Gå til innhold

Turboproblemer på Touran 2.0 TDI m/ DSG?

Ranger emnet


perhgranum

Anbefalte innlegg

Kjøpte for knapt en måned siden en ´06 modell 2.0 TDI med DSG-kasse som har gått 93.000 km. Godt fornøyd med bilen men i det siste har jeg opplevd litt bekymringsfull oppførsel;

 

Ved kald motor opplever jeg at den har en tendens til å rykkvis hoppe opp og ned ca 2-500 RPM i turtallsregisteret. Dette forekommer stort sett mellom 1500 og 2250 RPM, og i hastigheter fra krabbekjøring og opp til 50-60 km/t. Fenomenet tiltar i styrke hvis man lar det fortsette. Det oppstår gjerne med lett mot moderat gasspådrag eller ved krabbekjøring. Det svinger fra lette rykk på bare 100 RPM til svært følbare og kraftige rykk (type rusing). Problemet løses ved å slippe opp gassen eller gi ytterligere gass og forekommer ikke ved moderat til kraftig pådrag - eller i jevn kjøring på eks. motorvei. Det virker heller ikke som om det skjer ved cruisekontroll aktivert, ei heller ved manuell modus aktivert i DSG kassen...

 

De siste turene jeg har hatt virker det som om svingingene er blitt kraftigere og det kommer mer lyd av typen man gjerne assosierer med wastegate-sukk på besinturboer. I tillegg (slik har bilen vært hele tiden) opplever jeg at det plystrer uvanlig mye i turboen sammenlignet med andre 2.0 TDIer jeg har hørt og kjørt.

 

En kompis av meg med erfaring med bil mente at dette problemet kanskje kunne skyldes rusk eller sot i wastegaten. Antar det da kan være et spjell eller en ventil som ikke lukker seg og åpner seg slik den skal men har ikke greie på slikt...

Noen som har greie på dette eller har vært borti samme problem?

Vil gjerne undersøke litt før jeg setter det inn på "billig" feilsøking og eventuelt diagnostisering på Møller...

Veit ikke hvordan det er med garantier, men ser at det er urovekkende mange turboer som må byttes på rundt 90.000 km på andre forum... Antar det dreier seg om en generell garanti på 5 år forutsatt at service er fulgt opp? I såfall faller min bil utenfor. Noen som vet eventuell kostnad på turbo-bytte?

 

Takk for svar fra kyndige forummedlemer :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår