Gå til innhold

Anlegg russebil

Ranger emnet


Floff

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg og noen kompiser + veninner har kjøpt russebil. Vi skal være russ i 2011, og tenkte å ha et heftig anlegg.

 

Vi er svært opptatt av god lyd, både inni og baki bilen, samt dyp og høy bass.

 

Hvordan bassen skal sitte inne i bilen vet vi ikke enda, for vi skal ta ut noen seter og sette inn en sofa til istedet, men det kan jeg komme tilbake til ved en senere anledning.

 

1. Jeg lurer på litt med lydkabel. Jeg har gått el-energi vg2, så er mer innenfor "strøm" enn lyd. Hvordan kabel burde man bruke, og hvorfor?

 

2. Hvor stor bass burde man ha inne i en van? Blir 1 12" for mye, eller kanskje ha 2x 10"? Hva, og hvorfor?

 

3. Hvordan burde man plassere høytalerne for å få en behagelig lyd som ikke bare forvirrer en? Høyt? Lavt? Mellomting? Både og?

 

4. Åssen type høytalere burde man ha baki bilen for å skape en skarp lyd som høres godt, og som ikke er "tam lyd"?

 

Jeg har en viss anelse om mye av det her, men jeg ønsker å få en del forslag til hvordan man eventuelt kan løse det må andre måter. alle er forskjellige :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. hvilknekabler... biltema har kurante strømkabler! men ligg unna phonokablene der! http://bilradiospes.no/m/shop/?produkt=4526&katid=81&mid=m436&id=&vn=736

2. 1x12 blir alt for lite i en van! sleng i 2 eller 3 12"

 

3. va slags van er dette? vist dere har den litt høye med plass til høytalere oppe i taker er jo det topp:D

 

4. fins mye bra innen bilstereo...ta en titt på http://www.bilradiospes.no og se om du finner du greit.. mye bra innen hertz, pioneer,focal,

 

har du noe budsjett på dette?

04 Opel combo 1.7di

Opel rekord c caravan 1700

Vespa bravo

vw golf 2.0i stv(skrotet)

vw vento 1.9tdi(skrotet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville nå heve inni 3-4 av 12" ere. Og ville hatt porta kasse sånn at volumet i vanen bidrar te lyden.

 

Det som russene pleie å gjøre e å bygge kassen først å sette sofa'en oppå, Eller hvis sofa'en er høy nok så bygger du lager du bare kassen sånn at den passer.

 

Diskanter og mellomtoner ville eg plassert høyest mulig, bedre spredning av lyd og den forsvinner ikke så mye i bassen.

 

Uansett vilke elementer du velge 10" 12" 15" 18" etc. Så e det forsterkeren som bestemme kor "fint" det ska spille. Overdriv me forsterker valget, f.eks. Bedre me 200 RMS watt mer enn va høytallerne e anbefalt/max watt. Enn 200 RMS watt mindre. For liten forsterker kan fortsatt spille veldig høyt, men klarer ikke å kontrollere elemente nok til at det blir fin lyd.

 

Et tips te forsterker valg: Se på hvor mange RMS den er i, IKKE TOPPEFFEKT. Og hvis mulig, se på kor mange amper sikringene tåler eller hvor mange amper forsterkeren bruker.7

 

Som du sikkert har forstått så kommer mye ann på forsterker valget.

 

Eg ville hatt 2stk 15" cerwin vega stroker med mellomvegg i kassen og hver sin port(bassrefleksrør). 1stk STOR eller 2 litt mindre forsterkere, så yter ca 1500watt RMS til hver av elementene. Så hadde eg satsa på Focal komponentsett fremme og i taket over sofa. Og noen gode 6x9'er Under fremste benken rettet mot den siden det sitter flest folk i. Der ville eg hatt en grei 4 kanals forsterker til Focal'ene og en helt grei 2 kanaler til 6x9'ene.

 

Siden du er elektriker så bruker du en tjukk å kraftig strømkabel med så mange tråder som muligt inni. kobler det til en fordelings boks å fører strømkabler fra den til hver sin forsterker. På subb forsterker merker du STOR forskjell hvis du bruker kondensator, jeg ville sagt det va et MUST.

 

Høytaller kablene så du finne på biltema e heilt greie til diskant og mellomtone :) Men til basselemente ville eg kjøpt noen litt kraftigere.

 

Nå vett eg ikkje ka budsjett du har, men dette oppsette e garantert vinner ;) Hvis du skal kjøpe brukte høytallere så hør etter skrape lyder når du dytter elementet inn og ut. Skrape lyder betyr enten at de e sprengte eller at de er blitt spilt heftigt med.

 

 

Beklager langt svar :P men blei litt reve med... Håper du fekk noen tips/ ble klokere....

Medlem av Østfold Gatebilklubb: http://www.gatebilklubben.no/

Moderator på StreetMeet

http://www.facebook.com/ChryslerStratusNeonSebring

Vår neon :)

"If in doubt, flat out!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Jeg og noen kompiser + veninner har kjøpt russebil. Vi skal være russ i 2011, og tenkte å ha et heftig anlegg.

 

Vi er svært opptatt av god lyd, både inni og baki bilen, samt dyp og høy bass.

 

Hvordan bassen skal sitte inne i bilen vet vi ikke enda, for vi skal ta ut noen seter og sette inn en sofa til istedet, men det kan jeg komme tilbake til ved en senere anledning.

 

1. Jeg lurer på litt med lydkabel. Jeg har gått el-energi vg2, så er mer innenfor "strøm" enn lyd. Hvordan kabel burde man bruke, og hvorfor?

 

2. Hvor stor bass burde man ha inne i en van? Blir 1 12" for mye, eller kanskje ha 2x 10"? Hva, og hvorfor?

 

3. Hvordan burde man plassere høytalerne for å få en behagelig lyd som ikke bare forvirrer en? Høyt? Lavt? Mellomting? Både og?

 

4. Åssen type høytalere burde man ha baki bilen for å skape en skarp lyd som høres godt, og som ikke er "tam lyd"?

 

Jeg har en viss anelse om mye av det her, men jeg ønsker å få en del forslag til hvordan man eventuelt kan løse det må andre måter. alle er forskjellige :)

 

 

1. Tenker du på kabel til lydsignalene? Da er det Phonokabel(er) fra spiller til forsterk(e)

 

2. Vi hadde 4 kicker CompVr 15" så du trenger ikke bekymre deg for at 1 12" kanskej blir litt mye

 

3. Dette kommer ann på hvor mange og hva slags høyttalere, samt hvordan resten av oppsettet blir, så her finnes det egentlig ikke noe fasitsvar

 

4. Budsjettet er lurt å oppgi, så kan man få noen litt mere konkrete forslag til utstyr.

 

-Rtbuggie

her var det en gang noen vise ord, og et par prosjekter

SIGNATURREGLER: http://www.bilforumet.no/faq

GRATULERER

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jeg har vært på ferie, og kom ikke hjem før nå, hehe.

 

Jeg takker for alle de svarene jeg har fått, og vil si at det er mange smarte folk her, som forklarer hvorfor osv, slik at jeg også lærer litt da.

 

Når det gjelder budsjett har vi satt ca 20.000 på anlegg. Vi er opptatt av å bli hørt på treff osv, selvfølgelig.

 

Når dere sier at dere faktisk bruker 15" blir jeg sjokkert. Det med RMS osv er jeg fullt klar over, og skal virkelig passe på det når vi skal kjøpe forsterkere.

 

Desverre har vi ikke den med høyt tak, noe som hadde vært det beste igrunn, men alikevel skal vi nok finne noen flotte steder å ha elementer slik at vi får god lyd uansett.

 

Vi skal begynne å planlegge anlegg nå snart, så kommer tilbake da i denne tråden. Gjerne skriv dersom dere har flere forslag eller noe :)

 

- Kristian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW e36 318ia

Nissan Primera 2.0GT

Lexus IS 200 TIC solgt

Renault Laguna 2.0 RT solgt

If I gave a shit, you'd be the first to get it!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår