Gå til innhold

bil kjøpt hos forhandler.

Ranger emnet


MiniKris

Anbefalte innlegg

hei!

 

har en onkel som kjøpte seg bil hos en forhandler, den har han hatt i 3 år nå, etter en tur hos ford autorisert verksted fikk han vite at denne bilen har vært kondemnert og opprettet, chassis nummeret var slipt vekk og slått inn et annet nummer en annen plass, og ford anslo verdien i bilen til 0 kr i innbytte i nyere bil og ville ikke gå god for denne bilen, ford nevnte også at bilen var satt sammen av 2 forskjellige biler (høres usannsylig ut men) dette fikk ikke min onkel vite noe om når han kjøpte bilen hos en annen forhandler, denne ble da kjøpt for 120 000,- og er en ford focus stv ghia..ble kjøpt hos et autorisert verksted..

 

har han noen rettigheter siden det er 3 år siden bilen ble kjøpt? har hørt noe om reklamasjonstid på 5 år? går dette under den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Regner med det er tatt karosseribytte på bilen, det er mest sannsynlig brukt motor, gir og bakstilling fra norsk bil i et utenlandsk karosseri. Dette blir gjort av opprettingsverksteder da det ikke er kostnadsmessig lønnsomt å reparere bilen.

En slik ombygging må uansett inn til Biltilsynet for identitetskontroll og sjekk av bilen slik at det er brukt tilsvarende bil.

Det som er litt dumt er at han tilsynelatende ikke ble opplyst om dette ved kjøp, verdien bør ikke bli satt lavere selv om det er gjort en slik ombygging da karosseriet som er brukt ikke har vært i noen som helst form for ulykke..

Få din onkel til å kontakte firmaet han kjøpte bilen av og få de til å kjøpe tilbake bilen til markedspris, det er vel det ene rette da de i utgangspunktet ikke varslet han om at bilen var oppbygd. :)

Billakkerer og oppretter.

For mange doninger til å ramse de opp her.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei!

 

har en onkel som kjøpte seg bil hos en forhandler, den har han hatt i 3 år nå, etter en tur hos ford autorisert verksted fikk han vite at denne bilen har vært kondemnert og opprettet, chassis nummeret var slipt vekk og slått inn et annet nummer en annen plass, og ford anslo verdien i bilen til 0 kr i innbytte i nyere bil og ville ikke gå god for denne bilen, ford nevnte også at bilen var satt sammen av 2 forskjellige biler (høres usannsylig ut men) dette fikk ikke min onkel vite noe om når han kjøpte bilen hos en annen forhandler, denne ble da kjøpt for 120 000,- og er en ford focus stv ghia..ble kjøpt hos et autorisert verksted..

 

har han noen rettigheter siden det er 3 år siden bilen ble kjøpt? har hørt noe om reklamasjonstid på 5 år? går dette under den?

 

Hei, det er helt korrekt at du har 5 års reklamasjonsrett også ved kjøp av bruktbil, så lenge det er fra en forhandler. Dette gjelder derimot nyere bruktbiler, mens eldre bruktbiler har 2 år. Hvor skillet går mellom eldre og nyere bruktbiler, vet jeg ikke. Min var 4 år (eller 5 år siden reg.) da jeg kjøpte min og har 5 års rekl.rett. Akkurat dette er jo en litt spesiell sak, så jeg vet ikke engang om det spiller noen rolle om man har rekl.rett eller ikke. Ville sjekket med NAF's juridiske avd., men da må du nok være medlem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår