996 GT3, men det er heldigvis ikke resultat av alvorlig skade eller noe tilsom ombygging, bilen er levert slik fra fabrikk.

 

Av påkost sålangt er det heldigvis ikke stort, trengte et nytt bakdekk for å komme meg hjem til Tromsø, det kostet 1300,- Den forrige bilen brukte jeg alvorlig mye penger på, jeg håper jeg klarer å holde litt igjen med denne. :) Planlagte oppgraderinger er ikke stort, det er litt slitasje på girspaken og spaken for å åpne panser så de trenger å byttes. I tillegg er det ikke akkurat imponerende lys på bilen. Det var en kraftig overgang fra bi-xenon på Astraen til halogen på 911en så Litronic er høyt på ønskelista, bare synd at lyktene er så dyre. Felgene er nå 12 år gamle og har fått sin andel juling så de trenger også å fornyes.

 

Til slutt noen bilder av bilen vel hjemme i Tromsø:

 

37337_444664190445_592950445_6428286_1864222_n.jpg

 

26714_440659475900_561595900_6473010_1753481_n.jpg

 

34206_442313535900_561595900_6519376_7896574_n.jpg

Håper på gullklokke fra Statoil i år...

 

36910_440814695900_561595900_6477191_3852972_n.jpg

 

38930_449489155900_561595900_6713547_8208901_n.jpg

 

 

Mer kommer! :)

- Thorstein Klingenberg

- Porsche 911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pakke i posten! :)

Beklager mobilbilder:

 

 

K&N luftfilter:

IMG_20100728_030238.jpg

 

Stor sak:

IMG_20100728_030501.jpg

 

Lå med en dynoutskrift der de fikk 23,8 hk ekstra på en 996 3,4. Det høres ut som renspikka tøv og overrasker meg litt. K&N er respektert og tar filtrene sine blodig seriøst så jeg har litt vondt for å tro at de tøyser, samtidig er 23hk på et luftfilter latterlig mye. Men om det gir 5-8 hk ekstra så er det billige hester, til tross for at filtersatsen koster 2.400,-

 

 

 

B&M Shortshift:

IMG_20100728_030820.jpg

 

 

 

Plastluka til midtkonsollen er ripete og slitt og trengte absolutt en oppgradering. Hadde først tenkt å kjøpe hele luka ny, men snublet så over en side (Classic 9 - http://www.928leather.com/) som solgte diverse skinn-deler til P-biler. De har mest utstyr til eldre Porscher men også noe nytt som dette skinntrekket til midtkonsoll-luka på Boxster / 996. Det limes på originalluka under med spraylim eller tilsvarende. Lokket er dobbelt så liming / kanter vises ikke under. Det jeg forventet å få var denne:

 

Boxster996Lid01s.jpg

 

Sort med røde sømmer hadde matchet interiøret mitt perfekt. Dessverre var jeg ikke helt tilstede da jeg bestilte og endte opp med sort på sort istedet:

 

IMG_20100728_030911.jpg

 

Trekket er solgt til en kar i Porscheklubben og nytt er på tur. :)

 

 

 

Sist men ikke minst, 997-stil led baklykter:

IMG_20100728_031716.jpg

- Thorstein Klingenberg

- Porsche 911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Bladet Tromsø: http://www.darklight.no/Bilsport_i_Tromso.pdf

 

Bilsport_i_Tromso.jpg

 

996en står bak alle tullingene en plass :D

 

 

Ellers har det blitt noen småoppgraderinger, først fra dette:

 

IMG_20100728_045446.jpg

 

til dette:

 

CIMG4357.JPG

 

 

K&N 57i luftfiltersats. Installasjonen var enkel og grei og forløp uten problemer. K&N lover hele 23,8 hester ekstra på vedlagt dyno-skjema. De hestene merker jeg absolutt ... ingenting til ;) Innbiller meg at bilen er litt kvikkere i responsen men det kan like gjerne være lyden som lurer meg. Ved tomgang kan man høre en svak susing som ikke hørtes før. Kjappe "blipps" på gassen drar fram en lyd som mest minner om det man hører når Darth Vader trekker pusten. På normal kjøring i nabovennlige turtall derimot er det ingen forskjell fra originalt. Men. På første prøvetur ventet jeg på grønt lys i et lyskryss, på vått føre. Da det ble grønt skulle jeg skynde meg å ta 90-graders svingen før bilen som kom imot så jeg ga ganske greit med gass. Da nåla nådde 4000 o/min kom hekken ut samtidig som det kom et skikkelig innsugs-brøl fra hekken. Vet ikke hva jeg skvatt mest av, at rumpa kom ut eller lyden, men skatt gjorde jeg! Om man liker lyden eller ikke er vel smak og behag, jeg synes det ble tøft.

 

 

Neste på lista er baklyktene, som gikk fra disse:

 

Annonsebilde4.jpg

 

til disse:

 

CIMG4361.JPG

 

 

Installasjonen er latterlig enkel, faktisk det enkleste jeg noensinne har sett på en bil. Der man hos VW blir bedt om å bytte lyspærer på merkeverksted så er det hele en skrue som holder lyktene bak på 996en:

 

CIMG4358.JPG

 

Med den ute kan man trekke lykta av bilen, den står i et spor på yttersidene. Lyktene var plug & play og selv er jeg godt fornøyd med resultatet, litt 997-look ble bra:

 

CIMG4354.JPG

 

CIMG4369.JPG

 

Leds i kjørelys/bremselys/blinklys, ordinære pærer i revers & tåkelys:

 

IMG_20100728_031827.jpg

 

IMG_20100728_032009.jpg

 

 

Ellers har lommelykta tatt plassen til den ubrukelige sigarettenneren:

 

CIMG4375.JPG

 

 

Ny girspake er på plass:

 

CIMG4377.JPG

 

 

Pedalene er funksjonable men ikke så pene:

 

CIMG4385.JPG

 

Inn med nytt:

CIMG4389.JPG

 

Alu & gummi-pedaler kan være vriene å få rene etter litt tid. Det er vanskelig å få vasket godt nok rundt alle knottene, det er ikke noe problem på disse:

 

CIMG4387.JPG

 

Ferdig installert:

CIMG4392.JPG

 

I pakken fulgte det med bare fire skruer for feste av clutch- og bremse-pedal samtidig som det er totalt seks hull i pedalene. Ifølge instruksjonene er det korrekt, men virker litt snodig at en skrue skal "mangle" fra hullene på hver av pedalene. Hvis jeg snubler over noen like skruer med forsenket hode får jeg gjøre noe med det.

 

 

Samtidig som jeg byttet lykter snubla jeg over en løs wire:

 

CIMG4359.JPG

 

Den går til låsen på motorluka så jeg antar det er nødutløsning hvis man er utelåst av bilen og den er fri for strøm? Hvor skal wiren ligge? I hjulhuset et sted kanskje?

 

 

Noen bilder til slutt:

 

CIMG4363.JPG

 

CIMG4371.JPG

 

CIMG4368.JPG

- Thorstein Klingenberg

- Porsche 911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

Har EU-kontroll før utgangen av november og manglet refleksvest i bilen. Skal man først ha CP-vest i bilen så kan man gjøre det med litt stil:

 

2010-09-20%2006.37.35.jpg

 

 

Ellers lusker jeg fortsatt rundt etter Litronic hovedlykter så jeg ser hvor jeg kjører hen, har fått tak i ei venstrelykt så nå trenger jeg bare en for høyresiden. :)

 

Nye skiltplater har det også blitt, med Porsche og slagordet på.

 

Til interiøret har jeg fått en dobbel-din-ramme og venter nå på en 8" touch-skjerm som skal på plass og kobles til en PC jeg har hatt liggende. Oppdateringer kommer! :)

- Thorstein Klingenberg

- Porsche 911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med lekker bil! Driver å kikker litt selv om dagen. Om huskjøpet ender under 4 mill blir det Porsche. Man må ha en bil man blir glad ved å sette seg inn i :) Kan dessverre ikke si jeg likte de røde speedometerskivene. Planer om å beholde dem? Ellers er vingen utrolig stilig!

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 2 months later...

På tide med en oppdatering. Har fått Litronics på plass, og med slim-ballaster klarte jeg akkurat å tyne plass til dem i lyktehuset så nå er det Xenon både på nær og fjernlys. Har kontrollboksen liggende, men venter på ledningsnett og akselsensorer før jeg putter den i bilen. Resultat burde bli som originalt.

 

Ellers er carputeren nesten ferdig, trenger en bedre plass å enkelt sikre laptoppen, ellers er det meste koblet til og fungerer som planlagt. ODB-2 kontakten som normalt står montert under rattet er klipset løs og koblet skjult til USB-hubben i midtkonsollen. Det meste ellers er på plass, lyd, GPS, osv. Har også fått inn en JBL MS-8 lydprosessor som kalibrerer lyden med mikrofon. Hadde ikke klokketro på at den skulle utgjøre så stor forskjell som JBL påstår men der tok jeg feil! Det er utrolig hvor mye tids- og nivåkorrigering har å si på lydkvaliteten.

 

Dremel + midtkonsoll + 8" touchskjerm:

 

 

IMG_20101029_161232.jpg

 

 

OBDII live-data:

 

IMG_20101124_065405.jpg

 

 

Hovedmeny:

 

IMG_20101101_090058.jpg

 

 

 

Min kjære samboer skulle kjøpe noe jule-stasj til frisørsalongen vår på Europris i slutten av november. Jeg _hater_ å parkere nært andre biler, så jeg fant en plass langs veien så jeg slipper å få en sliten Mazda ved siden av meg med dritunger i baksetet som åpner døra til den stopper bilen min. Fornøyd med trygg parkering dro vi inn, men mens vi sto i køen til kassa kommer en ung gutt inn og spør om noen her eier en rød Porsche. Jeg fikk øyeblikkelig den "falle gjennom gulvet"-følelsen og tar kontakt. Det jeg fryktet mest har naturligvis skjedd, noen har krasjet i Porschen, og stukket av.

 

 

Flott bulk i høyre forskjerm:

 

IMG_20101124_135529.jpg

 

 

Vanskelig å få øye på meg liksom? Snøen som ligger igjen er fra hekken til bilen som krasja i meg:

 

IMG_20101124_135453.jpg

 

 

Gutten fortalte at han hadde sett at det ble skade på min bil, gitt beskjed til føreren, som sa at han skulle legge igjen en lapp. Han fulgte med på litt avstand etterpå og ingen lapp ble lagt, istedet stakk fyren av. :x Han husket dessverre bare deler av registreringsnummeret.

Men da vi kom ut på parkeringsplassen kom en hyggelig eldre mann bort med en ferdigskrevet lapp med klokkeslett, regnr, farge, merke og modell på bilen. Han skrev Mercedes C-klasse og det var en CLK, men nært nok. Fyren bak meg i køen var politimann i sivil og bidro til kjapp oppsporing av "gjerningsmannen" som kom tilbake og skrev skademelding. Han var 59 år og påsto han ikke så noen skade... Taksten kom på 10.500,-. Det hadde vært en sur førjulspresang, men det ordnet seg heldigvis. Godt at folk er oppmerksomme og tar ansvar, selv om skaden ikke er påført dem selv.

 

Bilen fikk hastebehandling hos lakkeringsverkstedet og er nå tilbake i strøken tilstand. Eneste skår i gleden var at gutta som skulle lakkere ikke forsto hvordan lyktene taes av bilen. De fikk ikke maskert / lakket ordentlig med lykta på, så de endte med å demontere frontfangeren og masse annet smådall og løsnet plata som lykta er festet i, fra undersiden. Det fungerte jo forsåvidt, lykta kom av, men ødela samtidig justeringen så mye at det var umulig å få lykta i lås igjen etter montering. Jeg var stresset og skulle rekke jobb, og ville ikke la Porschen stå på verkstedet over helga. I tillegg hadde jeg en Toyota Auris 1,4 diesel leiebil. At folk betaler over 200.000,- for noe sånt møl er vanskelig å forestille seg. Gud bedre så tragisk! Uansett, da var det bare en løsning, hive av seg frakken og begynne å skru. Etter litt knoting forsto jeg at noe finjustering bare var å glemme så jeg justerte plata ned og mye fram slik at lykta gikk i lås og bilen ble kjørbar selv om passformen mot skjerm og fanger var elendig. Fikk i det minste ut bilen.

 

EU-kontroll i starten av desember var neste hendelse. I den forbindelse justerer dem lys og da burde jo lykta være korrekt montert. FOR en ubrukelig skitjobb! Brukte 4 timer før passformen var så strøken som jeg ville ha den. Viktig melding til alle med 996 / Boxster: ALDRI fuck opp justeringa på innfestningsplata. EU-kontrollen tok bare 35 minutter. Resultat: "Så veldig bra ut, ingen feil." :)

- Thorstein Klingenberg

- Porsche 911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår