Gå til innhold

Fjærning av røyklukt i bruktbil

Ranger emnet


lerstad

Anbefalte innlegg

Hei alle der ute. Nå har jeg kjøpt meg en Audi 80 1990 modell som jeg var klar over at luktet røyk da tidligere eier pleide å røyke i bilen. Bilenble pollert, og vaska utvendig og innvendig før jeg fikk den, men de greide ikke å få vekk lukta.

 

Hva gjør jeg? har lest at man kan fylle cupeen med ozongass. Noen som vet om dette funker, og ca hvor mye noe slikt vil kosste meg? eller er det like greit å kjøpe masse duft å plassere rundt i bilen?

Dette er min første bil, og siden jeg ikke røyker, og ikke kan fordra lukta av røyk vil jeg natturligvis ha det bort. Håper noen av dere vet hva jeg bør jøre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Er rimeligere alternativ du kan dra nytte av også?

Røyker selv og dette er det jeg gjør for å fjerne lukten:

 

* Tar ut alle askebeger og lar de ligge i såpevann i noen timer

* Demonterer interiør som er utsatt for lukt og vasker dette (ofte setter lukta seg steder der du ikke kommer til)

* Renser alle stoffoverflater med møbelrenser, evt. tar ut seter og lar disse stå ute til lufting.

* Demonterer dørtrekk, renser bakside og lar disse stå til lufting

* Generell, god og nøyatig vask ellers innvendig, særlig steder som er lett mottakelige for røyklukt (ratt, håndtak, knapper, girstang, ruter (særlig frontruta, er helt sykt hvordan denne lukter ettersom røyken blir blåst mot den) o.l)

 

Et tips er å ha en våt klut e.l og vaske lett over områder for å så kjenne lukta på denne. Lukter det helt forjæ*** så har du et problemområde som ikke har blitt vasket godt nok :)

 

Andre tips jeg har rasket med meg men aldri prøvd:

 

* Skål/bleie med eddik

* Skål med kaffegrut

 

Men ozonbehandling er likevel å anbefale, da er du sikker på at du får fjerna alt :)

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Ozon vil fungere perfekt til denne bruken.

 

Jeg røyker selv, og tok en ozon behandling av bilen tidligere.

Resultatet ble en bil som luktet svakt av svømmehall, dvs renset.

 

Det finnes flere firma i Norge blant annet Redox AS som har kontor i Møre og Romsdal.

De har både utleie og salg av små ozon generatorer.

 

Vil anbefale 30 min behandlings tid på en liten til middels bil. Litt avhengig av kapasitet på generatoren.

 

Bare husk å ikke sitt i bilen når du ozon behandler den.

Har du mye tekstil/stoff så kan det kanskje være nødvendig med et par behandlinger.

 

Mvh

Verinoloth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår