Gå til innhold

Reimhjulet til registerreima løsnet..Tdk!

Ranger emnet


Delitech

Anbefalte innlegg

Var ute på en liten kjøretur med golfen tidligere idag, da det plutselig smalt litt i motoren å så daua den helt ut. Tenkte med meg selv at registerreima gikk til faens, men så da jeg tok av dekselet over reima at den forsatt satt på, men var ganske slakk. Men så oppdaget jeg at hele reimhjulet til registeret var løsnet fra veiva å bare hang der. Det jeg lurer på er om sporene på veiva kan være ødelagte, å må jeg da evt. ha ny veiv? Og hvordan står ventilene plassert på disse motorene? Er de mest sannsynlig bøyd i alle himmelretninger nå? Hvis jeg har fått fullt registerhavari er det vell kanskje like greit å finne ny motor?

 

 

På forhånd takk for alle svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg husker er det en beryktet kile støpt inn i remdrevet på veiva. Den liker å knekke av og er det eneste som holder timingen på plass. Lurer på om det også ikke kom en forbedring etter en viss dato. Jeg har en AEF motor i en bil regga 10/98. Håper og tror jeg fant ut at den er av nyere typen men er veldig usikker.

 

Start med å ta av ventiltoppdekslet og ta en titt på ventilløfterne. Min kammet skikkelig over og bråstoppet med et bang. Dumme meg dro på startern et par ganger så jeg skulle være heelt sikker på at noe ble ødelagt! :( :D I mitt tilfelle var 3-4 løfterne knust eller sprukket og borringen til løfter #1 på syl #1 minte om en skjært mopedsylinder. Ingen bøyde ventiler men jeg slipte de lett da noen av de svettet litt bensin da jeg testet de for tetthet. Kan hende du har sluppet billig unna. :thumb

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg husker er det en beryktet kile støpt inn i remdrevet på veiva. Den liker å knekke av og er det eneste som holder timingen på plass. Lurer på om det også ikke kom en forbedring etter en viss dato. Jeg har en AEF motor i en bil regga 10/98. Håper og tror jeg fant ut at den er av nyere typen men er veldig usikker.

 

Start med å ta av ventiltoppdekslet og ta en titt på ventilløfterne. Min kammet skikkelig over og bråstoppet med et bang. Dumme meg dro på startern et par ganger så jeg skulle være heelt sikker på at noe ble ødelagt! :( :D I mitt tilfelle var 3-4 løfterne knust eller sprukket og borringen til løfter #1 på syl #1 minte om en skjært mopedsylinder. Ingen bøyde ventiler men jeg slipte de lett da noen av de svettet litt bensin da jeg testet de for tetthet. Kan hende du har sluppet billig unna. :thumb

 

Det hørtes jo egentlig ikke så alvorlig ut, håper jeg slipper så lett unna. Det som bekymrer meg mest er veiva, er det noe jeg ikke blir å gjøre så er det å splitte motor, da får den heller en fin avsluttning på dynga..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå husker jeg litt dårlig men er ikke kila på drevet og ikke veiva? Da er det jo eventuelt bare å kjøpe nytt drev og reim. Etter å ha kontrollert toppen seff. På min var det selve reima som gikk i oppløsning og kammet over.

 

Ser ventilløfterne fine ut er nok ventilene fine også iom at det ikke smalt mer enn litt. Ny regreim koster bare noen hundringser (kjøp uten strammehjul). Verdt forsøket ihvertfall. Mener det var 6-7K for en overmalt byttetopp for sju åtte år siden.

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skrudde av toppdekselet ista, og der så både kammene og ventilløfterne helt fine ut, men senterbolten som står fastskrudd i veiva var knekt rett av, så skal borre å gjenge ut det som står igjen i veiva, å skru av toppen å se hvordan ventilene ser ut, satser på at det ikke er så ille alikevel:roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå husker jeg litt dårlig men er ikke kila på drevet og ikke veiva? Da er det jo eventuelt bare å kjøpe nytt drev og reim. Etter å ha kontrollert toppen seff. På min var det selve reima som gikk i oppløsning og kammet over.

 

Ser ventilløfterne fine ut er nok ventilene fine også iom at det ikke smalt mer enn litt. Ny regreim koster bare noen hundringser (kjøp uten strammehjul). Verdt forsøket ihvertfall. Mener det var 6-7K for en overmalt byttetopp for sju åtte år siden.

Jo, stemmer det, men på min blei sporet i veiva helt herpa. Klarte ikke å fikse det.

1996mod Mercedes Benz E200 Classic.
1984mod Suzuki RG250.

2005mod Yamaha MT01.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår